03.07.2017 10:10

Situace Huse na provázku se neuklidnila ani po ohlášené rezignaci šéfa

Situace v Huse na provázku se moc neuklidnila ani poté, co umělecký šéf Vladimír Morávek, kritizovaný většinou pracovníků, ohlásil odchod ke konci letošního roku. Divadelníci, se kterými mluvila ČTK, poukazují na trvající problémy v komunikaci i každodenním provozu.

„Snažíme se s ním spolupracovat, plánovat věci, aby byl schopen se ctí a důstojností zvládnout ten půlrok. Situace se ale ještě více vyhrocuje," řekla ČTK intendantka Eva Yildizová. Na zbytek roku, kdy má ještě divadlo řídit Morávek, pohlíží s obavami.

Morávek přesto věří, že končící sezona bude jednou při zpětném pohledu viděna jako klíčová. „Až budeme staří, budeme na ni vzpomínat a budeme pyšní na Provázek L. P. 2017 - pevně v to věřím," uvedl. „Moje potíž je, že vždycky do všech těch svých komunikací přidám nějaký ten odkaz z Bulgakova a nějaký z Havla, nějaký ze Stopparda, nějaký ze Shakespeara - a to všechny irituje. Pak jim řeknu, že je miluju - to už je vysloveně irituje, a nakonec se je pokusím obejmout - to se jim chce bít kolem sebe rukama. V rámci toho si nevšimnou, že zažíváme velké věci - domnívám se," napsal ČTK Morávek.

Divadelníci zdůrazňují, že si Morávka váží jako režiséra, oceňují jeho zásluhy, ale současný způsob komunikace a řízení nechtějí dál snášet. Poukazují na nekoncepčnost, změny na poslední chvíli, psychický tlak, nerealizovatelná přání, autokratický přístup. „Chce rozhodovat o všem, ale zodpovědnost za důsledky dává jiným," řekl vedoucí techniky Jiří Zeman. V technických profesích byla podle něj fluktuace jako důsledek způsobu vedení snad ještě větší než v hereckém souboru. Podle tajemnice divadla Soni Kalužové i dalších by bylo lepší, kdyby Morávek skončil dřív než k poslednímu prosinci.

Provázek spadá pod Centrum experimentálního divadla (CED), jehož řediteli Petru Oslzlému vyprší funkční období na konci roku 2018. Znovu kandidovat nebude, což ohlásil před rokem a teď potvrdil. Město by mělo vypsat konkurz. Podle Oslzlého bude jméno příštího ředitele známé do března 2018. Součástí koncepce kandidátů by podle něj mělo být také jméno nového uměleckého šéfa Provázku. Po Morávkově odchodu tak jeho pozice zůstane několik měsíců uprázdněná, Oslzlý počítá s tím, že bude po tu dobu Provázek řídit přímo on. ČTK řekl, že nynější atmosféru v divadle pokládá za klidnou, teď navíc začínají divadelní prázdniny.

Současní zaměstnanci doufají, že nové vedení soubor víc otevře vnějšímu světu. „Za Vladimíra Morávka se divadlo stalo jeho teritoriem, pod heslem dostředivosti manipulativně prosazoval svoje vize, sny a zájmy. Sice tady inscenovali hostující režiséři, ale měli jiné podmínky než on, například v možnosti hereckého obsazení či výběru titulů," uvedla mluvčí divadla Alžběta Nagyová. Ačkoliv dotázaní lidé z Provázku opakují, že Morávkovu práci pro soubor za posledních 12 let oceňují, zdá se jim, že divadlo příliš splynulo s jedním umělcem. „Ve starém Provázku bylo režisérských osobností více, každý měl svou specifickou poetiku. Éra Vladimíra Morávka je opravdu jenom jeho," uvedl vedoucí výroby Martin Ondruš.

Situace gradovala na jaře. Členové vedení chtěli dát výpověď. Soubor, administrativa i technika se ale semkli a adresovali Morávkovi dopis, který podepsala většina zaměstnanců. Nakonec dal výpověď umělecký šéf. „Nemyslel jsem, že to nastane - no ale což. Alespoň zažiju nějaké jiné věci a budu šťastný někde jinde," uvedl Morávek. Z jeho vyjádření plyne, že svou budoucnost už nespojuje s Brnem, kde, jak říká, plánoval zestárnout.

https://www.provazek.cz/

Autor článku: ČTK: Jan Tomandl, dr

Situace Huse na provázku se neuklidnila ani po ohlášené rezignaci šéfa

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.