První premiérou sezony 2013/2014 v Klicperově divadle bude Sestup Orfeův
První premiérou sezony 2013/2014 v Klicperově divadle bude 12. října 2013 na Hlavní scéně Klicperova divadla drama Tennesseeho Williamse Sestup Orfeův v režii a úpravě Martina Glasera. Po osmnácti letech se tak slavný americký dramatik vrací na prkna Klicperova divadla, naposledy se zde inscenoval jeho Skleněný zvěřinec v roce 1995. Hra Sestup Orfeův se v Hradci Králové objeví již potřetí, poprvé zde měla premiéru v roce 1967 v režii Pravoše Nebeského s Naďou Chnelařovou jako Lady a Stanislavem Junkem jako Valem, podruhé v roce 1986 v režii Jiřího Dalíka s Lenkou Loubalovou a Miroslavem Ratajem v hlavních rolích. Třetí návrat této americké klasiky připravil režisér Martin Glaser spolu se svou úpravou a vlastním novým překladem hry.
Hlavní hrdinku Lady Torrancovou, Italku žijící na jižanském maloměstě, ztvární Kamila Sedlárová, jako mladík s kytarou, pochybnou minulostí a bundou z hadí kůže Val Xavier se představí Jakub Tvrdík. Coby Dolly a Bellu, maloměstské drbny, uvidíte Isabelu Smečkovou Bencovou a Martinu Novákovou, jako jejich manžílky Čudlu a Šmejda Petra Vrběckého a Josefa Čepelku. V rolích dalších strážkyň maloměstského nedýchatelna, Sestry a Evy uvidíte Martinu Eliášovou a Marii Kleplovou, místní rebelku ze zbohatlické rodiny Carolu Cutrerovou ztvární Natálie Holíková, jejího bratra Davida Tomáš Lněnička, vážně nemocného Jabea, manžela Lady, Hynek Pech, vizionářku a malířku Vivi Talbottovou Zora Valchařová-Poulová, jejího manžela, šerifa Talbotta hraje František Staněk, jako Ošetřovatelku uvidíte Kristýnu Kociánovou.
Sestup Orfeův má v bohaté tvorbě Tennesseeho Williamse přímo klíčové místo. Jeho zárodečná podoba nazvaná Bitva andělů z roku 1940 stojí jako první celovečerní hra na samém počátku Williamsovy tvorby. Mladý Williams na ni pracoval pod odborným dohledem v rámci stipendia pro autory, premiéra na konci roku 1940 však nepřinesla výrazný úspěch. Přesto to bylo drama, na němž Williamsovi mimořádně záleželo. Po zprávě, že je osud jeho hry v divadle zpečetěn, rozhořčeně prohlásil: „Vy asi nevíte, že jsem do té hry vložil celé své srdce!“ Williams se k Bitvě andělů znovu vrátil po svém prvním velkém uměleckém úspěchu, premiéře Skleněného zvěřince. Mezi další přepracovanou verzí z roku 1945 a definitivním zpracováním, které dokončil v roce 1957 a nazval Sestup Orfeův, měly premiéru všechny zásadní Williamsovy dramatické práce. Více než v kterékoli jiné hře zde autor uplatňuje motiv jižanství, určující rys Williamsova života a tvorby. Konvenční a konzervativní americký Jih se všemi nejen rasistickými předsudky se Williamsovi stal osudem, už v mládí si jej zošklivil a přece se od něho nedokázal po celý život zcela osvobodit. Williams transformoval tento Jih jako uzavřenou společnost, urputně se bránící jakýmkoliv změnám a možnosti narušení zvenčí, do opozice k němu staví autor své milované hrdiny, neocejchované tuláky bez domova a příslušnosti, citově bohaté jedince, kteří v sobě nesou zárodek vzpoury proti světu nenávisti a přetvářky ve jménu lásky a života a kteří, pokud ještě nejsou schopni činu, hledají alespoň únik v iluzi a fikci. Jsou to postavy s přirozeným a hlubokým vzdorem vůči prostředí, v němž jsou nuceni žít. Tento obecný princip Williamsovy dramatiky vykrystalizovalo právě v Sestupu Orfeově coby pokusu o vysvobození člověka a uskutečnění přirozených lidských tužeb uprostřed nenávistného a citově mrtvého prostředí. Williams se ve hře opírá o spojení dvou mýtů – již z názvu odkazujícího mýtu o Orfeovi v podsvětí, který kombinuje s křesťanským mýtem spasitelským, ne náhodou se jeho hrdina jmenuje Xavier, což znamená také spasitel a zachránce. Sestup Orfeův proslavil i film Sidneyho Lumeta z roku 1959 s Marlonem Brandem a Annou Magnani v hlavních rolích. Není bez zajímavosti, že rebelský motiv saka z hadí kůže použil i David Lynch ve své Zběsilosti v srdci.
http://www.klicperovodivadlo.cz/