10.10.2018 09:38

Sezónu baletních přenosů do kin zahájí inscenace choreografa Kennetha MacMillana Mayerling

I v nadcházející sezóně budou mít příznivci baletních přenosů jedinečnou příležitost vidět výběr toho nejlepšího ze současného repertoáru Královské opery v Londýně. Divadlo, které je součástí Covent Garden, si vydobylo světové renomé. Zásluhu na tom má jistě i Kenneth MacMillan, jedna z nejzajímavějších postav baletu 20. století. Právě jeho balet Mayerling, jímž sezóna přímých přenosů 15. října začíná, patří k tomu nejlepšímu, co Royal Opera House hraje.

Britský choreograf skotského původu Kenneth MacMillan a jeho dramaturg Gillian Freeman zpracovali skutečnou historickou událost, která otřásla rakousko-uherským trůnem konce 19. století. Na loveckém zámečku Mayerling poblíž Vídně si vzal život korunní princ Rudolf, syn císaře Františka Josefa a následník trůnu. Veřejnost se nikdy neměla dozvědět, že společně s Rudolfem si vzala život i jeho mladá milenka, teprve sedmnáctiletá baronka Mary Vetsera, která s princem čekala dítě. „Sex, drogy a revoluce v brilantním nastudování Královského baletu,“ tak shrnuje svoji recenzi pro britský list The Guardian kritička Judith Mackrell.

V centru příběhu stojí rozpolcená osobnost korunního prince - jeho nešťastné dynastické manželství, posedlost ženami a smrtí, závislost na morfiu a dokonce i jeho zapojení do maďarského separatistického hnutí – to vše ožívá na jevišti v řadě oslnivých pas de deux, sólových a davových scén.

Výjimečné dílo, které posouvá hranici možností klasického baletu

Mužský part patří k nejtěžším rolím, jaké kdy byly v baletu napsány. To, že je role prince Rudolfa pro interpreta velkou výzvou jak po stránce technické, tak i z hlediska psychologie postavy, potvrzuje první sólista Edward Watson: „Neznám jiný balet, který by se tolik soustředil na mužského protagonistu. Emocionálně je to vzrušující a vyčerpávající zároveň. Když jsem v polovině baletu, říkám si: Nikdy víc. Když je to za mnou říkám si: Už nikdy nechci tančit nic jiného.“ V hlavní roli prince Rudolfa alternuje první sólista Steven McRae.

To ale neznamená, že by balet neměl silné ženské hrdinky, naopak. Ženy hrály v životě korunního prince Rudolfa ústřední roli. Ať už jde o princovu matku, císařovnu Alžbětu, zvanou Sissi, kterou ztvárňuje americká tanečnice a choreografka Kristen McNally, či Rudolfovu choť, princeznu Stefanii, se kterou žil v manželství bez lásky v podání Meaghan Grace Hinkis. Jednou z velkých hvězd Královského baletu je bezesporu primabalerína Sarah Lamb, která nazkoušela hned dvě role – Rudolfovu mladičkou milenku Mary Vetseru, se kterou princ vykročil vstříc smrti a zároveň hraběnku Marii Larisch, královninu důvěrnici, která oba milence seznámila. Stejnou dvojroli nastudovala i španělská tanečnice Laura Morera.

Rozhněvaný mladý choreograf

Mayerling, stejně jako další balety Kennetha MacMillana dnes tvoří pilíře repertoáru Královského baletu, což je paradox, protože tanečník, choreograf a později i umělecký šéf Královského baletu ve své době narážel na nepochopení – vedení divadla se obávalo, že jeho experimentální přístup bude pro diváky příliš silné sousto. „Balet 40. a 50. let mi připadal jako výkladní skříň obchodu s oděvy,“ nechal se slyšet nekonvenční choreograf, který chtěl zobrazovat osudy skutečných lidí a který věřil, že balet může zobrazit jakkoliv komplexní děj stejně dobře jako současný tanec, film či kniha. „John Osborne a jeho text Ohlédni se v hněvu mi ukázal cestu, jak zobrazovat lidské emoce a frustrace“. Je jisté, že Kenneth MacMillan svým vizionářským přístupem předběhl svou dobu. Od prvního uvedení baletu letos uběhlo přesně 40 let. Dá se s nadsázkou říci, že balet se stal osudovým i pro samotného choreografa – před 25 lety zemřel v zákulisí divadla při zkoušce Mayerlinga.

Baletní přenosy z Královského baletu Londýn přinášejí divákům jedinečný zážitek: exkluzivní záběry ze zákulisí, rozhovory s tvůrci i interprety a detailní záběry. Přímý přenos začíná ve 20:15. V baletu se objevují scény, které jsou určeny pro dospělé publikum a nenjsou vhodné pro dětské diváky do 12 let.

https://www.aerofilms.cz/

 

Autor článku: Radek Pavlovič

Sezónu baletních přenosů do kin zahájí inscenace choreografa Kennetha MacMillana Mayerling

Zahraniční divadlo

26.06.2025

Český soubor Spitfire Company míří na festival do Avignonu

Soubor Spitfire Company se jako jeden z mála českých divadel představí od 5. do 22. července v Avignonu na jihu Francie, na Festivalu d’Avignon Off. V kurátorském programu divadla La Manufacture se objeví dvě oceňované inscenace: The Last of the Soviets (Konec človeka?!?), znepokojivý portrét života uvnitř totalitního systému Sovětského svazu a současného Ruska, oceněný Fringe First Award na festivalu v Edinburghu, a rodinná performance Vivat Messi, propojující freestyle fotbal s českým mistrem světa, tanec a živou hudbu.

23.06.2025

Kateřina Kněžíková zazpívá na prestižních britských scénách: Glyndebourne a Královská opera v Londýně

Přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková se v létě a na podzim 2025 představí britskému publiku ve dvou výjimečných projektech: v titulní roli Janáčkovy opery Káťa Kabanová na festivalu Glyndebourne a při svém debutu v londýnské Královské opeře na inauguračním koncertu Jakuba Hrůši.

17.06.2025

Národní divadlo Brno úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025.