14.02.2017 09:53

První ostravské uvedení opery Benjamina Brittena Zneuctění Lukrécie

V dlouhodobé dramaturgické řadě souboru opery – Operní hity 20. století – představí Národní divadlo moravskoslezské (pouze v 7 uvedeních!) dílo jednoho z největších britských hudebních skladatelů Benjamina Brittena Zneuctění Lukrécie.

Benjamin Britten (1913–1976) se jako jeden z mála britských skladatelů neodmyslitelně zapsal do operních dějin 20. století. Výjimečnost tohoto autora spočívá mimo jiné v neotřelé kompozici s vlivy hudby starších slohových období, v osobité instrumentaci a nepopiratelném citu pro práci s dětskými hlasy. „Brittenovy opery i instrumentální hudba jsou nedílnou součástí světového operního i orchestrálního repertoáru a nastudováním této opery částečně splácíme dluh, který stále česká operní dramaturgie vůči tomuto mimořádnému skladateli má,“ uvádí režisér Jiří Nekvasil.

Zneuctění Lukrécie (The Rape of Lucretia, 1946) je první Brittenovou lyrickou komorní operou. Byla napsána na libreto Ronalda Duncana podle francouzské hry Andrého Obeyho Le Viol de Lucrèce. „Námětem této dvouaktové opery se stal antický příběh Lukrécie, která byla znásilněna synem posledního etruského vladaře Sextem Tarquiniem a po tomto činu spáchala sebevraždu. Tento hrůzný čin a jeho následky se staly legendou spjatou se zakládáním římského státu (509 př. n. l.),“ přibližuje námět opery dramaturgyně Eva Mikulášková. Příběh popsaný již u Livia a Ovidia zhodnotilo ve svých dílech mnoho umělců – z těch nejvýznamnějších Händel (kantáta Lucrezia), výtvarně Rembrandt, Boticelli, Cranach, Dürer, Tizian i literárně Machiavelli, Geoffrey Chaucer (The Legend of good Woman) a William Shakespeare (The Rape of Lucretia). Benjamin Britten se obrátil k tématu Zneuctění Lukrécie bezprostředně po II. světové válce, jež roztříštila původní vztahy, morální hodnoty i samotnou víru v lidstvo. Do antického námětu nechal zakořenit významný apel na křesťanské principy, které po mnoho staletí stmelovaly evropskou kulturu.

Pod taktovkou Ondřeje Vrabce (dirigent-asistent České filharmonie) se diváci mohou těšit na skvělé výkony špičkového mezinárodního obsazení čtyř hlavních rolí: Eva Dřízgová-Jirušová, Jorge Garza (New York), Thomas Weinhappel (Vídeň) a Anna Nitrová / Janja Vuletic (Berlín), která v roce 2008 vyhrála prestižní soutěž TV Mezzo za ztvárnění role Lukrécie: „Lukrécie je věrná žena bez jakékoliv poskvrny ve své minulosti v milostném i rodinném životě,“ říká Janja Vuletic.

Nyní exkluzivně v sedmi uvedeních přinášíme dílo, které na pozadí známého antického příběhu odkrývá věčné morální poselství nejen pro poválečnou Evropu (1946), a to v osobité instrumentaci pro sedmnáct nástrojů (zejména koncertní mistři a vedoucí skupin orchestru opery NDM, klavírní sólo Michal Bárta).

Premiéry opery Zneuctění Lukrécie se konají 16. a 18. února v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

www.ndm.cz

Autor článku: Marcela Bednaříková

První ostravské uvedení opery Benjamina Brittena Zneuctění Lukrécie

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.