Problematika stalkingu v nové inscenaci Městského divadlo v Mostě
Městské divadlo v Mostě uvede v pátek 28. února první činoherní premiéru sezony - divadelní thriller Tvůj život patří mně v režii exklusivního německého hosta Cana Fischera.
Už vás někdy někdo sledoval? Kdy už se zájem o druhé posouvá za hranici únosnosti?
Německý dramatik a režisér Can Fischer není mosteckému publiku neznámým autorem. V únoru 2018 měla na Komorní scéně Městského divadla v Mostě českou premiéru jeho divadelní adaptace filmového scénáře Jana Brarena Homevideo. Podobně jako u Homevidea, v němž je ústředním tématem kyberšikana, je i v této jeho nové adaptaci hlavním tématem velký sociální problém současnosti – tentokrát je v popředí autorova zájmu problematika stalkingu.
Slovo dramaturga:
Nová hra Tvůj život patří mně vznikla adaptací televizního scénáře známé současné německé autorky Kristin Derfler. Jedná se o velmi sugestivní sondu do jednoho zdánlivě normálního mileneckého vztahu. Marie je single. Se svojí kamarádkou zajde večer do baru. Užívají si dámskou jízdu. Do oka jí padne pohledný muž s tajuplným pohledem. S krásným neznámým se hned ten večer seznámí. Říká, že se jmenuje Hannes. Popíjejí. Smějí se. Erotické jiskření je oboustranné. Marie se do Hannese brzy zamiluje. Žár jejich vzplanutí působí silně. Nový pár zažívá první milostné okamžiky, dlouhé pohledy do očí, romantickou projížďku na lodi... Milenci toho ale o sobě navzájem zatím mnoho nevědí. Hannesovo chování je ovšem postupně podezřele zvláštní a optika příběhu se začne měnit. Je vše opravdu tak, jak se na první pohled zdá? Je Hannes skutečně takový, jak se sám prezentuje? V čem spočívá jeho tajemství? Dramatické odkrývání pravdy na sebe nenechá dlouho čekat. Stupňující se napětí by se dalo krájet! To, co začíná jako idyla, se mění v divadelní thriller! Autor stupňuje napětí, scény se střídají v rychlém rytmu a atmosféra houstne, až se stává nesnesitelnou.
Autor a režisér v jedné osobě připravil velmi silné komorní drama, které vás vtáhne do hry. Velmi úspornými prostředky dokáže přenést na všechny přítomné tíživou atmosféru a divák se snadno ztotožní s rolí oběti. Pracuje přitom s velkou dávkou imaginace, scéna Darka Petroviče je velmi úsporná a dovoluje rychle střídat různá prostředí. Velký důraz je pak kladen na hereckou práci a precizní psychologizaci postav, která stojí v jádru většiny situací. Pro všechny herce to byla velká výzva, protože takovýto typ inscenace neobstojí s pouhým technicistním herectvím. Bylo třeba skutečně otevřít svou duši, pochopit postavu a emoce hledat hluboko v nitru. Je potěšitelné, že na tento režijní koncept všichni přistoupili a na výsledku inscenace je to znát. Vít Herzina, jako podivný psychopatický stalker a Veronika Týcová, jako jeho vystresovaná oběť, mají v inscenaci několik velmi silných momentů a ani představitelky dalších rolí za nimi nezaostávají. Výsledkem je skutečně silné komorní drama, které se otevřeně vyrovnává s jedním neblahým fenoménem dnešní doby.
V dalších rolích se představí Karolína Herzinová, Nela Štefanová a Ivana Zajáčková.
Velkým specifikem přípravy inscenace byla skutečnost, že režisér nemluví česky a komunikace mezi ním a herci tak byla velmi znesnadněna. Na všech zkouškách musel být přítomen tlumočník. Většinou to byla Michaela Řeřichová, pro kterou to byla první divadelní zkušenost, a zdatně jí sekundoval umělecký šéf divadla Jiří Rumpík.
Autorka předlohy: Kristin Derfler
Překlad: Zdeněk Janál, Michaela Řeřichová
Režie, divadelní adaptace, hudba: Can Fischer
Dramaturgie: Jiří Janků
Jazyková a dramatická úprava: Jiří Janků, Michaela Řeřichová
Scéna a kostýmy: Darko Petrović
Tlumočnice: Michaela Řeřichová
Asistent režie a tlumočník: Jiří Rumpík