Pražské divadlo Rokoko zahájilo festival ke svým devadesátinám
PRAHA 5. prosince (ČTK) - Pořadem nazvaným Kabaret Rokoko zahájila tato pražská scéna festival ke svým devadesátinám. Pásmo kabaretních scének a písniček, jak na tomto jevišti zněly od roku 1915 do konce let šedesátých, autorsky připravil režisér Gustav Oplustil. Promítnut byl i dokument Šárky Slezákové, věnovaný historii této scény.
Festival nabídne v dalších dnech pořad Zlaté časy, v němž se bude vzpomínat především na éru pěveckého tria Golden Kids. Jím totiž skončila éra především kabaretního divadla. V polovině 70. let byla tato scéna včleněna do Městských divadel pražských (MDP).
Přehlídka dále zahrne slavné představení spolku Kašpar Růže pro Algernon s Janem Potměšilem v hlavní roli, které tu mělo před dvanácti lety premiéru a dodnes se hraje v Celetné, a derniéru Potužilovy inscenace textu Pera Olova Enquista V hodině rysa. Zakončí ji 9. prosince premiéra hry Václava Klimenta Klicpery Zlý jelen v úpravě Tomáše Svobody.
Scéna v suterénním sále pražského paláce Rokoko ve svých začátcích fungovala jako kabaret a šantán, v jehož vedení se vystřídali například Karel Hašler a Eduard Bass. V průběhu let byla i kavárnou, závodní jídelnou a skladištěm. Za první světové války a v období meziválečném tu působila například populární Červená sedma, Vlasta Burian, Ferenc Futurista, Jára Kohout, Saša Rašilov, Emil Artur Longen, Alois Tichý a jeho kabaret Hvězda. Jednu sezonu tu hráli Voskovec s Werichem pod názvem Spoutané divadlo. Vystřídalo se tu Dřevěné divadlo Jiřího Trnky a kabaret Živé jeviště. Ke kabaretu se Rokoko vrátilo v 60. letech, kdy se tu pod vedením dvojice Šašek-Vostřel střídaly kabaretní a činoherní produkce.
Festival má podtitul Poslední sezona. "Úvahy o odtržení a transformaci Rokoka v samostatnou scénu vzaly za své, neboť představy nového šéfa Městských divadel pražských Ondřeje Zajíce jsou jiné," vysvětlil ČTK mluvčí Rokoka Milan Neubauer. Zajíc, který do vedení MDP nastoupil na podzim s úkolem připravit transformaci obou scén, stál před úkolem buď z divadel ABC a Rokoko založit dvě obecně prospěšné společnosti, či se symbolicky vrátit k éře Oty Ornesta, kdy pod hlavičkou MDP působily tři scény s jediným souborem a uměleckým vedením. Přiklání se ke druhé verzi, a proto oba soubory spojí pod jediným šéfem. Chce se zaměřit na divadlo "středního proudu" a zábavu s velkým "Z".
Jiří Borovička kar