11.03.2011 00:00

PŘEDSTAVENÍ DANNYHO BOYLA V PŘÍMÉM PŘENOSU Z NÁRODNÍHO DIVADLA V LONDÝNĚ

Danny Boyle, oscarový režisér filmů Trainspotting, Milionář z chatrče a 127 hodin, se vrací po 15 letech do divadla, aby oživil zrůdu složenou z kusů lidských těl: Frankensteina. Ohromující steam-punková výprava Marka Tildesleyho, hudba taneční skupiny Underworld, scénář Nicka Deara, herecké výkony Benedicta Cumberbatche (Sherlock Holmes pro BBC) a Jonnyho Lee Millera (Sickboy v Trainspotting) a nevšední režijní princip Dannyho Boyla. Střídáním herců v hlavních rolích vznikají dvě inscenace. V den přímé přenosu 17. března 2011 hraje monstrum Benedict Cumberbatch a stvořitele Jonny Lee Miller. Britští recenzenti se shodují: přichází nový, fascinující, lidský a efekty okořeněný Frankenstein. Představení přímo z hlavní scény londýnského Národního divadla se bude přenášet 17. března 2011 od 19.45 hodin do pražského kina Aero.

Britští diváci, kteří si zakoupili lístek, jsou prostřednictvím e-mailu předem upozorněni, aby na představení dorazili včas – již úvodní scéna je totiž doslova dech beroucí. Na podiu zalitém červeným světlem se pomalu otáčí jevištní točna, na ní stojí dřevěný rám se svíjejícím se pytlem, v němž vidíme siluetu Frankensteinova výtvoru. Nad obecenstvem visí kostelní zvon, který v pravidelných intervalech vyzvání. Z membránovitého pytle se dere na svět zkrvavená a nahá stvůra, která svého stvořitele vyděsí natolik, že ji zanechá svému vlastnímu osudu. Příchod monstra na svět Danny Boyle pojal téměř v baletním stylu. Nově zrozený tvor se jako mládě pokouší postavit na své nohy, objevuje své tělo, své možnosti i okolí. Tak se seznamuje se světem plným lidí a technických vynálezů. Na podiu se objevuje lokomotiva dštící síru a jiskry, vzduchem se nese množství lidských hlasů, nebe doslova hoří při západu slunce, hejno ptactva se vznese do vzduchu a nechává tak monstrum objevit krásu přírody. Nasvícení scény je prací Bruna Poety a společně s hudbou Underworld do detailu vykresluje lidský, pro odpudivé monstrum však krutý svět.

Frankenstein v podání Dannyho Boyla a Nicka Deara není ani šokující adaptací ani satirou, alepůsobivým lidským převyprávěním díla Mary Shellyové. Příběh se soustřeďuje především na bezvýchodnou situaci monstra stvořeného šíleným vědcem, pro kterého se postupně kreatura stává alter egem a Nemesis. Je to jako sledovat Shakespearovu Bouři napsanou z pohledu Kalibana,“ Frankenstein – review – The Guardian: Michael Billington

Kdo je monstrum?
Boylova produkce dává vyniknout tématům, která ve filmovém ztvárnění Frankensteina tak často chybí. Namísto hororu, šílenství a zlého monstra přináší sociální rozvrat, téma stvoření člověka, nového života a zároveň zničení, potratu. Scénář se zaměřuje na feministické aspekty příběhu egoistického vědce, který se rozhodne stvořit člověka k obrazu svému. Nick Dear ukazuje život monstra a jeho vztah se stvořitelem. Narození, první kroky, slova a city. Vidíme monstrum hledající svého otce, monstrum toužící po lásce. Vidíme monstrum citující zpaměti pasáže z Miltonova Ztraceného ráje. Nick Dear pokládá obecenstvu otázku: „Kdo je monstrum? Victor nebo stvůra, kterou přivedl k životu?“

Celá produkce je vystavěna především na hereckých výkonech Benedicta Cumberbatche a Jonnyho Lee Millera. Oba herci se skvěle doplňují a jejich performance v obou rolích sklízejí úspěch diváků i kritiky. Cumberbatchovo monstrum je nezapomenutelné – jeho výkon je zábavný, patetický, ale zároveň procítěný. Napůl nevinné batole, napůl divoké zvíře a děsivá zrůda. Hlasem i výrazy dokáže vykreslit bolestivost hledání moudrosti a společnosti v krutém světě. Monstrum Jonnyho Lee Millera naopak dovede diváka přesvědčit, že jeho výhrůžky nejsou plané. V jeho podání má v sobě monstrum cosi ďábelského, schopného vraždit. Miller dovádí k dokonalosti přerod sluhy v pána. V dalších rolích vystupují Naomie Harris (Victorova snoubenka Elizabeth) a Karl Johnson (De Lacey).

Přímý přenos z hlavní scény Národního divadla v Londýně: FRANKENSTEIN
čtvrtek, 17. března 2011 / 19:45hod / kino Aero

NT Live
Po několika úspěšných sezonách Met:Live in HD, vám přinášíme nový projekt NT Live (National Theatre Live) – přímé přenosy vybraných divadelních představení z londýnského Národního divadla.

"Přímé přenosy NT Live jsou rozhodně velikým experimentem, ale je nám jasné, že někdo to zkusit musí...a pokud to má někdo zkusit, musíme to být právě my," říká Nicholas Hytner, ředitel Národního divadla v Londýně.

Celková délka přenosů je cca. 3,5hod. včetně jedné přestávky. Samotnému divadelnímu představení vždy předchází úvodní slovo v podání známé zahraniční herecké/tvůrčí osobnosti, která divákům představí vznik a přípravy dané inscenace. Přenosy her jsou uváděny v originálním anglickém jazyce s českými a anglickými titulky. Představení jsou přenášena živě, opět v High Definition digitální kvalitě, pomocí satelitu přímo z budovy Národního divadla na londýnském South Bank do kuturních zařízení po celé Velké Británii a Evropě.

Autor článku: redakce

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.