04.12.2019 13:17

Pražský komorní balet představuje novou podobu Klubu přátel PKB

Pražský komorní balet, největší český nezávislý taneční soubor, navazuje nejen na umělecký odkaz Pavla Šmoka a dalších choreografů a umělců, kteří jej formovali – o úspěchu této cesty svědčí například letošní úspěšná premiéra baletu Kytice Petra Zusky, která hlavnímu představiteli mužské role Dominiku Vodičkovi vynesla prestižní Cenu Thálie. Je tu ještě jiná a mnohem starší tradice, která prostupuje uměním už odnepaměti – mecenášství. Proto také přichází s novou podobou Klubu přátel Pražského komorního baletu, který sdružuje podporovatele a příznivce souboru a je i vstupní branou k poznání života tanečních umělců.

Mecenášství má u nás dlouholetou tradici a je jednou z nejosobnějších cest, kterou je možné vyjádřit veřejně svou podporu umělcům a umění jako takovému. Bez přímé podpory by mnoho umělců nikdy nevytvořilo svá díla, ať už to byli malíři, hudební skladatelé, či celá tělesa. Jedná se o úzký, rovnocenný, téměř partnerský vztah. Tato tradice byla sice v našem prostředí přerušena, ale znovu nabývá na síle. I náš Klub přátel jsme se proto rozhodli obnovit a inovovat, abychom našim příznivcům mohli nabídnout více,“ říká ředitelka Pražského komorního baletu Ladislava Jandová, „Rádi bychom si s diváky vybudovali ještě užší vztah a ukázali jim, jak namáhavá, a přitom krásná je profese tanečního umělce, co obnáší vznik našich představení a co se skrývá za kulisami zážitku, za kterým divák přichází do divadla.

Klub přátel Pražského komorního baletu nabízí nově sedm hlavních kategorií členství, přičemž základní začíná na ročním příspěvku 1 500 Kč. Obsahuje také dvě varianty pro mimopražské příznivce, protože podstatou mecenášství je společná tvorba a vzájemnost, a Pražský komorní balet má ve svém programu tuzemskou zájezdovou činnost jako jednu z priorit. Členství je roční, ale do Klubu je možné vstoupit kdykoli během sezony.

Koloběh přijímání a dávání je silný psychologický moment, který vytváří mezi umělcem a divákem zvláštní pouto. Mecenášství má etický, umělecký i edukativní rozměr, umělci mohou svého diváka lépe poznat, divák naopak proniká do jejich profese. „Poděkováním příznivcům za podporu nejsou jen vstupenky na představení, ačkoli o ně bude samozřejmě zájem vždy. Podstatou však je nechat diváky nahlédnout do života souboru, proto jsou mezi benefity také možnosti návštěvy zkoušek na nová představení nebo neveřejných generálních zkoušek. Na těch se pilují veškeré detaily a technická příprava představení, o jejíž složitosti mnohdy nemá divák ani tušení,“ doplňuje Jandová.

Členové si mohou vyzkoušet i taneční trénink nebo soukromou lekci baletu. Po premiérách jsou zváni na setkání s umělci a mohou zažít úžasnou atmosféru, která se po představení jen krátce nese z jeviště do hlediště, ale přitom ještě dlouho přetrvává v zákulisí. Je to hlavní příležitost promluvit si s tanečníky osobně a prožít představení alespoň trochu také z jejich perspektivy.

Do Klubu přátel PKB může vstoupit kdokoli. „Kategorie a odměny jsme vytvořili podle naší zkušenosti, co chtějí diváci zažít, co si chtějí vyzkoušet, co je na životě tanečního souboru zajímá. Členství je ale samozřejmě variabilní, a pokud někomu skladba odměn nevyhovuje, není nic jednoduššího než se domluvit individuálně,“ uzavírá ředitelka souboru.

Vstoupit lze jednoduše prostřednictvím online formuláře, který zájemci najdou na stránkách Pražského komorního baletu: http://prazskykomornibalet.cz/podporte-nas/klub-pratel-pkb/.

Autor článku: Johana Mravcová

Pražský komorní balet představuje novou podobu Klubu přátel PKB

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.