24.05.2024 09:18

Poslední premiérou této sezóny Západočeského divadla v Chebu bude Shakespearův Macbeth

Poslední premiérou končící Cestovatelsko-světácké sezony se do Západočeského divadla Cheb po sedmi letech od inscenování Othella vrací jedna z vrcholných shakespearovských tragédií. Drama vzestupu a pádu skotského krále Macbetha uvidí diváci poprvé v sobotu 25. května. Chebské divadlo hru zinscenovalo v duchu filmů Quentina Tarantina nebo Davida Lynche, uvedla dramaturgyně ZDCH Martina Pokorná.

Tvůrčí tým okolo režisérky Hany Marvanové se zaměřil na většinové, především mladé publikum, a využil všeho, co je v nejkratší tragédii dynamické a akční. „Tato Shakespearova hra ve skvělém překladu Jiřího Joska je postavena na strohosti jazyka a věcnosti akce," uvedla dramaturgyně Petra Richter Kohutová. „V našich poměrech tragédie není vždy vážná a násilí nevyvolává jen odpor a hnus. Jako v Hrách o trůny. Jako ve filmech Davida Lynche. Nebo Quentina Tarantina," uvedla.

V titulní roli se představí Petr Németh, který si řadu shakespearovských postav, i když především v komediální rovině, vyzkoušel v jedné z předchozích chebských inscenací režisérky Marvanové Souborné dílo Williama Shakespeara ve 120 minutách. Macbethova předchůdce na trůnu, krále Duncana, si zahraje Pavel Marek a protihráče Macduffa Pavel Richta. Cílevědomou a bezskrupulózní Lady Macbeth bude Vladimíra Vítová, trio čarodějnic ztvární Hana Franková, Eliška Huber Malíková a Vivien Machková. V dalších rolích uvidí diváci téměř kompletní soubor Západočeského divadla.

Navzdory akčnímu žánru však inscenaci nechybí hlubší myšlenkový přesah. „My jsme si jako základní téma zvolili zrod tyrana, objevení tyrana v sobě. Macbeth se na své cestě k moci provraždí a nás zajímalo, jak to na člověka psychologicky působí a jakým způsobem ho potom může rozložit vina. Tohle téma je pro nás primární," uvedla režisérka Marvanová.

Tomu odpovídá i výtvarná koncepce scénografky Anny Chrtkové a kostýmního výtvarníka Jana C. Löbla, která ukazuje proměnu tyrana v čase. Zatímco úvodní dějství se odehrává v jen lehce stylizovaném středověku, s postupujícím Macbethovým šílenstvím se svět na jevišti zásadně proměňuje až do jakéhosi postmoderního bezčasí.

Premiéra Macbetha je na programu 25. května v 19:00, reprízy se odehrají 28. května, 29. května a 6. června. Vždy 60 minut před začátkem bude připraven v divadelní Hvězdárně zážitkový workshop lektora Petra Bařiny Krvavá cesta k moci a 30 minut před začátkem je zájemcům k dispozici dramaturgický úvod v kavárně Thálie.

 

Autor článku: ČTK: pnp, hj

Poslední premiérou této sezóny Západočeského divadla v Chebu bude Shakespearův Macbeth

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.