Prodaná nevěsta se příliš neprodala, soudí AFP
Paříž 13. října (ČTK) - Za poněkud fádní považuje agentura AFP premiéru Prodané nevěsty od Bedřicha Smetany v pařížské Opeře. Belgický režisér Gilbert Deflo prý "bohužel neutralizoval hezké představení lyrického veselí venkovskou dekorací a poutí bez života".
Výběr českého dirigenta Jiřího Bělohlávka, který je jedním z vůbec nejvyhledávanějších, bylo sázkou na jistotu a umělec operní orchestr ve virtuózním zahájení Prodané nevěsty nijak nešetřil. Mohl ale vykřesat obratnější výkon nad partiturou plnou života, která se sice opírá o folklór své země, ale představuje i určitou mozartovskou grácii.
Inscenace je podle AFP vzdálena snivému vábení, stylizovaná scénografie ohrožuje to, o co v divadelním dramatu jde, a to pod osvětlením bez nápadu a za lenivé účasti účinkujících. Výběr kostýmů zavání kýčovitostí.
Inscenaci nicméně zachraňuje několik silných postav, jako je Kecal v provedení německého basu Franze Hawlaty, jehož práce s hlasem je hezkým představením divadelního umění. Výborně se ukázal také švýcarský tenor Christoph Homberger v roli Vaška, v níž ukázal více své komediální umění než pěvecké.
U hlavní dvojice skýtá více potěšení malebnost hlasu patřičně drzého Jeníka v podání českého tenora Aleše Brisceina, než poněkud bezbarvá, byť noblesní Mařenka ztvárněná německou sopranistkou Christiane Oelzeovou, uzavírá agentura.
rv