Ponec představuje české tanečníky působící v zahraničí
Divadlo Ponec zahájilo cyklus večerů, ve kterých divákům představí české umělce dlouhodobě působící v zahraničí. Úvod patřil taneční inscenaci choreografky Terezy Lenerové Proměnná, která vznikla ve spolupráci s izraelskou tanečnicí Einat Ganzovou. Projekt Taneční var v březnu uvede ještě dva české tvůrce - Miroslava Kochánka a Jana Bártu.
Všichni tři zmiňovaní studovali na prestižních uměleckých školách v zahraničí jako například Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Fontys Dance Academy v Tilburgu nebo The Theaterschool Amsterdam a v současné době rozvíjí spolupráci se svými zahraničními kolegy.
V Proměnné obě autorky divákům přinesly příběh o dvou lidech, kteří se neustále míjejí, někdy jsou si velmi blízko a jindy zas na míle vzdáleni. Vyprávějí o tom, do jaké míry se vztah dvou lidí proměňuje, jak moc do něj každý z nich promítá svou minulost, představy o budoucnosti a současnou situaci. Lenerová a Ganzová se potkaly za studií v Amsterodamu. Díky práci na školních projektech objevily řadu společných témat, které je čas od času svedou na jedno jeviště.
Lenerová se narodila v Praze v roce 1983. Absolvovala konzervatoř Duncan Centre v Praze a The Theaterschool v Amsterodamu, kde studovala na katedře moderního divadelního tance a na katedře pantomimy. Spolupracovala s Fabianem Chylem a Danielou Kurtzovou ve Státní opeře Praha, Klárou Alexovou, Claudem Brumachonem či Sergem Ambertem. V Čechách žije poslední dva roky, učí zde tanec a pracuje na svých projektech pro Dada festival v Kolíně a pro pražskou Meet Factory.
Ganzová se narodila v Tel Avivu v roce 1984, absolvovala katedru moderního divadelního tance také v Amsterodamu, získala grant na výzkum afrického tance v západoafrické Gambii. Jako tanečnice spolupracovala na několika nezávislých projektech a vystupovala na různých místech v Amsterodamu a Izraeli. Kromě spolupráce s Lenerovou vytvořila tři krátká díla ve spolupráci s umělcem Benem Buchenbacherem.
Druhý samostatný večer bude 15. března věnovaný autorské dvojici Miroslav KochánekTegest Pecht-Guido a , tanečnici a choreografce původem z Etiopie. Jejich společné divadelně-taneční dílo zabývající se tématem fyzické i psychické manipulace slibuje divákům poodhalit tajemství toho, jak zchoreografovat penis.
Posledním umělcem, který představí 23. března svůj projekt, je Jan Bárta. Jeho krátká pohybová groteska pro tři postavy Moment prosím! je postavena na absurdním humoru.
V rámci doprovodného programu umělci uspořádají ve studiu Alta sérii tanečních workshopů. Kochánek a Tegest Pecht-Guido 12. a 13. března například nabídnou unikátní pohybovou techniku nazvanou diaforéza, jejíž principy jsou odvozeny z termoregulačního systému savců.
Zdroj: hrm, hš