Pražská divadla nesouhlasí s návrhy na svou transformaci
Praha 9. března (ČTK) - Pražská divadla spravovaná dosud magistrátem bijí na poplach. Připravovaná transformace scén, které dosud spočívaly v "ochranné náruči" příspěvkové organizace, je vrhne do nejistoty tržní ekonomiky. Přitom legislativní podmínky a ostatní okolnosti, za kterých transformační proces startuje, nevzbuzují důvěru, míní ekonomická ředitelka Divadla pod Palmovkou Věra Táborská.
Vážnost situace podle ní dokumentují vlekoucí se jednání o přidělení grantů na kulturu na pražském magistrátu. Jejich výsledkem je například před čtyřmi roky transformované a nyní zadlužené Divadlo Archa, jakož i vážné problémy dalších kulturních subjektů.
Ke krizové situaci, spojené s návrhem na druhou vlnu transformace pražských scén, svolali šéfové Divadla Na zábradlí, Divadla pod Palmovkou, Divadla v Dlouhé, Městských divadel pražských, Studia Ypsilon a Švandova divadla na úterý 11. března tiskovou konferenci. Pod názvem Jak předejít tragédii v české kultuře? se uskuteční právě v Divadle Archa, které se v 1. čtvrtletí vinou průtahů grantových řízení ocitlo bez financí a ve stavu nouze.
Podle dramaturga Palmovky Ladislava Stýbla pražský magistrát zjevně odmítá do svých divadel investovat, což znemožní pracovat kontinuálně, koncepčně - a přitom relativně levně.
"Budoucnost pražských scén se podle všeho ponese převážně v duchu levnějších a divácky líbivých představení. Penězi od diváků totiž bude nutno zacelit díry v potrhaném rozpočtu. Návštěvnost představení bude alfou a omegou existence divadel, jakkoliv vypovídá přesvědčivě pouze o tom, jak se ta či ona scéna trefila do vkusu publika či módy," řekl Stýblo ČTK. Podle jeho vize se tak dlouhodobě podfinancovaná pražská divadla dostanou do ještě větší nejistoty a budou téměř neomezeně drcena ekonomickými tlaky. Povede to k destrukci souborů, snížení úrovně repertoáru a k devalvaci koncepční a programové práce.
"Nejsme Londýnem, Vídní ani New Yorkem s jejich poměrně zámožnou, početnou a především všeobecně vzdělanou střední třídou, která by byla schopna vyprodat sály i na jiné než víceméně bulvární kusy. Obávám se proto, že v blízké budoucnosti budou pražské divadelní domy nuceny uvádět hlavně představení usmolená úsporami na lidech, kvalitě i na materiálu a orientovaná na lidového diváka v ještě větší míře než dnes," dodal. Stýblo odmítá přirovnávání divadel k pečení rohlíků.
V nejisté situaci je i Dejvické divadlo podporované Prahou 6, jemuž kulturní komise této městské části nabídla loni v létě úplnou samostatnost, ovšem s nejistým financováním. Zatímco bylo podporováno částkou mezi 9,5 až 12,5 miliony korun ročně, v budoucnu by mu měly stačit necelé čtyři miliony. Podle jeho ředitelky Evy Měřičkové to ohrožuje samotnou existenci této scény, která už třikrát získala Radokovu cenu a stala se "divadlem roku". Ostatně nominována na ni je i letos.
Jiří Borovička mkv