První dramatizace románu Ludvíka Vaculíka Sekyra bude uvedena v HaDivadle v režii Břetislava Rychlíka
Brněnské HaDivadlo uvede jako druhou premiéru aktuální výroční Sezony 50: Obzory dramatizaci nejznámějšího románu Ludvíka Vaculíka Sekyra. Půjde o vůbec první jevištní uvedení Vaculíkovy autobiografie, a to v režijním pojetí bývalého dlouholetého člena souboru HaDivadla, režiséra Břetislava Rychlíka. Inscenace Sekyra bude mít premiéru v sobotu 1. března 2025.
Při příležitosti padesátiletého výročí od svého založení v roce 1974 v Prostějově HaDivadlo uvede inscenaci Sekyra jako připomínku svých disidentských kořenů. Zvolený titul představuje jeden z vrcholných románů české literatury 20. století. Vaculíkova Sekyra vyšla v roce 1966 jako beletristické dílo s autobiografickými prvky, v nichž se autor vrací do svého rodného kraje na Valašsku. „Cesta krajinou dětství Ludvíka přivádí k novému pohledu na otce, tesaře, dělníka a později umíněného předsedu národního výboru. Vaculík v Sekyře každou větou bojuje o přímý pohled na svět, a to jak ve své vnitřní redakci, tak i v té skutečné,“ dodává k tématu románu dramaturgyně inscenace Anna Prstková.
Režie inscenace se v HaDivadle ujal Břetislav Rychlík, který se tímto počinem vrací jako tvůrce do HaDivadla po několika dekádách. „Když v roce 1966 poprvé vyšla Sekyra, obdržel Vaculík společně s Milanem Kunderou za jeho Žert státní cenu za literaturu. Profesor Černý tehdy konstatoval, že česká literatura má dva světové romány. A zatímco se Žert dočkal filmového zpracování, Sekyra se konečně objeví na jevišti, což mi již před lety Vaculík sám schválil,“ uvádí Rychlík.
Režisér, scenárista, herec, dokumentarista, publicista a vysokoškolský pedagog působil v HaDivadle již od prostějovské éry až do roku 1996. Natočil množství dokumentárních filmů i seriálů, mezi které patří seriál Valašský snář věnovaný spojení Ludvíka Vaculíka – Rychlíkova osobního přítele – s rodným Brumovem. Adaptaci doposud na jevišti nikdy neuvedeného románu Sekyra pro HaDivadlo připravil ve spolupráci s dramaturgyní Annou Prstkovou a hercem a dlouholetým členem souboru Cyrilem Drozdou.
Hlavní roli v inscenaci Sekyra, autobiografickou postavu Ludvíka, ztvární v HaDivadle hostující herec ze Slováckého divadla Zdeněk Trčálek. Půjde o jeho vůbec první spolupráci s touto brněnskou scénou. „Jako roduvěrný Valach a milovník lesů mám k Sekyře blízko. V HaDivadle se cítím navíc jako doma,“ říká Trčálek. Dalším hostem inscenace bude Isabela Smečka ze souboru Národního divadla Brno, která se představí v rolích Maminky a Madly. Vaculíkův syn Jan se v inscenaci též objeví jako host, a to v roli Náčelníka. Sekyra bude pro HaDivadlo představovat téměř celosouborovou inscenaci, diváci se můžou těšit na stálé členy souboru Jiřího Miroslava Valůška, Jáchyma Sůru, Magdalenu Kuntovou, Cyrila Drozdu, Marii Ludvíkovou (v alternaci s hostující Naďou Kovářovou), Radima Chybu a Miloslava Maršálka.
Scénografii pro inscenaci připravuje scénograf, kostýmní výtvarník a pedagog Jan Štěpánek, který s Rychlíkem spolupracoval už v minulosti, stejně jako dále s J. A. Pitínským, Janem Nebeským, Jiřím Pokorným a dalšími významnými osobnostmi české divadelní režie. Kostýmní výtvarnice Sekyry Markéta Sládečková v minulosti často spolupracovala se souborem Farma v jeskyni, v Brně vytvořila kostýmy pro operní i činoherní inscenace NdB. Za hudební složkou stojí autor scénické hudby a člen kapely Ještě jsme se nedohodli Petr Hromádka ve spolupráci s etnologem, muzikologem a primášem Horňácké muziky Petrem Mičkou. Tanečnice a choreografka Hana Achilles se ujala pohybové spolupráce.
Premiéra inscenace se uskuteční v sobotu 1. března 2025 od 19.30. První repríza pak proběhne v pondělí 3. března od 17.30 s besedou po představení, druhá repríza v úterý 4. března od 19.30 s autorským úvodem třicet minut před začátkem představení. S inscenací Sekyra bude HaDivadlo hostovat v pražské ARCHA+ v termínu 18. března. Brněnští diváci mají možnost navštívit Diskuzi A2 s podtitulem Post/disent – rozptýlené dědictví odporu ve středu 19. března, která bude věnována rozšíření kontextu inscenace a vstup na ni je volný.