Skladatel Veidl uvedl na scénu Vranokouty, německý Kocourkov
PRAHA 19. ledna (ČTK) - Vranokouty, německá obdoba českého Kocourkova, ožily ve vší absurdnosti na scéně pražského Stavovského divadla. Koprodukční představení tam měla komická opera Maloměšťáci Theodora Veidla (1885 až 1946), kterou už s mimořádným ohlasem uvedlo loni divadlo v Řezně. Také Pražané ocenili humornou hudbu i rázovité figurky a veselé ztvárnění příběhu.
Zábavné satirické dílo předtím poprvé a naposledy zaznělo v roce 1935 v Novém německém divadle v Praze. Tradicionalistický skladatel Veidl byl pak mezi německými obyvateli Československa určenými po druhé světové válce k odsunu. Zemřel ve sběrném táboře zřízeném vládou v Terezíně.
Děj čtvrté z jeho pěti oper, napsané podle oblíbené konverzační komedie Němečtí maloměšťáci Augusta von Kotzebue, se točí kolem zašmodrchaných námluv a pokrytecké morálky Vranokoutských. Macourek, příchozí z hlavního města, však nakonec purkmistrovu dceru získá. Rodinu uspokojí, když vyjde najevo, že má dokonce i titul - tajný komisní rada.
Partitura pozapomenuté opery se nedochovala, ale v roce 1995 se v Rakouské národní knihovně našel její klavírní výtah. Nová instrumentace pro orchestr je nyní dílem dvou současných německých skladatelů, jejichž rodiny rovněž zažily odsun, a to v případě Widmara Hadera z Československa a v případě Andrease Willschera ze Slezska.
Veidlovu rozvernou komedii nastudovali s dirigentem Raoulem Grüneisem sólisté z Řezna a pražský operní sbor a orchestr. Režii měl řezenský divadelní intendant Ernö Weil, scénu navrhl ředitel Národního divadla Daniel Dvořák. Dnešní představení bylo podle mluvčího pražského souboru v české metropoli jediné.
Petr Veber iri