Šéfka brněnské opery chce stabilizovat a posílit pěvecký soubor
Nová šéfka opery Národního divadla Brno Eva Blahová by podle ředitele divadla Daniela Dvořáka měla stabilizovat a posílit pěvecký soubor. Operní ansámbl podle něj trpí častými obměnami. Nový šéf by proto měla být osobnost, jež se orientuje právě po té pěvecké stránce, řekl dnes novinářům Dvořák. Blahová patří k předním profesorům zpěvu ve střední Evropě, k jejím žačkám patří třeba Magdalena Kožená.
Pěvci a pěvkyně v Brně podle Dvořáka často získají první zkušenosti a poté odcházejí "do světa". "S našimi finančními možnosti nejsme schopní dobré pěvce udržet delší dobu, ti dobří logicky postupují do vyšších sfér evropských divadel. Neustále proto doplňujeme a obnovujeme pěvecký soubor," uvedl Dvořák.
Blahová už našla několik možných posil. "Objevili jsme talenty takové, které mají zájem do Brna přijít. Jsou mezi nimi takoví, kteří už mají za sebou nějakou práci, i ti, kteří teď končí školu," uvedla Blahová. V Brně podle ní budou nejspíš i nadále zpívat také její žáci - v posledních letech jich prošlo brněnskou operou 11. Své nejznámější, velmi vytížené žáky, třeba Koženou nebo Piotra Beczalu, chce Blahová pozvat do Brna alespoň na mimořádná vystoupení.
Repertoár divadla považuje Blahová za bohatý a široký, operní soubor má podle ní dobrou úroveň a jeho vedení považuje za výzvu. K jejím dalšími cílům patří zvýšení počtu návštěvníků z ciziny. Hudebním ředitelem opery zůstane i v příští sezoně Caspar Richter. "Máme v záměru omladit a přebudovat také orchestr," řekl Richter.
Program opery na příští sezonu připravoval ještě umělecký šéf Rok Rappl, jenž odchází do čela operního souboru pražského Národního divadla. Sezonu v Brně otevře scénický koncert Zdeňka Merty Ruleta, dále zazní například dětská opera Eberharda Streula Papageno hraje na kouzelnou flétnu, opereta Jacquese Offenbacha Perikola, opera Richarda Strausse Elektra a Dvořákova Svatá Ludmila.
K vrcholům sezony se může zařadit Dvořákova Rusalka v režii a choreografii nizozemské umělkyně Karine Guizzové. "K jejímu stylu patří poezie, pohádkovost a fantazie. Bude to její autorský pohled na Rusalku, ale žádná modernizace nebo přenesení příběhu," popsal Rappl.
Blahová patří k významným osobnostem slovenské hudební scény. Kromě vlastní kariéry se mezzosopranistka věnuje také pedagogické činnosti. Na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě strávila více než tři dekády, učila však i v cizině. Nyní pedagogicky působí v Banské Bystrici a Krakově. Podílela se organizaci mnoha soutěží a festivalů.