31.01.2025 11:59

Premiéra divadelní adaptace „Pořád jsem to já“ v pražském divadle Venuše ve Švehlovce

Divadlo Venuše ve Švehlovce uvede jako svou novou premiéru první pražskou divadelní adaptaci oscarového filmu a zároveň knižního bestselleru „Pořád jsem to já” (Still Alice). Celosvětově úspěšný divadelní hit se na pražském jevišti objeví úplně poprvé.

Tento silný lidský příběh o boji s Alzheimerovou chorobou přinese pražskému publiku pohled do života Alice Howlandové, která čelí postupné ztrátě vzpomínek a svého já. V hlavní roli Alice se představí Jitka Schneiderová. Po jejím boku se objeví Zuzana Bydžovská nebo třeba Daniel Krejčík v roli jejího syna.

Jaký to je? Mít Alzheimera?

Inscenace vypráví příběh Alice Howlandové (Jitka Schneiderová), uznávané vysokoškolské profesorky, která začíná zapomínat zprvu jenom běžné věci. Co se na první pohled jeví jako obvyklé projevy stárnutí, se ukáže být ničivou diagnózou – Alzheimerovou chorobou. Divadelní adaptace sleduje Alicinu cestu od prvních příznaků až po nevyhnutelný úpadek, který zasahuje nejen ji, ale i její nejbližší. Diváci budou svědky emotivního příběhu o boji s nemocí, lásce, ztrátě a hlavně o síle rodinných pout, které přetrvávají i v těch nejtěžších chvílích.

„Je to rozhodně nejnáročnější role, která mě doposud potkala. Hrát úspěšnou ženu, která kvůli nemoci v padesáti letech přestává poznávat i obličeje vlastních dětí, je pro mě, jako pro matku, neskutečně emočně náročné,“ říká představitelka hlavní role Jitka Schneiderová, která po dvě hodiny nesleze z jeviště. Zároveň dodává, že se diváci nemusí obávat těžkého tématu. „V Alicině příběhu je ale obrovská inspirativní síla nepoddat se vlastnímu osudu. A taky o tom, jak se má prožít každá minuta našeho života na maximum,“ dodává.
Jitka Schneiderová se na jevišti Venuše ve Švehlovce objeví vůbec poprvé. Hlavní partnerkou jí ve hře bude Zuzana Bydžovská nebo Daniel Krejčík, kteří dlouhodobě patří k nejvýraznějším tvářím této pražské umělecké scény. Mezi dalšími herci se představí Yvona Stolařová, Martina Jindrová, Jiří Svoboda, Dana Černá a Petr Kolman.

„Ono to tak bývá, že nejtěžší životní okamžiky pak píšou ty nejsilnější příběhy. Pro mě je to hlavně příběh o rodině. Ve chvíli, kdy Alice onemocní, všem členům její rodiny se daří, všichni se honí za svojí kariérou, moc se nevídají, nemají spolu dobré vztahy. A ta nemoc maminky jim pomůže najít zase cestu k sobě zpátky. Sice o jednoho člena rodiny příchází, ale místo toho našli znova jeden druhého a jsou tu pro sebe,“ říká Daniel Krejčík, který se představí v roli syna Jitky Schneiderové.

Divadelní adaptaci režíruje mladá režisérka Tereza Říhová. S důrazem na herecké výkony, pečlivostí a citlivostí k tématu hry,  pracuje na tom, aby divadelní inscenace co nejdůstojněji otevřela novou uměleckou éru divadla, které bylo doposud spjato primárně s prací Jakuba Čermáka a spolkem Depresivní děti touží po penězích.

„Ráda bych, aby diváci z představení odcházeli s tím, že jestli chtěli v životě něco zkusit nebo prožít, tak by to neměli odkládat. Každý máme své sny a přání a je třeba si je začít plnit dřív, než bude pozdě. A že v životě jsou nejdůležitější vztahy s lidmi okolo nás. Možná by je představení mohlo přivést i k uvažování, jak by se oni sami zachovali, kdyby jeden z jejich blízkých členů rodiny zjistil danou diagnózu,“ odhaluje své ambice Říhová, která si pochvaluje spolupráci s dobrým hereckým týmem lidí, kteří se nezaleknou velkých emocí a nepodlehnou touze po efektu, ale společně se snažili dosáhnout co nejupřímnějšího a nejpravdivějšího herectví. U hlavní postavy Alice režisérka s Jitkou Schneiderovou hledaly cestu k tomu vystoupit z příběhu a komunikovat pocity, kterými si jako nemocná prochází, přímo s diváky.

Poprvé na pražském jevišti

Příběh plný bolesti ale zároveň lidskosti a snahy o to neztratit poslední zbytky své osobnosti, vznikl z pera Lisy Genovy – americké neurovědkyně, která se na Alzheimerovu chorobu specializuje a svůj román Pořád jsem to já vydala napřed samonákladem. Stal se z něj světový bestseller a byl podle něj natočen i film, ve kterém si za hlavní roli odnesla americká herečka Julianne Moore Oscara. Divadelní adaptace „Pořád jsem to já“ již při svém uvedení v zahraničí sklidila pozitivní ohlasyza svůj realistický a hluboce lidský přístup k tématu Alzheimerovy choroby. Na pražském jevišti se divadelní verze tohoto oscarového filmu a knižního bestselleru objeví vůbec poprvé.

Premiéra proběhne 31.1. 2025, následně bude hra reprízována 7.2., 13.2., 4.3., 27.3., 24.4., 6.5.,  15.5. a 12.6. 2025 ve Venuši ve Švehlovce.

Divadlo Venuše ve Švehlovce se těší na Vaši návštěvu a doufá, že tato inscenace přinese nové pohledy a hluboké emoce všem divákům.

 

Autor článku: Alena Julie Novotná, foto: (c) Michaela Škvrňáková

Premiéra divadelní adaptace „Pořád jsem to já“ v pražském divadle Venuše ve Švehlovce

Inscenace

27.11.2025

Oceňovaná inscenace GUIDE choreografky Věry Ondrašíkové oslaví 10. výročí v ARŠE+

Legendární tanečně‑vizuální GUIDE souboru Věra Ondrašíková & kolektiv 3. prosince oslaví 10. výročí premiéry narozeninovou reprízou v prostoru ARCHA+ v centru Prahy. Součástí večera bude nejen oslava, ale také ohlédnutí za posledními deseti lety. Inscenace GUIDE procestovala téměř celý svět, na kontě má bezmála 80 repríz a řadu ocenění.

27.11.2025

Jsme muzikál! & ALW: Divadlo J. K. Tyla vzdává koncertem hold Andrewu Lloydu Webberovi

Tři večery, téměř tři desítky songů a pocta skladateli, který už přes půl století zásadně ovlivňuje svět muzikálu – Andrewu Lloydu Webberovi. Divadlo J. K. Tyla připravuje celovečerní koncert věnovaný jeho tvorbě od prvopočátků až do současnosti. Premiéra koncertu s názvem Jsme muzikál! & ALW se uskuteční 29. listopadu na Nové scéně DJKT, na další dvě reprízy se mohou diváci těšit 4. prosince a 6. ledna.

27.11.2025

Činohra Národního divadla uvede v premiéře adaptaci novely Josefa Škvoreckého Farářův konec

Činoherní adaptaci filmové novely Josefa Škvoreckého a Evalda Schorma z roku 1968 Farářův konec dnes večer v premiéře uvede pražské Národní divadlo ve své historické budově. Režie se ujal Jan Mikulášek, který s dramaturgyní Ilonou Smejkalovou adaptoval literární a filmovou předlohu pro divadelní prkna. Po Frankensteinovi podle Mary Shelleyové se jedná o druhou premiéru ze šesti, kterou Činohra ND v sezoně naplánovala.