Režisér Dočolomanský i díky evropské ceně neztrácí naději
Umělecký šéf souboru Farma v jeskyni Viliam Dočolomanský doufá, že prestižní kontinentální ocenění, Evropská cena nové divadelní reality, by mohlo vést k přehodnocení kulturní politiky vůči nezávislým divadlům. Dočolomanského soubor, který cenu převezme v Petrohradu v neděli, se potýká s ohrožením své další existence.
"Neztrácím naději, že vznikne přirozená potřeba, aby naše nezávislé divadlo, úměrně svým výsledkům při reprezentaci země, mohlo pokračovat ve své tvorbě v důstojných podmínkách. Se svým kolegy jsme pro to už udělali maximum a výrazem je i ocenění. Víc už udělat nemůžeme," řekl ČTK Dočolomanský v telefonickém rozhovoru z Petrohradu, kde se nyní zúčastní akcí spjatých s předáváním cen.
Farma v jeskyni sice mezi nezávislými soubory patří k největším příjemcům kulturních grantů a díky tomu podle Dočolomanského až dosud přetrvala, ale problém je v tom, že sama kategorie je natolik silně podfinancována, že se podmínky nedají srovnat "s normálně fungujícím profesionálním souborem". Farma v jeskyni ztratila stálé místo v Prostoru Preslova 9 a kočuje po pražských scénách. Muselo ji opustit i několik herců.
Náplastí na existenční starosti se jeví odezva petrohradských diváků. "Hlediště bylo nabité. Ještě než představení začalo, vypukla bitva o místa," poznamenal o čtvrtečním představení. Hrát se tak začínalo "v emocemi nabité atmosféře", ale i tak se podařilo hlediště zaujmout. V publiku petrohradského festivalu přitom sedí nejen místní diváci, ale i významní divadelní teoretici, kritici a producenti.
Ruští kritici petrohradské konfrontace "nové divadelní reality" na jedné straně opěvují jednotlivá představení oceněných souborů, ale současně poukazují na nejistou budoucnost celé evropské ceny, jejíž počátky se datují do 80. let minulého století a sicilských lázní Taormina, přezdívaných po léta "divadelní Davos". Počátkem nového tisíciletí však místní úřady přestaly cenu sponzorovat a "bezdomovský" festival tak už hostoval i v Turíně, Soluni či Vratislavi. Letos se úkolu chopili petrohradští divadelníci.
"Možná právě proto, že budoucnost Evropské ceny jako instituce je nejasná, je letos nositelů ceny Nové divadelní reality více než kdykoliv dříve," napsal dnes list Kommersant a připomněl, že kromě Dočolomanského patří k oceněným novátorům i jeho kolegové z Petrohradu, Finska, Anglie, Portugalska a Islandu. Důvodem prý může být i "politická korektnost" a snaha vyvážit dosavadní převahu německých tvůrců mezi vítězi; ostatně i letos hlavní cenu získal německý režisér Peter Stein.
Dočolomanský však o této verzi silně pochybuje; cenu uděluje mnohačlenná porota, a tak nevěří, že "cenu lze udělovat jen z takzvaných politických důvodů". O budoucnost ceny by se spíše obával kvůli krácení rozpočtů na kulturu, jakkoli i evropské divadlo potřebuje svou obdobu filmového festivalu v Cannes.
Studio Farma v jeskyni založil Dočolomanský v roce 2001. V posledních letech soubor získal například hlavní Cenu Alfréda Radoka i ocenění z divadelního festivalu Edinburgh Fringe 2006, dále cenu předního britského časopisu Total Theatre Magazine, cenu skotského deníku The Scotsman, cenu britského deníku The Herald a cenu týdeníku Respekt pro inscenaci Čekárna za nejsilnější taneční dílo.