11.10.2017 12:55

Salon české scénografie 2017 již po šesté

Nejnovější trendy z oblasti scénického výtvarnictví v architektonickém skvostu OD KOTVA

Salon české scénografie 2017/18 je v pořadí již šestou přehlídkou české scénografie. Letošního ročníku této vrcholné oborové události se účastní na 25 umělců, mezi nimi řada etablovaných tvůrců, Šimon Caban, Irena Marečková, Jana Preková nebo Simona Rybáková, jakož i jména méně známá či nová. Výstavu, která proběhne od 17. října do 7. listopadu v OD Kotva, pořádají Česká organizace scénografů, divadelních architektů a techniků/české centrum OISTAT a Institut umění – Divadelní ústav (IDU) ve spolupráci s OD KOTVA.

Salon české scénografie 2017, který proběhne v poločase mezi 13. a 14. ročníkem největší světové výstavy Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru, je chápán jako oborová reflexe nejnovějších trendů v oblasti scénického výtvarnictví a zároveň jako svého druhu inventura české scénografie před dalším ročníkem PQ. Výstava, prezentující práce scénografů za období posledních čtyř let, se uskuteční ve dvou termínech, od 17. října do 7. listopadu poprvé ve veřejném "nevýstavním" prostoru obchodního domu KOTVA. Na jaře příštího roku pak v brněnské Redutě, kde se k českým scénografům připojí kolegové ze Slovenska, aby si  připomenuli společnou minulost,  výročí 100 let založení Československa. Na podzim 2018 se výstava v československém zastoupení představí také na Slovensku.

Salon české scénografie 2017 navazuje na oborovou přehlídku, kterou pořádal IDU společně s českým střediskem mezinárodní Organizace scénografů, divadelních architektů a techniků (ČOSDAT) v minulosti pravidelně, naposledy v letech 2013/2014. Počátky zasahují do let 1977, 1981, 1986, 1989, kdy tyto přehlídky mapovaly stav českého scénického, kostýmního a loutkářského výtvarnictví v období mezi jednotlivými ročníky mezinárodní scénografické výstavy Pražské Quadriennale. První Salon české scénografie se konal v roce 1991 ve foyeru pražské Nové scény jako doprovodný program PQ‘ 91.

Jedná se o výstavu, jíž se mohou zúčastnit jak etablovaní scénografové a kostýmní výtvarníci, tak čerství absolventi či studenti uměleckých oborů. Salon je otevřenou výzvou pro všechny scénografy bez věkového či žánrového omezení (činoherní, hudební i loutkové divadlo, film, televize, site specific a další projekty na pomezí scénického a výtvarného počinu). „Salon české scénografie jako takový je v současné době jedinou a největší národní oborovou přehlídkou a platformou pro výměnu intelektuálních, estetických a kulturních podnětů v oblasti současného scénického výtvarnictví. Kromě samotné možnosti prezentovat své dílo jinak než na divadelním jevišti a navázat oborovou komunikaci mimo akademickou půdu, stává se Salon jedinečným místem pro setkávání a různé diskusní formáty na téma současná česká scénografie a její národní i mezinárodní rozměr,“ vysvětluje význam přehlídky Martina Černá z IDU.

V rámci Salonu proběhne řada doprovodných akcí. Pro veřejnost je připravena např. komentovaná prohlídka s autory vystavovaných děl, pro studenty a odbornou veřejnost workshopy na téma: Prostor – scéna – světlo – barva nebo Maska, kostým, scéna. V pátek 3. 11. pak proběhne Sympozium: Poločas rozpadu 3.1: Podoby a proměny současné scénografie.

Vernisáž výstavy Salon české scénografie s uměleckým doprovodným programem proběhne 17. 10. 2017 od 18:00 za přítomnosti vystavujících autorů.

Vystavující umělci:

Vladimír Houdek • Daniel Dvořák • Nitish Jain • Tereza Magnan • Marie Gourdain • Judita Mejstříková • Jana Preková • Karolína Srpková • Andrea Dudková •  Andrea Mužíková • Jan Matýsek • Petra Goldflamová Štětinová • Richard Pešek jr. • Anna Chrtková • Irena Marečková • Dragan Stojčevski • Jan Machát • Sylva Marková • Tereza Špindlerová • Gabriela Prochazka • Simona Rybáková • Šimon Caban • Matěj Sýkora • Eufrasio Lucena Muñoz • Anežka Vonášková

Koncepce: Česká organizace scénografů, divadelních architektů a techniků (ČOSDAT, z. s.), Institut umění – Divadelní ústav
Architekt výstavy: Matěj Sýkora
Produkce: František Fabián, Zdena Rudolfová
Odborné texty: Amálie Bulandrová, Tomáš Kubart
Kontaktni osoba: Zdena Rudolfová, tel:00420 739 926 422, email: zdena@vetelnydesign.cz

Doprovoné akce:

  • 17.10.  OD KOTVA
    Vernisáž výstavy Salon české scénografie, 18:00
  • 18.– 19.10. OD KOTVA
    Workshop Prostor – scéna – světlo – barva
  • 26.10. OD KOTVA
    Workshop Tvorba edukačního programu k výstavě Salon české scénografie
    Komentovaná prohlídka s autory vystavovaných děl
  • 3.11. OD KOTVA
    Sympozium: Poločas rozpadu 3.1: Podoby a proměny současné scénografie
  • 4.11. OD KOTVA
    Workshop Maska, kostým, scéna, 13:00 - 18:00

www.idu.cz

Salon české scénografie 2017 již po šesté

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.