09.02.2011 00:00

Rezidenční program Centra současné dramatiky – Sezóna 2010/2011

Rezidenční program je jednou z hlavních programových linií projektu Centra současné dramatiky, které jako svůj hlavní projekt realizuje Divadlo Letí ve spolupráci se svými partnery.

Základním principem je poskytnout rezidentům (dramatikům, režisérům atd.) takové
zázemí, aby mohli po nějaký čas, ideálně pak po jednu sezónu, v úzké spolupráci s divadlem a konkrétním inscenačním týmem vyvíjet text a jeho následnou inscenaci.

Nedílnou součástí rezidence je také umělecké zázemí – úzká spolupráce s dramaturgií, případně možnost workshopů s herci apod. V kontextu českého divadla se jedná o program ojedinělý, který je však srovnatelný s běžnou praxí v zahraničí (např. rezidenční programy v Německu nebo v divadle Royal Court Theatre ve Velké Británii).

Rezidenční program CSD v sezóně 2010/2011 byl vyhlášen pro české a slovenské autory, kteří se do programu mohli přihlásit na základě podrobné synopse, případně ukázky zamýšlené hry. V sezóně 2010/2011 si dramatici mohli zvolit mezi třemi divadly, která byla do rezidenčního programu zahrnuta – Divadlo LETÍ v koprodukci se Švandovým divadlem (projekt Hyde Park), HaDivadlo Brno a Divadlo Na zábradlí v koprodukci s Divadlem LETÍ.

Do rezidenčního programu 2010/2011 se přihlásilo cekem 25 dramatiků.

V každém z divadel následně proběhl užší výběr autorů, kteří byli vyzvání k dalšímu propracování synopse přihlášené hry.

V užším výběru pro jednotlivá divadla se umístili tito autoři:

  • Divadlo LETÍ a Švandovo divadlo (projekt Hyde Park)

- Helena Eliášová: Cyberlove
- Roman Sikora: Zpověď masochisty

  • HaDivadloBrno

- Zdeněk Jecelín: Padlí andělé
- Anna Saavedra: Matičky – pohyblivé ghetto

 

  • Divadlo Na zábradlí a Divadlo LETÍ

- Daniela Fischerová: Spolu
- Jan Kačena: Místopis
- Zdeněk Jecelín: Padlí andělé
- Helene Eliášová: Cyberlove

 

V průběhu jednání zástupců Divadla Letí a jednotlivých divadel byli nakonec pro sezónu 2010/2011 vybráni tito rezidenti:

Divadlo LETÍ a Švandovo divadlo (projekt Hyde Park)
Pro jeden z dílů projektu Hyde Park, který vzniká ve spolupráci Divadla LETÍ a Švandova divadla byl vybrán rezident Roman Sikora s projektem hry Zpověď masochisty. Jedná se o politicky nekorektní z převážné většiny monologickou hru, která zpracovává téma masochismu v jeho nejširších možných kontextech a pohrává si se záměrnou dekonstrukcí jazyka. Práce na textu v rezidenčním programu začaly v polovině října 2010, inscenace měla premiéru 26. ledna 2011 ve Studiu Švandova divadla.

Vzhledem k tomu, že i druhá autorka z užšího výběru přinesla zajímavé téma, zapojila se také ona do rezidenčního programu. Helena Eliášová vytvořila ve spolupráci s Divadlem LETÍ hru Cyberlove, která byla uvedena ve formě scénické skici v rámci projektu 8@8 v prosinci 2010 ve Studiu Švandova divadla.

Roman Sikora (* 3. července 1970, Třinec), současný český dramatik a novinář, absolvoval na Divadelní fakultě JAMU obor činoherní dramaturgie v ateliéru prof. Bořivoje Srby. V současné době žije v Praze, kde pracuje jako redaktor Deníku Referendum. Jako divadelní kritik dále spolupracuje s Lidovými novinami, Českým rozhlasem 3 Vltava a časopisem Svět a divadlo. Za hru Smetení Antigony obdržel roku 1997 2. cenu v dramatické soutěži Ceny Alfréda Radoka.

Helena Eliášová (1987, Praha) je studentkou oboru dramaturgie na DAMU. Věnuje se prozaické a dramatické tvorbě a experimentům s formou. Tematicky se zaměřuje na problematiku člověka v dnešním přetechnizovaném světě a na menšiny a subkultury – zabývá se např. homosexualitou. V roce 2007 získala za text Metal4ever ocenění v dramatické soutěži Zlatá divadelní žába, reflektující problematiku rovných příležitostí žen a mužů. Hru uvedlo divadlo Letí v rámci cyklu 8@8 v režii Daniela Špinara. Mimo to je autorkou politické satiry Na (d)ně!, divadelních her Hustler4U, Poslední večírek, Tentazione a rozhlasových her Jako za živa a Pátek o desáté.

HaDivadlo Brno

Rezidentní autorkou pro sezónu 2010/2011 byla se stala Anna Saavedra a její připravovaná hra Matičky – pohyblivé ghetto, která se nekonformním a kritickým způsobem věnuje tématu mateřství.  Vývoj textu započal v prosinci 2010 a bude probíhat až do června 2011, kdy bude výsledný dramatický tvar představen ve formě scénické
skici. Na textu s autorkou spolupracuje dramaturgyně Marie Špalová, dramaturg
Jan Havlice a režisér Marián Amsler. Premiéra v brněnském HaDivadle je plánována na začátek roku 2012.

Anna Saavedra (1984, na pobřeží Baltu v česko-chilské rodině), studuje doktorský program v oboru divadelní dramaturgie na brněnské JAMU. Působí v Divadle Ateliér, Studiu Dům Evy Tálské a elitní klaunské společnosti Champ de tension. Je autorkou básní, prozaických textů a divadelních her (Putování, monodrama Racek, Smrt abonentů, Dům U sedmi švábů – poslední ze jmenovaných titulů by měl vyjít v edici Rozrazil ve Větrných mlýnech).

Divadlo Na zábradlí a Divadlo LETÍ
Z užšího výběru dramatiků kvůli pracovnímu zaneprázdnění odstoupil Zdeněk Jecelín. Zástupci Divadla Letí a uměleckého vedení Divadla Na zábradlí následně vedli diskuse nad výběrem rezidentního dramatika. Vzhledem k tomu, že nedošlo ke shodě a také proto, že Divadlo Na zábradlí rozhodnutím nového uměleckého šéfa Davida Czesaného přestává být hlavním partnerem projektu Centra současné dramatiky, byla nakonec rezidence pro společnou inscenaci Divadla Na zábradlí a Divadla LETÍ zrušena.

Jednotlivé subjekty však do budoucna počítají se spoluprací s některými autory. Divadlo Na zábradlí plánuje spolupráci s autorem Janem Kačenou. Divadlo LETÍ nabídlo naopak spolupráci autorce Daniele Fischerové a pro její zamýšlenou hru Spolu bude hledat partnerské divadlo.

 
Od ledna 2010 se Divadlo LETÍ věnuje svému projektu s názvem Centrum současné dramatiky, na kterém spolupracuje s dalšími partnery, jako jsou Institut umění – Divadelní ústav, Švandovo divadlo, HaDivadlo, Divadlo Na zábradlí a Národní divadlo. Tento projekt zatím získal dvouletou podporu, vzhledem ke svému charakteru jde však o projekt dlouhodobý a Divadlo LETÍ na něm hodlá pracovat i v dalších letech a rozšířit okruh partnerů o další domácí i zahraniční instituce a divadla.

Cílem projektu Centrum současné dramatiky, který probíhá pod záštitou Václava Havla, je podpora vzniku nové dramatiky, podpora nových inscenací současné dramatiky, cirkulace textů, autorů, tvůrců a inscenací v rámci EU, teoretická reflexe současné dramatiky a propagace současné dramatiky mezi veřejností. Projekt Centra současné dramatiky se rozvíjí  v několika programových liniích. Jednou z hlavních aktivit je podpora autorských rezidencí pro konkrétní divadla, která je v prvním roce zaměřena pouze na české a slovenské autory, posléze však bude otevřena i pro zahraniční dramatiky. V rámci projektu dále vznikají inscenace a inscenační skicy, jak v produkci Divadla Letí, tak i v koprodukci s dalšími divadly.  V rámci projektu se také utváří „Klub s vášní pro nové hry“, jehož cílem je upozorňovat na zajímavé počiny v oblasti inscenování současné dramatiky formou přehlídek a udělování ceny Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu .

Projekt CSD je realizován za podpory:
Magistrátu hl. m. Prahy, Ministerstva kultury ČR

Další info:

Divadlo

LETÍ a Švandovo divadlo (projekt Hyde Park)

- Helena Eliášová:

Cyberlove

- Roman Sikora: Zpověď

masochisty

·       

HaDivadlo

Brno

- Zdeněk

Jecelín: Padlí andělé

- Anna Saavedra:

Matičky – pohyblivé ghetto

·       

Divadlo

Na zábradlí a Divadlo LETÍ

- Daniela

Fischerová: Spolu

- Jan Kačena:

Místopis

- Zdeněk

Jecelín: Padlí andělé

- Helene

Eliášová: Cyberlove

 

V průběhu jednání zástupců

Divadla Letí a jednotlivých divadel byli nakonec pro sezónu 2010/2011 vybráni

tito rezidenti:

Divadlo LETÍ a Švandovo divadlo (projekt Hyde Park)
Pro jeden z dílů projektu Hyde

Park, který vzniká ve spolupráci Divadla LETÍ a Švandova divadla byl vybrán

rezident Roman Sikora s

projektem hry Zpověď masochisty. Jedná

se o politicky nekorektní z převážné většiny monologickou hru, která

zpracovává téma masochismu v jeho nejširších možných kontextech a pohrává

si se záměrnou dekonstrukcí jazyka. Práce na textu v rezidenčním programu

začaly v polovině října 2010, inscenace měla premiéru 26. ledna 2011 ve

Studiu Švandova divadla.

Vzhledem k tomu, že i druhá

autorka z užšího výběru přinesla zajímavé téma, zapojila se také ona do

rezidenčního programu. Helena Eliášová

vytvořila ve spolupráci s Divadlem LETÍ hru Cyberlove, která byla uvedena ve formě scénické skici v rámci

projektu 8@8 v prosinci 2010 ve Studiu Švandova divadla.

Roman

Sikora
(* 3.

července 1970, Třinec), současný český dramatik a novinář, absolvoval na

Divadelní fakultě JAMU obor činoherní dramaturgie v ateliéru prof. Bořivoje

Srby. V současné době žije v Praze, kde pracuje jako redaktor Deníku

Referendum. Jako divadelní kritik dále spolupracuje s Lidovými novinami, Českým

rozhlasem 3 Vltava a časopisem Svět a divadlo. Za hru Smetení Antigony obdržel roku 1997 2. cenu v dramatické soutěži

Ceny Alfréda Radoka.

Helena

Eliášová

(1987, Praha) je studentkou

oboru dramaturgie na DAMU. Věnuje se prozaické a dramatické tvorbě a

experimentům s formou. Tematicky se zaměřuje na problematiku člověka v dnešním

přetechnizovaném světě a na menšiny a subkultury – zabývá se např.

homosexualitou. V roce 2007 získala za text Metal4ever ocenění v

dramatické soutěži Zlatá divadelní žába, reflektující problematiku rovných

příležitostí žen a mužů. Hru uvedlo divadlo Letí v rámci cyklu 8@8 v režii

Daniela Špinara. Mimo to je autorkou politické satiry Na (d)ně!, divadelních

her Hustler4U, Poslední večírek, Tentazione a

rozhlasových her Jako za živa a Pátek o desáté.

HaDivadlo Brno
Rezidentní autorkou pro sezónu

2010/2011 byla se stala Anna Saavedra

a její připravovaná hra Matičky –

pohyblivé ghetto, která se nekonformním a kritickým způsobem věnuje tématu

mateřství.  Vývoj textu započal v prosinci 2010 a bude probíhat až do

června 2011, kdy bude výsledný dramatický tvar představen ve formě scénické

skici. Na textu s autorkou spolupracuje dramaturgyně Marie Špalová, dramaturg

Jan Havlice a režisér Marián Amsler. Premiéra v brněnském HaDivadle je

plánována na začátek roku 2012.

Anna Saavedra (1984, na pobřeží Baltu v česko-chilské rodině),

studuje doktorský program v oboru divadelní dramaturgie na brněnské JAMU.

Působí v Divadle Ateliér, Studiu Dům Evy Tálské a elitní klaunské společnosti

Champ de tension. Je autorkou básní, prozaických textů a divadelních her

(Putování, monodrama Racek, Smrt abonentů, Dům U sedmi švábů – poslední ze jmenovaných titulů by měl vyjít v

edici Rozrazil ve Větrných mlýnech).

Divadlo Na zábradlí a Divadlo LETÍ
Z užšího výběru dramatiků

kvůli pracovnímu zaneprázdnění odstoupil Zdeněk Jecelín. Zástupci Divadla Letí

a uměleckého vedení Divadla Na zábradlí následně vedli diskuse nad výběrem rezidentního

dramatika. Vzhledem k tomu, že nedošlo ke shodě a také proto, že Divadlo

Na zábradlí rozhodnutím nového uměleckého šéfa Davida Czesaného přestává být

hlavním partnerem projektu Centra současné dramatiky, byla nakonec rezidence pro společnou inscenaci

Divadla Na zábradlí a Divadla LETÍ zrušena.

Jednotlivé subjekty však do budoucna počítají se spoluprací s některými

autory. Divadlo Na zábradlí plánuje spolupráci s autorem Janem Kačenou. Divadlo LETÍ nabídlo

naopak spolupráci autorce Daniele

Fischerové a pro její zamýšlenou hru Spolu

bude hledat partnerské divadlo.

 

Od ledna 2010 se Divadlo LETÍ věnuje svému projektu

s názvem Centrum současné dramatiky, na kterém spolupracuje s dalšími

partnery, jako jsou Institut umění – Divadelní ústav, Švandovo divadlo, HaDivadlo, Divadlo

Na zábradlí a Národní divadlo. Tento projekt zatím získal dvouletou podporu,

vzhledem ke svému charakteru jde však o projekt dlouhodobý a Divadlo LETÍ na

něm hodlá pracovat i v dalších letech a rozšířit okruh partnerů o další

domácí i zahraniční instituce a divadla.

Cílem projektu Centrum současné dramatiky, který probíhá pod záštitou Václava Havla, je podpora

vzniku nové dramatiky, podpora nových inscenací současné dramatiky, cirkulace

textů, autorů, tvůrců a inscenací v rámci EU, teoretická reflexe současné

dramatiky a propagace současné dramatiky mezi veřejností. Projekt Centra

současné dramatiky se rozvíjí

v několika programových liniích. Jednou z hlavních aktivit je

podpora autorských rezidencí pro konkrétní divadla, která je v prvním roce

zaměřena pouze na české a slovenské autory, posléze však bude otevřena i pro

zahraniční dramatiky. V rámci projektu dále vznikají inscenace a

inscenační skicy, jak v produkci Divadla Letí, tak i v koprodukci s

dalšími divadly.  V rámci projektu se také

utváří „Klub s vášní pro nové hry“, jehož cílem je upozorňovat na zajímavé

počiny v oblasti inscenování současné dramatiky formou přehlídek a

udělování ceny Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu .

Projekt CSD je realizován za

podpory:
Magistrátu hl. m. Prahy, Ministerstva kultury ČR

Další info: www.divadlo-leti.cz

 

 

Zdroj: produkce@divadlo-leti.cz

Autor článku: Informace z divadel