14.10.2024 20:08

Prvním premiérovým titulem sezóny Studia Hrdinů je inscenace Zabít člověka

Prvním premiérovým titulem dvanácté sezóny Studia Hrdinů je Zabít člověka – inscenace inspirovaná novelou Rudá jízda ruského autora Isaaka Babela. Po téměř sto letech od jejího vydání divadlo přenáší do scénické podoby text, který nejen že vybízí k reflexi historických událostí, ale navíc poodhaluje paralely mezi tehdejšími a současnými případy ruské agrese. Premiéra se uskuteční 29. října 2024 ve 20 hodin ve Studiu Hrdinů.

Scénář k inscenaci napsal v dialogu s režisérem Janem Horákem současný slovenský spisovatel Michal Hvorecký, který vycházel z novely, ale i z poznámek překladatele Jana Zábrany či z válečných deníků Isaaka Babela. Rudá jízda je složena z povídek odehrávajících se v Rusku ve dvacátých letech minulého století. Vypravěčem je sám autor Isaak Babel, který skrze své alter ego podává svědectví o surovostech páchaných za jeho působení v První jízdní armádě během ruské občanské a polsko-sovětské války. „Babelovi je odepřeno ‚to nejprostší ze všech umění – umění zabít člověka‘. Je to rozvinutí základní sovětské teze, že vražda je legitimní způsob politického boje. To změnilo všechny pravidla a umožnilo brutální totality dvacátého století. Babel to opsal, zažil, a nakonec na to i zahynul,“ rozvíjí myšlenku za názvem inscenace Michal Hvorecký.

Babelovým příběhům plným násilí nechybí ani sentimentalita a krása – něco, co bývá označováno jako „ruská duše“. „Náš dialog s Babelovou Rudou jízdou vede skrze archetypální podobenství k ruským pohádkám, pro které je typická nebývalá krutost. Téma smrti, dominantní v ústní lidové slovesnosti, je všudypřítomné i v Babelově světě prvních Sovětů, stejně jako v tom dnešním, čelícím ruské agresi na Ukrajině,“ popisuje vztah tvůrců k textu dramaturgyně inscenace Marcela Magdová.

Ohledávání ruské kultury není u režiséra Jana Horáka nahodilé, téma divadelně zpracovává již podruhé. Zabít člověka je druhou částí jeho „ruské trilogie”, navazuje tak na inscenaci Stařena, jež je na repertoáru divadla od minulé sezóny. K práci na trilogii Horák dodává: „Moc mě těší možnost pokračovat ve spolupráci se scénografkou Lucií Sedlákovou, se kterou společně vytváříme naši scénickou interpretaci ‚ruské trilogie‘. Ta započala inscenací Stařena v duchu nerealistické poetiky a v námi připravované druhé časti odkazujeme na potemnělý svět ruských pohádek.“ K opětovné spolupráci byla pozvána i skladatelka Natálie Pleváková, herečky Natálie Řehořová, Karin Bílíková a Táňa Malíková, kostýmy navrhla Madla Horáková Zelenková. V inscenaci dále vystoupí Jan Jankovský a Jiří Svoboda, kteří se na scéně Studia Hrdinů objeví úplně poprvé.

 

Autor článku: Pavlína Drnková

Prvním premiérovým titulem sezóny Studia Hrdinů je inscenace Zabít člověka

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.