19.09.2023 14:44

První premiérou jubilejní sezony libereckého Divadla F. X. Šaldy bude oratorium Adam a Eva

První premiérou jubilejní 140. sezony libereckého Divadla F. X. Šaldy nazvané Zrození bude symbolicky Adam a Eva. Půjde o scénické provedení oratoria českého skladatele Josefa Myslivečka, který tvořil v Itálii. Dílo uvede operní soubor ve spolupráci s baletním poprvé tento pátek, půjde zároveň o českou premiéru. Novináře o tom dnes informovala ředitelka divadla a režisérka představení Linda Hejlová Keprtová.

Operu bude uvádět divadlo v italském originále s českými a německými titulky, poprvé zaznělo ve Florencii roku 1771. „Podle amerického muzikologa Daniela E. Freemana se jedná o jedno z nejzdařilejších oratorií 18. století vůbec. Libreto, které napsal jezuitský kněz Giovanni Granelli, vykresluje spíše teologický výklad události než emoce, ale Myslivečkova hudba má s akademickou střízlivostí málo trpělivosti a ignoruje ji sledem atraktivních, často virtuózních árií," uvedla dramaturgyně liberecké opery Lenka Dandová.

Oratorium se otevírá bezprostředně po takzvaném Pádu a zkoumá emocionální reakce rozmrzelého Adama, který obviňuje Evu z hříchu. Režisérka jejich příběh zasadila do současnosti.

„Eva darovala lidstvu dárek – darovala život, darovala smrt. Tím dala naší pouti smysl. Naše vyprávění je oslavou člověka. Nedokonalého, tápajícího, hledajícího. Je oslavou vztahů, které nejsou vždy ideální, ale za které stojí bojovat. Protože právě z bolesti se může zrodit opravdová radost, ze zkušenosti poznání, z propasti odpuštění a ze spravedlnosti milosrdenství," uvedla Hejlová Keprtová. Podle ní ale nebudou v tomto příběhu jen filozofovat. „Budeme možná i závidět, nevěřícně kroutit hlavou, možná budeme odcházet naprosto nedotčeni či znechuceni, možná dostaneme chuť na jablečný štrúdl," dodala.

Hudebního nastudování se ujal italský dirigent Paolo Gatto. „Oratorium Adam a Eva je na vysoké umělecké úrovni. Posluchačsky nádherné dílo, ovšem interpretačně velmi obtížné. Diváci jistě ocení melodické fráze, zajímavé barevné plochy i efektní koloratury v sólových partech, které ovšem nejsou jen okázalým prostředkem k předvedení kvalit zpěváků, avšak mají své opodstatnění a hudebně dávají velký smysl. Pěvecké party kladou na sólisty mimořádně vysoké nároky a já skutečně oceňuji, s jakým nasazením a kreativitou přistoupili ke svým rolím sólisté v liberecké opeře," řekl Gatto.

V hlavních rolích Adama a Evy se představí Maksym Kucenko a Jolana Slavíková. Jako průvodci, soudci a vyšetřovatelé v celém příběhu figurují dva andělé – Milosrdenství a Spravedlnosti. Jejich role nastudovaly Veronika Kaiserová a Věra Poláchová. Členové baletu budou vystupovat v rolích Příbuzných.

https://www.saldovo-divadlo.cz/

 

Autor článku: ČTK: knt, gcm

První premiérou jubilejní sezony libereckého Divadla F. X. Šaldy bude oratorium Adam a Eva

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.