08.11.2018 11:16

Ruským baletem Bajadéra pokračuje sezóna přímých přenosů z Královské opery v Londýně

Ikonickým ruským baletem Bajadéra pokračuje sezóna přímých přenosů z Královské opery v Londýně. Od 13. do 26. listopadu bude opojný orientální svět klasického díla k vidění také ve vybraných českých kinech.

Balet, který přenese diváky do bájné Indie, vytvořil v roce 1877 slavný francouzský choreograf Marius Petipa pro Bolšoj balet v Petrohradu. O sto let později vytvořila choreografka Natalia Makarova svou verzi Petipova baletu, která se v Královské opeře Londýn hrála poprvé v roce 1989.

Děj je zasazen do mýtické Indie a vypráví příběh chrámové tanečnice (bajadéry) jménem Nikia, která se zamiluje do válečníka a lovce tygrů, Solora. U posvátného ohně si přísahají věčnou lásku. Když to zjistí velekněz bráhman, který krásnou tanečnici také miluje, rozhodne se pro pomstu. Solora si navíc vybral vládce knížectví, rádža Dugamanta, pro svou dceru Gamzatti. Válečník je okouzlen krásou Gamzatti, a zároveň stále myslí na svou tanečnici. Rádža rozhodne, že Nikia musí zemřít. Nic netušící bajadéra je pozvána zatančit na oslavě, která je ve skutečnosti zásnubní hostinou Solora a Gamzatti. Za svůj tanec dostává košík květin a věří, že jsou od Solora. Na dně košíku je ale ukryt jedovatý had. Bráhman nabízí Nikii protijed, ta ale odmítá a raději umírá, než aby viděla svého milého v náruči jiné ženy.

Solor má po smrti bajadéry pod vlivem opia vidění, Nikia se mu zjevuje ve slavné scéně Království stínů, která je považována za jednu z nejkrásnějších a nejnáročnějších baletních scén vůbec. V den svatby Solora a Gamzatti se strhne hněv bohů a zničí celý chrám. Duše Solora a Nikie se znovu setkají v posmrtném životě.

Recenze v britském tisku, které již stihly čerstvou premiéru pokrýt, jednohlasně opěvují mistrovství a um argentinské primabaleríny Marianely Nuñez, která je členkou souboru Královského baletu Londýn již dvacet let. V baletu Bajadéra tančí ústřední postavu chrámové tanečnice, bajadéry. „Zdá se, jako by snad ani neměla kosti, jen pohyblivé obratle, které se vlní jako kočičí ocas,“ píše kritička Lyndsey Winship, která tanečnici věnovala celé první dva odstavce své recenze pro The Guardian. Její sokyni v lásce, princeznu Gamzatti, ztvárnila ruská primabalerína Natalia Osipova. Obě tanečnice ale nazkoušely oba party a tak se divákům, kteří stačili zakoupit vstupenky na beznadějně vyprodané reprízy Bajadéry, naskýtá nanejvýš zajímavé srovnání. Válečníka Solora ztvárnil pro tento večer ruský sólista Vadim Muntagirov.

Balet Bajadéra nabízí výpravnou exotickou podívanou. Scéna i kostýmy vyvolávají dokonalou iluzi Orientu a věrně vykreslují indické prostředí: objevuje se tradiční oděv se závojem připojeným ke kotníku, dobové kostýmy, cinkavé šperky. Sólo, ve kterém ožívá bronzová chrámová socha indického božstva, odkazuje na klasický indický tanec kathak. Atmosféru podtrhuje hudba Ludwiga Minkuse.

Balet Bajadéra navíc obsahuje scény, které vstoupily do dějin baletu. Jednou z nejobdivovanějších sekvencí je bezesporu Království stínů, kde tančí celý ženský baletní soubor. Čtyřiadvacet tanečnic dýchá a tančí jako jedna žena a v perfektním unisonu.

https://www.aerofilms.cz/prenosy-do-kin/

Autor článku: Radek Pavlovič

Ruským baletem Bajadéra pokračuje sezóna přímých přenosů z Královské opery v Londýně

Zahraniční divadlo

18.09.2025

Světová hvězda Yannick Nézet-Séguin vystoupí v českém debutu na Adventním koncertě Pražského jara

Na pozvání Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro přijede poprvé do České republiky jeden z nejlepších dirigentů světa Yannick Nézet-Séguin, umělecký ředitel Metropolitní opery v New Yorku, Philadelphia Orchestra a Orchestre Métropolitainv Montrealu. Na mimořádném Adventním koncertě Pražského jara 4. prosince 2025 ve Španělském sále Pražského hradu uvede s Chamber Orchestra of Europe a sólisty Veronikou Eberle a Jeanem-Guihenem Queyrasem díla Johannese Brahmse.

15.09.2025

Od Kanady po Japonsko. Švandovo divadlo odlétá za oceán, čeká ho hostování i konference o AI

Silné téma, osobně a dlouhodobě vybudované kontakty a schopnost prezentovat se v jazyce, jemuž tamější publikum rozumí. To jsou podle Daniela Hrbka, ředitele Švandova divadla, klíčové předpoklady, které potřebuje česká činohra, aby uspěla v zahraničí. Má je i Dívenka na trampolíně režiséra Martina Františáka, inscenace inspirovaná osudy spisovatelů a manželů Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.

11.09.2025

Sám na javisku 2025: 31. ročník festivalu divadla jedného herca prinesie do Trenčína silné výpovede, pestrú dramaturgiu a originálne japonské umenie

Trenčín sa v dňoch 8. – 15. októbra 2025 opäť stane dejiskom Medzinárodného festivalu divadla jedného herca Sám na javisku. Už 31. ročník tohto výnimočného podujatia prinesie do centra mesta špičkové slovenské aj zahraničné sólové predstavenia, a to na viacerých kultúrnych miestach vrátane Klubu Lúč, Družba Drama Studia, Kultúrneho domu Opatová a Domu armády. Festival Sám na javisku, ktorý vznikol v roku 1995, je najstarším a jediným podujatím svojho druhu na Slovensku.