07.01.2010 00:00

Rimini Protokoll se s představením o vietnamské komunitě vrátí do Prahy a Brna

Německo-švýcarská divadelní skupina Rimini Protokoll uvede 3. února na Nové scéně Národního divadla v Praze a 5. února v brněnském Divadle Reduta Národního divadla Brno své úspěšné představení „Vùng biên giới“, ve kterém účinkují neherci - členové vietnamských komunit v Praze a Drážďanech.

Projekt, který po své premiéře loni v listopadu v rámci „Zipp – česko-německých kulturních projektů“ na Pražském divadelním festivalu německého jazyka vyvolal velký ohlas, zavádí diváky do světa vietnamských přistěhovalců z oblasti na česko-německé hranici (vietnamsky „vùng biên giới“). V multimediálním představení, jemuž předcházelo rozsáhlé mapování, rešerše a rozhovory s příslušníky obou komunit, se prolínají osobní příběhy s projekcemi filmů a fotografií z dané doby. „Autentické postavy nabízejí nejen pohled do svého životního prostoru, ale i příležitost, abychom s nimi sdíleli jejich pohled na svět náš,“ říká Katrin Klingan, vedoucí Zipp. „Jde o představení, které má stejný význam jak pro diváka v Drážďanech, tak i v Praze. Prostřednictvím třetí skupiny nabízíme nový pohled na vlastní zemi a evropské sousedství,“ uvádí Rimini Protokoll, kteří jsou držiteli mnoha prestižních evropských cen a průkopníky tzv. „dokumentárního divadla“. V jejich představeních vystupují neherci, zástupci konkrétních profesí, komunit a životních osudů. U nás slavili v minulosti úspěch také s projekty „Karel Marx: Kapitál, první díl“ a „Mnemopark – A Mini Train World“. Představení „Vùng biên giới“ vzniklo v koprodukci Zipp – česko-německé kulturní projekty, iniciativy Spolkové kulturní nadace, Pražského divadelního festivalu německého jazyka, Státní činohry Drážďany a Národního divadla v Praze. Představení, v němž zazní němčina, čeština i vietnamština, bude tlumočeno do češtiny. Vstupenky jsou k dostání v obvyklých předprodejích obou scén, pro studenty jsou připraveny slevy. Více informací: www.projekt-zipp.de/cz, www.novascena.cz a www.ndbrno.cz.

Na jaře 2008 se členové skupiny Rimini Protokoll začali zabývat sousedskými vztahy mezi dvěma zeměmi – Německem a Českou republikou. Na německo-českých hranicích konečně zjistili, co obě země mimo jiné spojuje: mezi Prahou a Drážďany „leží Vietnam“ - za armádami zahradních trpaslíků, za hradbami CD s pirátskými kopiemi a pytli s napodobeninami značkového oblečení tu našli živobytí vietnamští obchodníci. Kdysi přišli z bratrské asijské země do ČSSR a NDR jako smluvní dělníci a učni. Tehdy šlo jen stěží překročit nyní osiřelé hraniční přechody. Ti, kdo po převratu zůstali, patří dnes k největším skupinám přistěhovalců jak v Drážďanech, tak v Praze. „Ve vietnamské tržnici v Praze pomáhají děti vybalovat z krabic padělané americké uniformy a doplňovat je na prodejní pult. Ale zatímco jejich rodiče volají lámanou češtinou „levný, levný!“, tyto děti dobyly zcela jiná teritoria: studují, cestují, ovládají jazyky a krmí vyhledávače otázkami po svém postavení, své vlasti a své příslušnosti,“ uvádějí Rimini Protokoll. Na hranicích se zastavuje stále méně a globální pohraniční styk stoupá: zatímco jedni přivážejí své rodiny z Vietnamu a jiní se snaží proniknout do země ilegální cestou, český stát platí v době finanční krize 500 eur a letenku každému, kdo se dobrovolně vrátí domů. Na německé straně musely v rámci hromadného vyhoštění stovky lidí odletět z Berlína-Schönefeldu zcela do neznáma.

Rimini Protokoll (Helgard Haug, *1969, Stefan Kaegi, *1972, Daniel Wetzel, *1969) vzbudili svými představeními a rozhlasovými hrami velkou pozornost, jsou držiteli mnoha prestižních evropských cen. Časopis Theater der Zeit je označil například za „protagonisty a zakladatele nového směru ´divadla reality´.“ Od roku 2002 se ve své divadelní práci zaměřují na jednotlivce, amatéry, s jejich biografiemi a profesemi, protože jedině ti mají sílu zpochybnit společenské normy a zavedená klišé nebo je zcela zrušit. A vzhledem k jejich zkušenostem a jedinečnosti je Rimini Protokoll prohlašuje za experty – experty všedního dne, experty na život, který vedou. „Vycházíme z toho,“ říkají, „že divadlo je zcela zvláštním místem pro uvádění životních osudů jednotlivce: je rychlejší, otevřenější, přímější a poctivější než jakákoli jiná forma umění.“ Svojí prací chtějí rozvíjet další možnosti divadla jako žánru, neobvyklé pohledy na naši skutečnost. Zkouškám představení předchází obsáhlé rešerše, castingy a rozvíjení konceptů, které tvoří zhruba dvě třetiny práce. Od roku 2004 tvoří v Berlíně.


Zdroj: jiri.sedlak@artsmarketing.cz

Autor článku: redakce