29.11.2021 08:56

Prosincový přenos z Metropolitní opery nabídne antickou báji o Eurydice moderní optikou

Hudba se stává tématem uměleckých děl odnepaměti. Mezi nejstarší příběhy, v nichž hudba hraje klíčovou roli, je stará řecká báje o pěvci Orfeovi, který chce vyvést svou milou Eurydiku z podsvětí. Dnes už klasický příběh nabral v dějinách umění mnoha podob, jedním z posledních zpracování je opera Eurydika Matthewa Aucoina. V novém nastudování ansámblu Metropolitní opery v New Yorku vstoupí v rámci série přenosů MET: Live In HD 4. prosince i do více jak 20 kinosálů v České republice.

Cesta pěvce Orfea do podsvětí, který chce odtamtud vyvést svou manželku Eurydiku, se stal nosným námětem oper prakticky od jejích počátků. Za nejstarší dochované operní zpracování je považováno dílo skladatele Jacopa Periho z roku 1600. Téma zpracoval mimo jiné Christoph Willibald Gluck (1762), Joseph Haydn (1792), Jacques Offenbach (1858), ve dvacátém století náměr rozpracoval Claude Debussy, komorní operu napsal Philip Glass.

Opera Matthewa Aucoina Eurydika je nejnovějším zpracováním orfeovského mýtu. Vznikla jako adaptace divadelní hry Sarah Ruhl a svou premiéru si odbyla 1. února 2020 v Los Angeles. Kritici hovořili o vazbě na tzv. velkou operu minulosti, vyzdvihovali hudební barevnost i fakt, že se jedná o muzikálně, vizuálně i vokálně triumfální dílo. Připravovanou a notně očekávanou produkci pro Metropolitní operu překazila v loňském roce pandemie nemoci covid-19 a na prkna slavného operního svatostánku tedy vstupuje až nyní.

Na rozdíl od mýtu i pozdějších zpracování se centrem Aucoinovy opery stává ženská protagonistka, nikoliv Orfeus – ten je navíc v moderním pojetím zdvojený, v podsvětí se pohybuje jeho alter-ego. „V mýtu Eurydiku nikdy neslyšíme,“ popsala autorka libreta Sarah Ruhl. „Vždycky mě zajímal její hlas, hlas, který nikdy neslyšíme.“ Antický námět je přenesen do současnosti, klíčových motivů antické předlohy se ale drží velmi věrně. Na svém místě zůstává i scéna Orfeova sestupu do podsvětí, včetně možnosti návratu podmíněné tím, že se Orfeus neohlédne, zda jej jeho manželka následuje. Vyprávění z pohledu Eurydiky naopak příběh rozšiřuje o její setkání se zesnulým otcem, které je podle vyjádření Sarah Ruhl odrazem vlastního vyrovnávání se smrtí jejího tatínka a možností dokončit některé neuzavřené rozhovory.

Hudební ředitel Metropolitní opery Yannick Nézet-Séguin bude řídit Aucoinovu evokativní hudbu v nové a obrazotvorné režii renomované Mary Zimmerman. Titulní roli ztvární sopranistka Erin Morley, Orfea barytonista Joshua Hopkins a jeho alter-ego v podsvětí kontratenorista Jakub Józef Orliński.

Přímý přenos jednoho z nejočekávanějších titulů sezóny 2021/22 v Metropolitní opeře je naplánován na 4. prosince 2021, do českých kin vstoupí pod hlavičkou společnosti Aerofilms.

The Met: Live in HD online

Oficiální stránky přenosů z Met http://www.metopera.cz/.
Veškerý program přímých přenosů do kin čtěte sledujte na našem webu vicnezfilm.cz.
Baví Vás přímé přenosy do kin? Sledujte náš facebookový profil Víc než film

Autor článku: Sabina Coufalová

Prosincový přenos z Metropolitní opery nabídne antickou báji o Eurydice moderní optikou

Zahraniční divadlo

25.11.2025

Městské divadlo Brno slaví úspěch s uvedením muzikálu Les Misérables v chorvatském Divadle Komedija Zagreb

V pondělí 10. listopadu 2025 byl zveřejněn přehled výjimečných představení a režijních i hereckých výkonů nominovaných na Cenu chorvatského divadla za rok 2025. Informace, jež se na první pohled zdá důležitou především pro naše chorvatské divadelní kolegy, je však zásadní i pro Městské divadlo Brno. Právě v Chorvatsku, konkrétně v Divadle Komedija Zagreb totiž proběhla 30. listopadu 2024 v režii Stanislava Moši premiéra slavného muzikálu Alaina Boublila a Clauda-Michela Schönberga Les Misérables / Jadnici.

25.11.2025

DOSKY 2025: Najúspešnejšími divadelnými inscenáciami sezóny sa stali Outcast a Příhody lišky Bystroušky

Asociácia súčasného divadla dnes počas slávnostného ceremoniálu, ktorý sa uskutočnil v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi, vyhlásila víťazov 28. ročníka Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2025. Ocenenie DOSKY za Najlepšiu inscenáciu sezóny získal Outcast podľa memoárov Stefana Zweiga  a nezávislé divadlo Slzy Janka Borodáča pôsobiace v Prešove.  Inscenácia vznikla pod režijným a autorským vedením Júlie Rázusovej, ktorá získala aj cenu za Najlepšiu réžiu sezóny. Režisérka už bola ocenená cenou DOSKY v rokoch 2018 aj 2019.

19.11.2025

Divadlo Drak uvedlo v Bruselu tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák

Divadlo Drak se v neděli 9. listopadu představilo na mezinárodním bienále EXPORT/IMPORT v Bruselu, kde uvedlo tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák, určené pro děti ve věku od šesti měsíců. Vůbec poprvé se pořadatelé rozhodli zařadit do programu také inscenaci určenou pro batolata, tedy specifický žánr divadla pro nejmenší.