31.01.2025 11:59

Premiéra divadelní adaptace „Pořád jsem to já“ v pražském divadle Venuše ve Švehlovce

Divadlo Venuše ve Švehlovce uvede jako svou novou premiéru první pražskou divadelní adaptaci oscarového filmu a zároveň knižního bestselleru „Pořád jsem to já” (Still Alice). Celosvětově úspěšný divadelní hit se na pražském jevišti objeví úplně poprvé.

Tento silný lidský příběh o boji s Alzheimerovou chorobou přinese pražskému publiku pohled do života Alice Howlandové, která čelí postupné ztrátě vzpomínek a svého já. V hlavní roli Alice se představí Jitka Schneiderová. Po jejím boku se objeví Zuzana Bydžovská nebo třeba Daniel Krejčík v roli jejího syna.

Jaký to je? Mít Alzheimera?

Inscenace vypráví příběh Alice Howlandové (Jitka Schneiderová), uznávané vysokoškolské profesorky, která začíná zapomínat zprvu jenom běžné věci. Co se na první pohled jeví jako obvyklé projevy stárnutí, se ukáže být ničivou diagnózou – Alzheimerovou chorobou. Divadelní adaptace sleduje Alicinu cestu od prvních příznaků až po nevyhnutelný úpadek, který zasahuje nejen ji, ale i její nejbližší. Diváci budou svědky emotivního příběhu o boji s nemocí, lásce, ztrátě a hlavně o síle rodinných pout, které přetrvávají i v těch nejtěžších chvílích.

„Je to rozhodně nejnáročnější role, která mě doposud potkala. Hrát úspěšnou ženu, která kvůli nemoci v padesáti letech přestává poznávat i obličeje vlastních dětí, je pro mě, jako pro matku, neskutečně emočně náročné,“ říká představitelka hlavní role Jitka Schneiderová, která po dvě hodiny nesleze z jeviště. Zároveň dodává, že se diváci nemusí obávat těžkého tématu. „V Alicině příběhu je ale obrovská inspirativní síla nepoddat se vlastnímu osudu. A taky o tom, jak se má prožít každá minuta našeho života na maximum,“ dodává.
Jitka Schneiderová se na jevišti Venuše ve Švehlovce objeví vůbec poprvé. Hlavní partnerkou jí ve hře bude Zuzana Bydžovská nebo Daniel Krejčík, kteří dlouhodobě patří k nejvýraznějším tvářím této pražské umělecké scény. Mezi dalšími herci se představí Yvona Stolařová, Martina Jindrová, Jiří Svoboda, Dana Černá a Petr Kolman.

„Ono to tak bývá, že nejtěžší životní okamžiky pak píšou ty nejsilnější příběhy. Pro mě je to hlavně příběh o rodině. Ve chvíli, kdy Alice onemocní, všem členům její rodiny se daří, všichni se honí za svojí kariérou, moc se nevídají, nemají spolu dobré vztahy. A ta nemoc maminky jim pomůže najít zase cestu k sobě zpátky. Sice o jednoho člena rodiny příchází, ale místo toho našli znova jeden druhého a jsou tu pro sebe,“ říká Daniel Krejčík, který se představí v roli syna Jitky Schneiderové.

Divadelní adaptaci režíruje mladá režisérka Tereza Říhová. S důrazem na herecké výkony, pečlivostí a citlivostí k tématu hry,  pracuje na tom, aby divadelní inscenace co nejdůstojněji otevřela novou uměleckou éru divadla, které bylo doposud spjato primárně s prací Jakuba Čermáka a spolkem Depresivní děti touží po penězích.

„Ráda bych, aby diváci z představení odcházeli s tím, že jestli chtěli v životě něco zkusit nebo prožít, tak by to neměli odkládat. Každý máme své sny a přání a je třeba si je začít plnit dřív, než bude pozdě. A že v životě jsou nejdůležitější vztahy s lidmi okolo nás. Možná by je představení mohlo přivést i k uvažování, jak by se oni sami zachovali, kdyby jeden z jejich blízkých členů rodiny zjistil danou diagnózu,“ odhaluje své ambice Říhová, která si pochvaluje spolupráci s dobrým hereckým týmem lidí, kteří se nezaleknou velkých emocí a nepodlehnou touze po efektu, ale společně se snažili dosáhnout co nejupřímnějšího a nejpravdivějšího herectví. U hlavní postavy Alice režisérka s Jitkou Schneiderovou hledaly cestu k tomu vystoupit z příběhu a komunikovat pocity, kterými si jako nemocná prochází, přímo s diváky.

Poprvé na pražském jevišti

Příběh plný bolesti ale zároveň lidskosti a snahy o to neztratit poslední zbytky své osobnosti, vznikl z pera Lisy Genovy – americké neurovědkyně, která se na Alzheimerovu chorobu specializuje a svůj román Pořád jsem to já vydala napřed samonákladem. Stal se z něj světový bestseller a byl podle něj natočen i film, ve kterém si za hlavní roli odnesla americká herečka Julianne Moore Oscara. Divadelní adaptace „Pořád jsem to já“ již při svém uvedení v zahraničí sklidila pozitivní ohlasyza svůj realistický a hluboce lidský přístup k tématu Alzheimerovy choroby. Na pražském jevišti se divadelní verze tohoto oscarového filmu a knižního bestselleru objeví vůbec poprvé.

Premiéra proběhne 31.1. 2025, následně bude hra reprízována 7.2., 13.2., 4.3., 27.3., 24.4., 6.5.,  15.5. a 12.6. 2025 ve Venuši ve Švehlovce.

Divadlo Venuše ve Švehlovce se těší na Vaši návštěvu a doufá, že tato inscenace přinese nové pohledy a hluboké emoce všem divákům.

 

Autor článku: Alena Julie Novotná, foto: (c) Michaela Škvrňáková

Premiéra divadelní adaptace „Pořád jsem to já“ v pražském divadle Venuše ve Švehlovce

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.