07.05.2010 00:00

Praha dala 29 milionů za audity divadel, k šetření ale nevedou

Praha 7. května (ČTK) - Pražský magistrát zaplatil 29 milionů korun za audity divadel a dalších kulturních organizací. K plánovaným úsporám ale zatím nevedly. Auditoři neodhalili závažná pochybení a navrhli spíše dílčí opatření. Podle radního pro oblast kultury Ondřeje Pechy (ODS) poslouží také jako podklady při udělování dotací a grantů. Výsledky auditu projednali radní hlavního města. Ředitel magistrátu Martin Trnka si přitom při jeho zadávání sliboval snižování nákladů. 

"Výsledkem není žádný zlomový krok, který by zavedl nějaká zásadní opatření, dává velmi dobrý náhled na fungování našich příspěvkových organizací," řekl Trnka. 

Magistrát si audit objednal v souvislosti s událostmi první poloviny loňského roku, kdy hlavní město snížilo přísun peněz divadkům, která zřizuje. Praha po velkých protestech divadelníků částky dorovnala na úroveň předchozího roku, osmi institucím tak přidala 14,7 milionu korun. Svůj krok ale podmínila tím, že se dotčené organizace podrobí prověrce. V roce 2008 auditovaným organizacím magistrát přidělil granty za 70,63 milionu, příspěvkovým organizacím pak dal 362 milionu. 

Audit pro magistrát zpracovala firma KPMG. S prověrkou příspěvkových divadel začala loni v dubnu, původně měla být skončena v červenci a Praha měla zaplatit devět milionů korun. Magistrát se ji ale rozhodl rozšířit o další instituce, které u hlavního města žádají o granty. Podle tiskového oddělení magistrátu stál audit příspěvkových organizací 15,3 milionu korun, organizací žádajících o granty 13,6 a Hudebního divadla Karlín 1,5 milionu. Celkem auditoři prověřili 20 institucí. 

Podle Trnky auditoři poukázali na fakt, že magistrátní příspěvkové organizace jsou méně finančně soběstačné než soukromé společnosti. Zatímco organizace hlavního města z vlastních zdrojů pokryjí 15 až 40 procent nákladů, u soukromých to je 40 až 80 procent. Ty totiž mohou shánět i jiné zdroje příjmů, než které mají z prodeje vstupenek a dotací magistrátu. Hlavní město proto uvažuje o přeměně příspěvkových organizací na obecně prospěšné společnosti. 

Trnka dodal, že rozdíl v soběstačnosti je dán i jiným repertoárem. Soukromé organizace se totiž více orientují na zisk a vybírají si podle toho repertoár. 

Auditoři podle zástupců magistrátu například navrhli lépe využívat organizace v době divadelních prázdnin, více pracovat s cenou vstupenky nebo vybírat rentabilnější představení. Magistrát má také zavést jednotný způsob evidence ekonomiky příspěvkových organizací. 

Pecha vyzdvihl, že pražská divadla se mohou chlubit vysokou obsazeností hlediště, které bývá plné ze 70 až 100 procent. 

Podle Trnky se divadla a další organizace nemusí obávat propouštění. "Jsou tam drobné návrhy na změny počtu, všechny byly akceptovány," řekl. Pecha dodal, že auditoři navrhli například nové technologie při výdeji nebo objednávání vstupenek. To by ale vyžadovala dodatečné investice, které by institucím muselo poskytnout hlavní město. 

Prověrka se týkala Studia Ypsilon, Divadla v Dlouhé, Divadla pod Palmovkou, Městských divadel pražských, Divadla Na Zábradlí, Švandova divadla na Smíchově, Divadla Spejbla a Hurvínka, Divadla na Vinohradech, Divadla Minor a Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. 

Auditoři také prověřili společnosti, které čerpají víceleté kulturní granty, tedy Divadlo Bez zábradlí, Divadelní spolek Kašpar, Divadlo Semafor, Dejvické divadlo, Divadlo Archa, DEAI/setkání - Roxy NoD, Rock Café, Motus a Pražskou komorní filharmonii. 

Karel Čapek pba

Autor článku: ČTK