06.04.2024 15:29

Rapsodie Bohemia: tři choreografie na hudbu českých skladatelů v Národním divadle moravskoslezském

Balet Národního divadla moravskoslezského uvede k Roku české hudby 2024 na jeviště Divadla Jiřího Myrona 11. dubna tři choreografie vytvořené na hudbu českých skladatelů. Hudební dramaturgie Rapsodie Bohemia vychází z tvorby českých avantgardních skladatelů první poloviny 20. století – Bohuslava Martinů, Jaroslava Ježka, Ervína Schulhoffa – a akcentuje tvorbu kultovního skladatele filmové hudby 2. poloviny 20. století Zdeňka Lišky. Všichni jmenovaní byli nadčasovými umělci a pro balet, moderní tanec či taneční divadlo jsou stále inspirující. Mám obrovskou radost, že Ostrava poprvé v České republice uvede dílo nové choreografické superhvězdy z USA Justina Pecka právě na hudbu českého hudebního skladatele Bohuslava Martinů. V Roce české hudby představíme ostravskému publiku poprvé  také dva české choreografy – Janu Burkiewiczovou a Viktora Konvalinku. Vsadili jsme v nové inscenaci na tři osobnosti generace pozdních třicátníků – tedy na generaci choreografů, která je pořád ještě mladá, ale už etablovaná a která se vyjadřuje v zásadně odlišných estetických vzorcích s ohledem na své kulturní kořeny!“ zve na novinku šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová.

Americký choreograf Justin Peck je doma v souboru New York City Ballet, působí tam jako hlavní choreograf. Spolupracoval i na filmech Stevena Spielberga (choreografie jeho filmové verze West Side Story) nebo Sofie Coppolové. Je držitelem Ceny Tony (2018). Vytvořil na 50 choreografií a tu s názvem Heatscape poprvé uvedl v Miami v roce 2015. Inspiroval se pulsujícím životem tamní umělecké čtvrti Wynwood a street artem světoznámého výtvarníka Sheparda Faireyho. Jeho umění může divák na jevišti obdivovat díky scénografii k tanečnímu opusu – tvoří ji mandalové obrazce, což Pecka inspirovalo k určitým tanečním kreacím. Justin Peck vytvořil Heatscape na hudbu jednoho z méně známých koncertů – Koncert pro klavír a orchestr od Bohuslava Martinů číslo 1, H 149. „Považuji toto dílo za skrytý klenot. Je bohaté nejen na texturu a inovaci, ale je i nesmírně taneční a naléhavé. Má v sobě vzletnost, hravost, rozmanité emoce, a přitom natolik pevnou strukturu, abych se jí mohl nechat vést. Měl jsem je v hledáčku již několik letPro mě osobně je Heastcape jakýmsi dlouhodobým dialogem, komunikací, která propojuje různé myšlenky, různé komunity a různá umění prostřednictvím hudby a pohybu. Je to něco na způsob alchymie, kdy při přípravě elixíru vezmeme zvláště ty ingredience, které k sobě konvenčně nenáleží, přidáme trochu tepelného žáru a sledujeme, jaké chutě z toho vzniknou,“ řekl Justin Peck americké edici časopisu Vogue v roce 2015. V Ostravě dílo nazkoušeli jeho asistent Eric Trope společně s tanečnicí Ellen Grocki.

Přímo pro baletní soubor NDM a se souborem vytvořili svá díla Viktor Konvalinka, zakladatel skupiny Dekkadancers, bývalý první sólista Baletu Národního divadla a držitel Ceny Thálie, a Jana Burkiewiczová, která vede s velkými úspěchy vlastní projekt skupiny tanečníků s názvem Burkicom a je podepsána pod řadou oceňovaných choreografií poslední doby.

Viktor Konvalinka si vybral hudbu od Bohuslava Martinů a Ervína Schulhoffa a doplnil ji skladbou Bugatti step Jaroslava Ježka. Vytvořil přímo s našimi tanečníky Úhel pohledu, ale divákovi tu nepředkládá svůj pohled, ale pracuje s divákovým úhlem pohledu, s jeho představivostí. „Záměrně nechci popisovat děj nebo vypisovat myšlenky, které mě napadají při tvorbě. Chci, aby si každý divák našel svůj vlastní příběh, vlastní asociace a názor na to, co teď vlastně vidí a proč se stalo to, co se stalo. I když choreografie pro diváky zdánlivě nemusí dávat smysl, rád bych rozvíjel barevnost jejich názorů a probouzel potřebu si o díle povídat i po jeho skončení. Chci zaujmout a pobavit diváka tak, aby rád přišel znova. V Úhlu pohledu se snažím spojit živé muzikanty s tanečníky a jevištním vizuálem v jeden kompaktní celek, kde si hraji s výjevy z různých příběhů, s rozdíly sociálních vrstev, variacemi citů, stresem a zmatkem v protikladu s klidem a vyrovnaností. Divák by měl mít pocit, že nikdy neví, co přijde… a možná přijde i nějaké kouzlo,“ říká Viktor Konvalinka. Skladby autorů zazní na jevišti živě – na klavír hrají Adam Farana nebo Ivo Morys, na saxofon Marcela Božíková nebo Marcela Kučová.

Jeden z prvních českých sci-fi filmů Ikarie XB 1 z roku 1963 o cestě kosmické lodi Ikarie k planetě Alfa Centauri patří podle řady filmových historiků k zakladatelským dílům moderní sci-fi kinematografie. Inspiroval i slavnou 2001: Vesmírnou Odyseu Stanleyho Kubricka – ten se na českou Ikarii chodil dívat v New Yorku. Průkopnický byl v mnoha ohledech i soundtrack a zvukový design skladatele Zdeňka Lišky, který využil elektroakustické hluky a ruchy v kombinaci s elektronicky modulovanými klasickými nástroji. Mladý hudební skladatel Jiří Konvalinka (nar. 1987) na přání choreografky Jany Burkiewiczové hudbu Zdeňka Lišky využil a je autorem výsledné hudební podoby její scénické básně s názvem Ikarie. Dědicové Zdeňka Lišky umožnili NDM jako prvnímu divadlu vůbec použít hudbu z filmu pro divadelní tvorbu. Taneční Ikarie Jany Burkiewiczové je stejně jako film emotivní, je to místo plné radosti, štěstí a harmonie. Utopické místo, které naruší nějaká chyba zvnějšku. Kam nás tato chyba může dovést? Může nás inspirovat?

 

Autor článku: Šárka Swiderová, foto: Serghei Gherciu

Rapsodie Bohemia: tři choreografie na hudbu českých skladatelů v Národním divadle moravskoslezském

Inscenace

04.11.2025

DEKKADANCERS spouští předprodej na další část sezony. Nově se zapojí do benefice pro Nadační fond pro taneční kariéru

Soubor současného tance DEKKADANCERS je známý svými inovativními představeními, včetně spolupráce s velkými orchestry a náročnými divadelními produkcemi. Jeho performeři zažívali i zažívají fyzickou náročnost taneční profese nejen s radostí, ale i s plnou bolestí. Uvědomují si, že je to profese, kterou mohou vykonávat jen určitý omezený čas a pak se budou muset rozhodnout, co budou dál ve svém životě dělat. Proto se přirozeně rozhodli pro spolupráci s Nadačním fondem pro taneční kariéru a uspořádají v jeho prospěch lednové představení Poslední večeře.

04.11.2025

Polyfonie dějin: Plechový bubínek v Divadle Na zábradlí

Divadlo Na zábradlí uvede 15. listopadu 2025 premiéru inscenace Plechový bubínek, dramatizaci stejnojmenného zásadního románu německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Güntera Grasse. Režie se ujímá významný německý divadelník Armin Petras, který českému publiku přináší svou expresivní adaptaci příběhu o chlapci, jenž odmítl vyrůst.

04.11.2025

Bolero, Carmen a Hapka s Horáčkem na jednom jevišti: Balet Praha Junior uvádí premiéru sezony

Ravelovo Bolero, Bizetova Carmen a písně Petra Hapky s texty Michala Horáčka. Takovou koncentraci expresivní hudby v jednom večeru nabídne nový komponovaný večer BOLERO, který uvede Balet Praha Junior premiérově v neděli 9. listopadu od 19:00 hodin v Divadle ABC.