Psychóza ve 4.48 – Studio ALTA uvádí nelítostnou autobiografickou báseň Sarah Kane
Poslední hru kontroverzní britské autorky uvede holešovické Studio ALTA v premiéře v pátek 4. října a v repríze 15. a 30. listopadu. Tématem intimního dramatu je lidská osamělost a hledání lásky, zákeřnost či manipulativnost lidí, nesoulad mezi myslí a tělem, mlhavost reality, a především pak otázka hledání identity a definování vlastního Já. V režijním debutu Dominiky Andraškové se představí Ivana Uhlířová a Irena Kristeková; pohybové spolupráce se ujala Irina Andrejeva známá ze souboru Teatr Novogo Fronta.
Psychóza ve 4.48 dovršuje básnickou formu her Sarah Kane: jedná se o jednolitou formu bez rozepsaných postav, míst a času. Fragmenty situací vyjevují rozhovory s psycholožkou, popisují stavy ztracenosti ve vlastní mysli a letmá setkání se skutečností. Silně lyrický text s pouze matně citelnou linearitou a retrospektivitou zachycuje intimní výpověď jedince o světě a následnou konfrontaci s realitou. Inscenace rozvíjí myšlenku neurčitosti lidské identity, zkoumá spolehlivost vlastních smyslů a zabývá se ne/možností skutečné komunikace.
„Prozkoumáváme hranice a ptáme se, co vlastně ohraničují. Zkoušíme, jak daleko může jedinec zajít, aniž by ztratil kontrolu nad tím, kde se nachází a nad možností návratu. Vystoupení herců je téměř performativní, konfrontace s prostorem na hranici rituálu. Prostor jako metafora. Pohyb jako vzpoura. Láska jako blud.“, popisuje svůj přístup k netradičnímu dramatu režisérka Dominika Andrašková.
Nekompromisní Psychózu ve 4.48 inscenuje Andrašková jako rozpor mezi tělem a duší, v němž práce s pohybem, prostorem, scénou a zvukem stojí nad racionálněji vnímatelným slovem. Proto je nedílnou složkou představení, které tvoří výhradně ženský tým, pohybová spolupráce Iriny Andrejevy, živý hudební doprovod Darii Samokhvalovy či minimalistická scéna Venuše Tesnerové. „Studio ALTA, známé hlavně jako prostor pohybu – prostor, kde mluví častěji tělo, se zdálo být prostorem, kde tento druh komunikace bude přijat, kde mu bude porozuměno. Tělo si s prostorem rozumí lépe než řeč.“, doplňuje režisérka, proč se netradiční činoherní představení odehrává právě ve Studiu ALTA, obvykle zasvěcenému současnému tanci či nonverbálnímu divadlu.
Hry Sarah Kane se staly symbolem dramatiky 90. let minulého století, pro kterou se vžilo označení coolness. Premiéra její prvotiny Blasted (Sežehnuti) 12. ledna 1995 byla skandální. Někteří kritici později vytyčili toto datum jako startovní čáru, od níž se cool vlna odrazila do celého světa. Cool je slovo nepřeložitelné. Cool znamená být v pohodě. Necítit nic.