10.05.2019 09:41

Pražský komorní balet ukončí k 1. červnu 2019 svou činnost

Tiskové prohlášení k finanční situaci PKB

Pražský komorní balet (PKB) je pro českého, ale též zahraničního diváka již více než čtyři desítky let známým a tradičním českým tanečním souborem. Předchůdce PKB „Studio BALET PRAHA“ založili v roce 1964 Luboš Ogoun, Vladimír Vašut a Pavel Šmok. Právě v letošním roce si připomínáme 55. výročí vzniku Studia Balet Praha, a také právě v letošním roce eskaluje několikaletý problém systémového financování tohoto jediného českého nezávislého tanečního souboru, který nabízí stálá angažmá profesionálním tanečníkům a absolventům tanečních konzervatoří.

PKB nemá k dispozici vlastní zázemí pro uměleckou činnost a za poslední roky dosahuje veřejná finanční podpora necelých 30% ročního rozpočtu. Pro profesionální taneční divadlo s 23 členným cestovním souborem s denním pracovním režimem je stávající celková veřejná podpora ve výši necelých 3,5 mil. Kč ročně naprosto nedostatečná při aktuálním celkovém rozpočtu ve výši 14,9 mil. Kč. PKB má přitom srovnatelné výkonové ukazatele s baletními/tanečními soubory kamenných divadel (návštěvnost, počet představení). PKB v rámci své zájezdové činnosti zajišťuje dostupnost tanečního umění ve všech českých regionech a významná je též prezentace tanečního umění v zahraničí.

V letošním roce obdržel Pražský komorní balet dotaci ve výši pouhé 2 mil. Kč od MKČR v rámci Programu profesionálních divadel, orchestrů a pěveckých sborů. S ohledem na navýšení celkového rozpočtu uvedeného dotačního programu MK ze 160 mil. Kč na 220 mil. Kč v roce 2019 jsme očekávali nárůst dotace i pro PKB s ohledem na četná jednání s MKČR. Programová rada MKČR však PKB jako jedinému subjektu z celkových 41 hodnocených navrhla dotaci snížit i přes hodnocené ukazatele. PKB je navíc oproti ostatním hodnoceným subjektům znevýhodněn skutečností, že se jedná o hlavní veřejnou finanční podporu na kontinuální činnost a nikoliv pouze „doplňkovou“ finanční podporu nad rámec základního příspěvku zřizovatele, tak jak je tomu u ostatních podpořených subjektů v uvedeném dotačním programu.

S vedením Ministerstva kultury (ministrem Antonínem Staňkem) proběhlo od podzimu 2018 několik neúspěšných jednání. Na podporu „zachování činnosti PKB“ vznikla také petice, kterou podepsalo téměř 5.000 osob. Současně jsme získali desítky podporujících dopisů od význačných osobností a představitelů české kultury, kteří se jednoznačně vyjádřili pro zachování kontinuální činnosti PKB, např. od Jiřího Kyliána, Ondřeje Kepky, Ilji Racka, Mária Radačovského, Lukáše Slavického, prof. Ivanky Kubicové, prof. Václava Janečka, doc. Igora Františáka, Vlastimila Harapese a mnoha dalších.

PKB je aktuálně ve velmi dobré umělecké kondici. V termínu 1. května 2019 uvedl na scéně Stavovského divadla úspěšnou premiéru „KYTICE“ v choreografii a režii Petra Zusky na původní hudbu Ondřeje Brouska. Důkazem je řada ohlasů odborné i neodborné veřejnosti.

Z důvodu naprosto nedostatečné veřejné podpory PKB a nezájmu stávajícího vedení MKČR o problematiku tanečního umění dojde k 1. červnu 2019 k ukončení kontinuální činnosti PKB, přičemž soubor splní své umělecké závazky do konce kalendářního roku. Dojde tak ke zrušení více jak 20 pracovních míst, a to v době ekonomického růstu ČR.

V Praze dne 9. 5. 2019

Mgr. Ladislava Jandová, ředitelka Pražského komorního baletu (Balet Praha, o.p.s.)
JUDr. Ivan Dunovský, zakladatel neziskové společnosti Balet Praha, o.p.s.

Autor článku: Johana Mravcová

Pražský komorní balet ukončí k 1. červnu 2019 svou činnost

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.