Sdružení doporučuje transformovat ND a jinak koncipovat konkurzy
Praha 10. ledna (ČTK) - Národní divadlo by se mělo podle profesního občanského sdružení Jednota hudebního divadla především transformovat z příspěvkové organizace do obecně prospěšné nebo obchodní společnosti či národní instituce a opustit nevyhovující model tří souborů. Sdružení to napsalo ministryni kultury Heleně Třeštíkové. Uvedlo rovněž, že při hledání ředitele by pak bylo vhodnější uzavřené výběrové řízení a manažerská smlouva na dobu určitou. Dopis dalo dnes k dispozici ČTK.
Kandidáta na ředitele této scény by měla výběrová komise v rámci otevřeného výběrového řízení doporučit ministryni do poloviny ledna. Dopis k tomu vyjadřuje koncepční pochybnosti. "Máme za to, že současná výběrová komise neví, jakou osobnost pro Národní divadlo vlastně hledá, neboť není věcně vyjasněna kompetence ředitele a šéfů souborů," stojí v dopise podepsaném předsedou sdružení, teatrologem Josefem Hermanem.
Konkurz vyhlásilo ministerstvo 1. prosince. O vedení české první scény projevilo zájem šest lidí, členové komise se podruhé sejdou 15. ledna.
Podle sdružení by však nejkvalitnější kandidáty bylo potřeba spíše aktivně vyhledat a oslovit, protože se do podobných konkurzů zpravidla sami nepřihlásí. V uzavřeném řízení by podle tohoto názoru vhodného kandidáta měla navrhnout skupina pověřených významných odborníků; nominace by byla otevřena veřejné diskusi, jmenování a odvolávání ředitele jako "posttotalitní relikt" by pak měla nahradit manažerská smlouva, aby ministři nemohli stanovený mandát libovolně krátit či prodlužovat.
Jednota hudebního divadla se domnívá, že ředitelem Národního divadla by měl být špičkový divadelní manažer a šéfy souborů, jimž by nebyl ředitel umělecky nadřízen, špičkoví umělci. Výběr uměleckých šéfů by měl zůstat v kompetenci ministra, a to podle pravidel platných pro hledání ředitele.
Provozně správní model tří samostatných souborů, tedy operního, činoherního a baletního, podle sdružení nevyhovující "konglomerát", neodpovídá světovým trendům; převažují totiž jednosouborová divadla. "Pakliže mají být institucionálně zastřešena, pak nanejvýš formou holdingu, jako je tomu v Berlíně nebo ve Vídni," stojí v dopise.
Jednota hudebního divadla si je vědoma toho, že vypsání konkurzu odpovídalo současnému právnímu zakotvení této scény, a proto soudí, že případné koncepční změny musí zahájit její transformace. "Těžko od Národního divadla očekávat něco převratně nového, pokud způsob jeho zřizování i způsob obsazování vedoucích míst zůstává archaický," uvedl výbor sdružení.
Za stanovení jasných pravidel jmenování a odvolávání ředitelů kulturních institucí se v úterý v dopise ministerstvu postavila rovněž Asociace profesionálních divadel ČR.
Ministrovi kultury Martinu Štěpánkovi psali před loňskými Vánocemi také herci Národního divadla. Žádali, aby kvůli nekompetentnosti odvolal Jana Mrzenu, pověřeného řízením po podzimním odvolání Daniela Dvořáka, a aby zrušil údajně špatně připravené výběrové řízení. Stejný názor vyjádřilo i vedení činohry a baletu, polovina baletního souboru a několik členů operního souboru. Naopak za Mrzenou stojí orchestr a vedení opery i odborářská organizace sdružující technické a servisní pracovníky divadla.
Petr Veber khj