08.02.2018 19:44

Příští sezona Horáckého divadla bude československá

Další divadelní sezona Horáckého divadla bude československá. Bez pomlčky, za to s Václavem Havlem, řekl dnes umělecký šéf divadla Pavel Šimák. Sté výročí vzniku samostatného státu divadlo připomene kromě Havlovy Žebrácké opery také dramatizací románu Tísicročná včela, muzikálem Šakalí léta i jevištní kompozicí Svatý Václav, který přímo pro Horácké divadlo připravuje umělecký česko-slovenský tandem Lenka Lagronová a Rastislav Ballek.

„V kreativním smyslu naráží Svatý Václav na osobnost Lenky Lagronové, která je hluboce věřící člověk, a na tvůrčí metodu Rastislava Balleka, který ve své práci demontuje mýty a sesazuje z piedestalů velká jména, zajímá ho jejich lidství," řekl Šimák.

Sto let republiky si podle něho zaslouží pozornost. Namísto jednoho galavečera nebo mimořádné akce nechá ale divadlo nahlédnout stoleté bytí státu z perspektivy různých žánrů, historických epoch nebo výjimečných osobností. Kde umělecký šéf nenašel vhodnou nebo mnohokrát nereprízovanou klasiku, nabídl prostor tvůrčí invenci. Speciálně pro Horácké divadlo tak vzniká nejen Svatý Václav, ale i komedie jihlavského autora Martina Koláře Zahrádky.

Ředitele divadla Ondreje Remiáše v dramaturgickém plánu nejvíc překvapila inscenace Ako tísícročná včela režiséra Matěje T. Růžičky vycházející z rozsáhlého románu Petera Jaroše Tisícročná včela. „Překvapila mě ta odvaha. Je to titul, který na Slovensku ještě na jevišti udělaný nebyl, nebo jen ve zlehčené muzikálové formě, přitom je to rozsáhlá sága," řekl Remiáš. Růžička podle Šimáka pracuje s textem velmi autorsky, což předvedl i na představení Zapomenuté světlo, které mělo v divadle premiéru loni v září.

Nabídka jihlavského divadla je široká. Nechybí v ní ani muzikál. Dva roky už to je komediální klasika Adéla ještě nevečeřela. V divadelní sezoně 2018/19 ji nahradí Šakalí léta v Šimákově režii a s živou rokenrolovou kapelou. Není to jen spektakulární muzikálová produkce, ale má i své téma, řekl Šimák. Individuální boj proti nesvobodě je podle něho stále aktuální, i když je děj muzikálu zasazen do 50. let 20. století.

Žebrácká opera Václava Havla v dramaturgickém plánu nové sezony podle Šimáka reprezentuje poválečnou divadelní tvorbu. To Škola základ života Jaroslava Žáka je jen o něco mladší než republika. Horácké divadlo ji plánuje nasadit i proto, že je schopná zaujmout dětské diváky, které už nelze uspokojit pohádkami, ale kteří ještě nedozráli do velkých dramat. „Na druhou stranu je to titul pro všechny, kteří školu zažili nebo o ní přemýšleli," řekl Šimák.

http://www.hdj.cz/

Autor článku: ČTK: Vendula Krausová, kš

Příští sezona Horáckého divadla bude československá

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.