22.11.2016 10:13

Ratmanského chytrá Popelka přitančí do kin v surreálných kulisách

Pohádková sezona s Australským baletem v českých kinech pokračuje. Na konci listopadu i v průběhu prosince uvedou vybraná pražská i mimopražská kina baletní záznam Popelky. Hravé, pestrobarevné a jiskřivě kouzelné představení patří k nejzdařilejšímu současnému jevištnímu zpracování tohoto klasického díla. Jednak díky nápadité choreografii Alexeje Ratmanského, jehož talent oslnivě září na světové baletní scéně, jednak díky surreálnem prodchnuté scénografii Jérômeho Kaplana. Záznam baletu uvede 12 českých kin od Prahy až po Ostravu.

„Rusko nikdy nemělo nikoho lepšího,“ vysekla poklonu na adresu choreografa Alexeje Ratmanského živoucí legenda Michail Baryšnikov. S neskonalou úctou o něm hovoří i umělecký šéf Australského baletu David McAllister: „Pozorovat ho při práci je fascinující. Říká se, že George Balanchine změnil tvář baletu 20. století, protože byl pedagog, jenž dokázal vytvořit choreografii s nezaměnitelným stylem na bezpočet způsobů. Stejný pocit mám z Alexeje.“

O Ratmanského zářivém talentu nepochybují ani v Bolšoj Těatru, kde šéfoval baletu v letech 2004 až 2008. Ke kritikou i širokou veřejností vysoce oceňovaným Ratmanského pracím patří právě i Popelka, kterou pro australskou baletní scénu vytvořil v roce 2013, přičemž zde vycházel ze své dřívější realizace pro Mariinské divadlo. S obrovským smyslem pro hudební náladu i její rytmus, prostorové napětí, dramatický detail i pro vtipnou zkratku a s využitím prvků z moderních tanců dokázal Ratmanský zadaptovat Popelku pro publikum 21. století a zároveň ji neochudit o úchvatná baletní čísla, jež evokují klasické pojetí dávných mistrů.

Hýřivá Popelka

Spolupráce Alexeje Ratmanského s neméně světově proslulým kostymérem a scénografem Jérômem Kaplanem není náhodná. Mají za sebou již několik společných jevištních realizací a všechny se těší velkému ohlasu (např. Don Quijote pro Nizozemský národní balet, Ztracené iluze pro Bolšoj Těatr). Kaplanovy umělecké vize se silně dotýkají surreálna, což právě u Popelčina pohádkového příběhu s mnoha kouzly a přeměnami přišlo náležitě vhod.

Zároveň to ovšem klade vysoké fyzické nároky na baletní ansámbl. Hýřivé a tvarově bizarní kostýmy i účesy jsou pro precizní baletní kroky opravdovou výzvou, jak potvrdili všichni hlavní protagonisté.

Popelka v nastudování Australského baletu je dle slov renomovaných kritiků velice chytrá, vtipná a hravá, s výtečně ztvárněnými (a notoricky známými) postavami i uhrančivou scénou. Její uvedení v českých kinech v předvánoční době tak může být zajímavým a lákavým tipem pro rodiny s dětmi, pro něž se tímto otevře i jiný svět než onen filmový a animovaný, který znají jako své boty.

Popelka

Australský balet: Popelka – záznam | Balet o dvou dějstvích |
cca 2 hodiny 15 minut včetně 15minutové přestávky

Hudba: Sergej Prokofjev
Choreografie: Alexej Ratmansky
Výprava a kostýmy: Jérôme Kaplan
Světelný design: Rachel Burke

Účinkují:
Popelka: Lana Jones
Princ Désiré: Daniel Gaudiello
Popelčina macecha: Amy Harris
Popelčiny nevlastní sestry: Ingrid Gow, Eloise Fryer

23. listopadu – 23. prosince 2016 – záznam

www.baletvkine.cz 
www.vicnezfilm.cz 
www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Zuzana Raušová

Ratmanského chytrá Popelka přitančí do kin v surreálných kulisách

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.