05.05.2017 14:25

Renée Fleming a Elina Garanča se do sebe zamilují v Růžovém kavalírovi v novém kabátě z Met

V Metropolitní opeře se schyluje k sezónnímu grande finale. Postará se o něj v první řadě americká sopránová legenda Renée Fleming. Její strhující výkon v nejnovějším nastudování rozšafného Růžového kavalíra, které nahradí inscenaci z roku 1969, vynáší do nebes zahraniční tisk od NY Times po Wall Street Journal, dokazuje, že hvězda přední pěvkyně zdaleka nehasne. V sobotu 13. května bude Straussův Růžový kavalír přenášen jako poslední představení z přenosové sezóny 2016-17 přenášeno v rámci série Met: Live in HD do více než 2000 kinosálů v 70 zemích na celém světě včetně České republiky. V titulní roli se objeví také jedna z největších operních hvězd současnosti, mezzosopranistka lotyšského původu Elina Garanča.

Přestože ještě loni mnozí předpovídali osmapadesátileté operní divě Renée Fleming brzký konec kariéry, ukázalo se, že šlo o ničím nepodložený šum. Hvězdná sopranistka se totiž do důchodu rozhodně nechystá: jak uvedla pro Vanity Fair, je naopak pevně rozhodnuta soustředit se v následujících letech na četné koncerty a recitály v rámci turné po celém světě. Přesto je Straussův opus možná jednou z posledních příležitostí, jak ji vidět na pódiu v charakterní operní roli. Jak se sama domnívá, pro většinu svých typických partů je příliš zralého věku. „Snad právě kromě Maršálky v Růžovém Kavalírovi,“ uvádí Fleming.

Rokokovému Růžovému kavalírovi, odehrávajícímu se ve Vídni za vlády Marie Terezie, se obvykle dostává ztvárnění v podobě opulentní romance s lehkým nádechem kýče. Režisér nové inscenace Robert Carsen se protentokrát rozhodl vsadit na komické aspekty příběhu a okořenit je trochou pikantérie. Děj přenesl v čase o několik dekád vpřed, konkrétně do období před vypuknutím první světové války, a časového posunu využil ke zdůraznění nastupující dekadence. Výjevy ze života do sebe zahleděné vídeňské aristokracie vizuálně umocňuje scéna laděná převážně do odstínů červeného sametu a využívající lokací budoárů, komnat i nevěstinců.

V poněkud neobvyklých kulisách se rozehrává romantické drama plné převleků a záměn, v jehož ústředních partech se představí hned několik dobře známých operních jmen. Vedle už zmíněné lotyšské mezzosopranistky Eliny Garanči v kalhotkové roli Oktaviána zazáří na podiu Günther Groissböck coby baron Ochs, Erin Morley jako mladičká Sofie, v Metropolitní opeře debutující Marcus Brück jako bohatý měšťan a Sofiin otec Faninal, či Matthew Polenzani v komické vedlejší roli italského pěvce. Orchestr řídí německý dirigent Sebastian Weigle.

Zatímco bulvár hojně spekuluje o konci kariéry Renée Fleming, všímají si odborné recenze jejích bezchybně odvedených partů. Uznalé reakce si jen nedlouho po dubnové premiéře vysloužily zejména výkony Günthera Groissböcka a Eliny Garanči. V případě mezzosopranistky oceňuje tisk zejména procítěné podání a hřejivou barvu hlasu, připomínající podle Washington Post „tekuté zlato“. U Guntera Groissböcka je pak podle Observeru pamětihodný „sexy vzhled“ a „nonšalantní lehkost“, s jakou se náročné role zhostil. „Osvěžující a k zamyšlení nutící pojetí stoleté klasiky,“ uzavírá svou kritiku Observer. „Existuje snad pro příznivce opery lepší důvod, proč navštívit Met?

www.metopera.cz
www.vicnezfilm.cz
https://www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Zuzana Raušová

Renée Fleming a Elina Garanča se do sebe zamilují v Růžovém kavalírovi v novém kabátě z Met

Zahraniční divadlo

25.11.2025

Městské divadlo Brno slaví úspěch s uvedením muzikálu Les Misérables v chorvatském Divadle Komedija Zagreb

V pondělí 10. listopadu 2025 byl zveřejněn přehled výjimečných představení a režijních i hereckých výkonů nominovaných na Cenu chorvatského divadla za rok 2025. Informace, jež se na první pohled zdá důležitou především pro naše chorvatské divadelní kolegy, je však zásadní i pro Městské divadlo Brno. Právě v Chorvatsku, konkrétně v Divadle Komedija Zagreb totiž proběhla 30. listopadu 2024 v režii Stanislava Moši premiéra slavného muzikálu Alaina Boublila a Clauda-Michela Schönberga Les Misérables / Jadnici.

25.11.2025

DOSKY 2025: Najúspešnejšími divadelnými inscenáciami sezóny sa stali Outcast a Příhody lišky Bystroušky

Asociácia súčasného divadla dnes počas slávnostného ceremoniálu, ktorý sa uskutočnil v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi, vyhlásila víťazov 28. ročníka Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2025. Ocenenie DOSKY za Najlepšiu inscenáciu sezóny získal Outcast podľa memoárov Stefana Zweiga  a nezávislé divadlo Slzy Janka Borodáča pôsobiace v Prešove.  Inscenácia vznikla pod režijným a autorským vedením Júlie Rázusovej, ktorá získala aj cenu za Najlepšiu réžiu sezóny. Režisérka už bola ocenená cenou DOSKY v rokoch 2018 aj 2019.

19.11.2025

Divadlo Drak uvedlo v Bruselu tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák

Divadlo Drak se v neděli 9. listopadu představilo na mezinárodním bienále EXPORT/IMPORT v Bruselu, kde uvedlo tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák, určené pro děti ve věku od šesti měsíců. Vůbec poprvé se pořadatelé rozhodli zařadit do programu také inscenaci určenou pro batolata, tedy specifický žánr divadla pro nejmenší.