Premiéra v divadle Ponec: Sedící žena s pokrčenou levou nohou
Divadlo Ponec uvádí v úterý 22.4. a ve středu 23.4. od 20 hodin PREMIÉRU choreografie Kristýny Celbové: Sedící žena s pokrčenou levou nohou, volně inspirovanou životem a tvorbou výtvarníka Egona Schieleho.
Sedící žena s pokrčenou levou nohou je tanečně-filmový projekt s prvky animace inspirovaný tvorbou a životním příběhem malíře Egona Schieleho. Jeho tvorba zde zaujímá přední místo, je prvotním impulsem a výchozím bodem pro další tvůrčí proces. Jelikož dílo Egona Schieleho – zvláště pak akty, portréty, ale i krajinomalba, jsou plné pohybu a exprese, vyvstala zde myšlenka převedení těchto dojmů do formy taneční v úzké spolupráci s filmem a animací v rámci jediného tanečního představení.
Unikátní představení je výsledkem úzké spolupráce kameramana, animátora a choreografky. Tvůrci však nehodlají kopírovat, či ploše popisovat, naopak, jejich cílem je jakési „rozpohybování“ obrazů, nalezení příběhů, které se za nimi mohou skrývat, současně si všímat doby, ve které byly vytvořeny a pokusit se alespoň částečně proniknout do duše a životního příběhu umělce.
Ve druhé polovině večera diváci shlédnou reprízu nedávno představené nové choreografie Dory Hoštové Bio-graf. „Choreografie Bio-graf má být sestříhaným autobiografickým dokumentem, který si v běhu života nevědomky režíruje každý z nás. Jeho premiéru však shlédne člověk pouze jedinkrát, před tím než za jeho životem spadne černá opona věčnosti. Stejně tak dobře však choreografii můžeme vnímat jako sondu do hloubek ženské duše, která v sobě skrývá nespočetně podob a ženských tváří - od rozpustilého děvčátka přes hravou temperamentní dívku po vyspělou zkušenou ženu. Všechny tyto tři polohy ztvárňuje Dora Hoštová s pohybovou nápaditostí, taneční bravurou a za pomocí čistých minimalistických divadelních prvků (symbolické rekvizity, výraz v obličeji…).“ (časopis Taneční zóna, Markéta Faustová, 28. 1. 2008)
Více o tanečních představeních:
Název: Sedící žena s pokrčenou levou nohou
Choreografie a interpretace: Kristýna Celbová
Light design: Robert Štěpánek
Animace, projekce: Petr Kout
Hudba: koláž
Název: Bio-graf
Choreografie a tančí: Dora Hoštová
Scéna a světelný design: Jan Komárek
Hudba: Džian Baban, G. F. Handel
Více o choreografkách:
Kristýna Celbová (1980) vystudovala Konzervatoř Duncan Centre. Od roku 2002 studuje na HAMU obor Choreografie. V roce 2003 obdržela Cenu SAZKY za „objev v tanci“ za představení „Agáta 19…“. Do dnešního dne realizovala choreografie „AriaD.N.A.“ (2007), projekt „Zahrada“ (2006), „Moody“ (2005), „Místnost H“, „ Holoubek“ (2004) a „Dýchati změlka“ (2002). V září 2006 reprezentovala český současný tanec v Mexico City v představení Noche de danza checa. Účastnila se mnoha tanečních festivalů jako jsou TANEC PRAHA, mezinárodní festival Off limits v Dortmundu, taneční festival Stara Prochownia ve Varšavě nebo mezinárodní divadelní festival v Káhiře, kde získala
I. cenu za scénografické zpracování choreografie „Nevěsty Cháronovy“. V roce 1999 za stejnou choreografii získala 2. místo v choreografické soutěži Jarmily Jeřábkové. Podílela se na pohybové práci s klienty Centra pro uprchlíky a několik let vedla pohybové dílny v česko-francouzském projektu Audabiac.
Dora Hoštová v roce 2001 absolvovala Konzervatoř Duncan centre v Praze, v rámci studia se zúčastnila studijního pobytu v Rotterdam Dansacademie v Holandsku. Od roku 2001 je pedagožkou na Konzervatoři Duncan Centre. Jako interpretka spolupracovala s následujícími choreografy: Ben Bergmans, Petra Hauerová (Carmina Burana, Statní opera Praha), Petr Tyc (Don Giovanni, Státní opera Praha), Istvan Juhos (Vibrations) a Chiara Girolomini (Zero Orizzontale). V roce 2006 získala vedle ocenění na mezinárodní choreografické soutěži Masdanza i 1. místo v mezinárodní choreografické soutěži Cena Jarmily Jeřábkové 2006.
Zdroj: zuzana@tanecpraha.cz