22.04.2017 23:18

Rekonstrukce první hry Jiřího Voskovce a Jana Wericha Vest pocket revue v Divadle Na Prádle

Rekonstrukcí první hry Jiřího Voskovce a Jana Wericha Vest pocket revue připravenou k 90. výročí jejího uvedení vyvrcholil dnes na autentických místech v někdejší Umělecké besedě v Praze (dnes Divadlo Na Prádle) Mezinárodní den srandy. Organizátorem bylo sdružení Werichovci, připomnělo tak okamžik, kdy se oba tito tehdy ještě neznámí posluchači práv setkali při první spolupráci.

Akci tehdy pořádal spolek bývalých žáků československého oddělení na francouzských lyceích v Praze. Předsedou zábavní sekce byl Voskovec. Název Vest pocket revue vznikl podle tehdy dovážených zápalek Vest pocket, které se dávaly do kapsičky u vesty. V doslovném překladu tedy jde o revui z kapsy u vesty.

Představení v divadle, kde revue zazněla 19. dubna 1927 poprvé, předcházelo setkání příznivců V+W před Werichovou vilou na Kampě. K rekonstruovanému domku na Kampě přišli s klaunskými nosy a žertovnými pokrývkami hlavy. Zazpívali a vypálili salvu z papírových pytlíků. „Chceme zopakovat aspoň v kostce tuto hru díky skladateli Danieli Dobiášovi, který prostudoval hudební materiály a připravil s Janem Vodňanským a Zuzanou Vrbovou rekonstrukci písniček," řekla ČTK zástupkyně Werichovců Eva Gutová. Přítomní v sále poté zhlédli videorozhovor s Jiřím Suchým, vyslechli i Orchestr Ježkovy stopy posluchačů konzervatoře.

„Vlastně se nedá hrát Vest pocket revue - ani v rekonstrukci. Už proto, že jim tehdy bylo dvaadvacet, s tímto představením objevili sami sebe navzájem a zároveň i svou budoucnost," řekl ČTK Vodňanský. Ani oni se k tomu nikdy nevrátili. „Prostě v mládí objevovali svět a svět je," dodal. Připomněl, jak před dvaceti lety při 50. výročí revue rekonstruovali s Dobiášem písničky, které vlastně nikdo neznal, protože je nikdy nenahráli a nesložil je Jaroslav Ježek. „Texty jsou ale doslova výbušným poetickým materiálem. Napsali je na cokoliv ze známých melodií. Od ruské písně Ej uchněm až po operní a operetní árie či americký regtime," uvedl.

Představení Vest pocket revue sepsali Voskovec s Werichem jako studentskou recesi. Spontánní a improvizovaná hra měla u publika úspěch. Uvedli ji včetně zájezdů překvapivě téměř 250krát, zanechali studií a začali se naplno věnovat divadlu. Přes menší scény doputovali do Paláce U Nováků, kde zahájili slavnou éru Osvobozeného divadla. V roce 1939 emigrovali do USA. V roce 1946 se po Werichovi na čas vrátil i Voskovec, snažili se Osvobozené divadlo obnovit. To se nedařilo a Voskovec definitivně emigroval v roce 1948. Zemřel 1. července 1981 v USA, svého kolegu přežil o pouhých osm měsíců.

http://www.werichovci.cz/

Autor článku: ČTK: Jiří Borovička, dr

Rekonstrukce první hry Jiřího Voskovce a Jana Wericha Vest pocket revue v Divadle Na Prádle

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.