Přípravy premiéry baletu P.I.Čajkovského Louskáček v plném proudu
Málokterý z baletních nadšenců si dokáže představit Vánoce bez baletu P.I.Čajkovského Louskáček, který dozajista patří do klenotnice „bílé klasiky“ a je už neodmyslitelně zařazován právě v adventním čase.
Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem se k tomuto titulu vrací po pěti letech a zařazuje jej na program již v době předadventní - premiéra se uskuteční 2.listopadu. „Louskáček je jedním z trojlístku Čajkovského baletů, stejně jako Spící krasavice a Labutí jezero, které ústecké divadlo uvedlo před rokem, má pohádkový rámec. A protože jde o vánoční příběh, atmosféra zimního období, kdy se dostává na repertoár, a blížících se vánočních svátků, jeho kouzlo ještě umocní.“, říká režisér a choreograf inscenace, šéf baletu SD Vladimír Nečas. Titulní postavu Louskáčka ztvární Pavel Enekeš, Vladimir Gončarov a Pavel Popovský, hudební nastudování Norbert Baxa.
Hlavní idea Louskáčka je stejná jako ve dvou zmiňovaných Čajkovského baletech: síla lásky a lidskosti vítězí a přemůže zlé čáry a osvobodí duši. V Petipově baletu se střídá v jednotlivých jednáních svět reálný se světem snu. Reálný svět štědrovečerní slavnosti s jednoduchým dějem a svět snu hlavní hrdinky Kláry v království sladkostí. Je to příběh nazíraný očima malé dívenky, která se spolu se svou hračkou Louskáčkem promění v dospělou (to je snem snad každého dítěte) a prochází cestou až do vysněného království sladkostí. To není jen pohádka, je to obraz dospívání, zrání, toho tajemného procesu přerodu dítěte v dospělého. Čajkovskij se s malou hrdinkou dokázal plně ztotožnit. Nehledě na „cukrový“ scénář se mu podařilo svou hudbou skvěle vyjádřit svět měnící se dětské duše. Díky genialitě Čajkovského si můžeme troufnout tvrdit, že skutečný děj je vepsán až do jeho hudby.
Zdroj: divadlo.usti@operabalet.cz