Pražské uvedení divadelního představení OSMDESÁTDEVĚT / TRENAŽÉR JEDNÉ REVOLUCE
Divadlo Feste, provozované občanským sdružením REPT (www.reptos.cz), pokračuje ve své dramaturgické linii „Identita“. Jako svůj třetí projekt uvedlo 1.listopadu 2008 premiéru inscenace Osmdesátdevět s podtitulem Trenažér jedné revoluce.
Inscenace bude pohostinsky uvedena 17. května v 19:00 v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí.
Divadlo Feste v inscenaci kombinuje klasické divadelní postupy s interaktivní rekonstrukcí legendárních jednání mezi Občanským fórem a zástupci totalitní moci (diváci se tak v jedné části inscenace stávají Havlem, Pithartem, Vondrou, Pánkem, Adamcem, Klausem a dalšími). Divadelními prostředky je tak zprovozněn revoluční trenažér, v němž má každý divák příležitost zkusit si nanečisto zažít sametovou revoluci. Inscenace využívá autentické záznamy politických jednání revolučních dní, které zaznamenal Vladimír Hanzel v knize Zrychlený tep dějin. Charakteristické rysy těchto jednání pak inscenace zobecňuje a uvádí do souvislostí s dalším vývojem v naší zemi.
Představení Osmdesátdevět – Trenažér jedné revoluce staví na zneklidňujícím zpochybnění autenticity revoluce jako zcela živelné a ulicí řízené události – a současně na podtržení kontrastu mezi každodenním životem v zemi před převratem a po něm. Pojítkem představení je zdánlivě banální, ale ve skutečnosti mocné konstatování, že „jsou věci, na kterých se prostě shodneme“, říká dramaturg Jakub Macek a dodává: „A zároveň postřeh, že listopadová revoluce funguje jako karneval. Lidé venku tančí a vytvářejí tak patřičnou kulisu tomu skutečnému převratu, který je spíš o hledání konsenzu, než o konfliktu mezi starým a novým, zlým a dobrým.“ Divadlo Feste nahlíží na revoluční události roku 1989 dnešníma očima a klade si otázku, jak tato doba ovlivnila českou identitu.
Divadlo Feste je provozováno občanským sdružením REPT (www.reptos.cz). Ve svých inscenacích se zaměřuje zejména na obsahy podněcující a provokující společenskou diskuzi a na fenomény určující aktuální domácí i světový diskurs (zejména masmediální) a z něj plynoucí interpretaci reality. Tímto způsobem tvůrčí tým zkoumá identitu člověka.
Uchopitelnost identity znamená pro Divadlo Feste zejména stav, v němž si je člověk vědom své paměti, tedy přijímá svou minulost. A právě uchovávání a sdílení paměti je jedním z páteřních témat jeho projektů.
Prvním projektem byl divadelní tvar Identita I.:Náš islám, který měl premiéru 18. ledna 2007 v Experimentálním prostoru Roxy / NoD v Praze. Inscenace byla zahrnuta do programu Evropské komise Evropský rok mezikulurního dialogu 2008. V anketě Divadelních novin obdržela nominaci na Inscenaci roku 2007 a dočkala se zatím 27 repríz.
Druhý projekt Divadla Feste sonduje identitu člověka prostřednictvím obnažování genderových stereotypů. Hra o vzájemné vině muže a ženy však v mezinárodním obsazení funguje také jako zrcadlo komunikace mezi Čechy a Němci. Divadelní inscenace Popis obrazu/Bildbeschreibung (text: Heiner Müller) byla v česko-německém hereckém obsazení uvedena v české premiéře uvedena 15. listopadu 2007.
Třetí díl cyklu Identita, inscenace Osmdesátdevět – Trenažér jedné revoluce, se zabývá revolučními událostmi podzimu 1989.
Čtvrtou inscenaci nastudoval tým Divadla Feste tentokrát pro repertoár brněnského Divadla Reduta. Zcela paradoxně vůči skutečnosti, že výchozím materiálem pro tuto inscenaci byl dopis Václava Havla Gustávu Husákovi z roku 1975, tedy písemný dokument, je inscenace Havel píše Husákovi originální pohybovou a kouzelnickou show. Divadlo Feste se tu po 34 letech společně s Václavem Havlem ptá: „K jak hluboké zítřejší duchovní a mravní impotenci národa povede dnešní kastrace jeho kultury?“ Premiéra byla uvedena 8.ledna 2009.
Pátou inscenací sledující identitu člověka bude autorské drama Jakuba Macka a Pavla Gejguše s názvem Marie Restituta – Nemocnice na kraji říše. Premiéra se v pohostinské režii Pavla Gejguše koná 4.května 2009 v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Brně Zábrdovicích. V autentickém prostoru chrámu se bude odehrávat příběh jediné nacisty popravené řeholnice II.světové války.
Šestým dílem tohoto inscenačního seriálu bude projekt Be free!, který bude mít v mezinárodním hereckém obsazení premiéru 5.listopadu 2009 opět ve Sklepení Divadla Reduta v Brně.
Osmdesátdevět / Trenažér jedné revoluce
Scénář: Vladimír Hanzel, Jiří Honzíček, Tomáš P. Kačer, Jakub Macek
Hrají: Jan Grundman, Barbora Milotová, Tereza Richterová, Sergej Sanža
Režie: Jiří Honzírek
Dramaturgie: Jakub Macek
Hudba: Jiří Starý
Výprava: Radka Vyplašilová
Zvuk: Víťa Halška
Světlo: Radka Sičová
Produkce: Tereza Šenkyříková
Asistentka produkce: Veronika Boxanová
Kontakt:
Tereta Šenkyříková, 774 168 099, email: tereza.senkyrikova@reptos.cz
Klára Mišunová, 777 862 614, email: klara.misunova@reptos.cz
Zdroj: tereza.senkyrikova@reptos.cz