Skončil Pražský divadelní festival německého jazyka
Inscenace berlínského divadla Deutsches Theater nazvaná Láska a peníze zakončila ve středu večer na jevišti Divadla na Vinohradech Pražský divadelní festival německého jazyka. Patnáctý ročník uvedl během jedenácti dnů 14 představení. Přijeli s nimi i divadelníci z Curychu, Lucemburku, Hamburku, Drážďan a Hannoveru. Konala se přednáška a vzpomínání Pavla Landovského na téma Z Činoheráku do Burgtheatru. Druhou osobností, která měla v rámci festivalu samostatný večer, byl rakouský kabaretiér Josef Hader.
Cenu Josefa Balvína za nejlepší inscenaci německojazyčného textu na prknech českého divadla udělila letos porota Dočekalovu ztvárnění hry Elfriedy Jelinekové Co se stalo, když Nora opustila manžela. Na Nové scéně ji uvedla činohra Národního divadla.
Ve hře Láska a peníze vypráví britský autor Dennis Kelly příběh vztahu, a to odzadu; od jeho smrtelně cynického konce až k prostopášně idealistickému začátku. Zjišťuje, co se stane, když to, co je lidem svaté, se pomalu nahradí konzumem. Hrdinové hry David a Jess se měli rádi, vzali se, žili spolu v londýnském domku. Jednou se on vrátil domů a našel manželku, která se pokusila o sebevraždu. Byla totiž posedlá konzumem a fanaticky nakupovala, i když finance nestačily.
V Česku dosud neznámý Kellyho text je freskou dnešních dnů, sondou do životů, které ovlivňují peníze a krize. Inscenace režiséra Stephana Kimmiga měla německou premiéru loni na scéně Thalia Theater v Hamburku. Ve stejném roce ji do Berlína převezl Ulrich Khuon, když se stal intendantem Deutsches Theater. Získala pozvání na letošní prestižní berlínský festival Theatertreffen, derniéru v Berlíně má 15. prosince.
"Diváky i odbornou kritiku uchvátila velkým tématem, skvělými herci a vyprávěním příběhu, který se před publikem nečekaně rozbaluje jako zabalený dárek," podotkl dramaturg festivalu Petr Štědroň. Připomněl, že Kimmig je už pražským divákům znám; ať už jako inscenátor Heddy Gablerové či Horváthovy hry Víra, naděje, láska.
Ředitelka festivalu Jitka Jílková považuje za zázrak, že se i v současné době všeobecné krize povedlo silný program festivalu sestavit. "Umožnili nám to sponzoři, ale i vstřícnost divadel, která tu hostovala," řekla ČTK. Dramaturgové museli při výběru inscenací sladit časové možnosti hostů, prostorové a technické možnosti pražských divadel a finanční možnosti festivalu, jehož rozpočet letos činil zhruba 12 milionů korun. "Snažíme se zachovat šíři záběru, když vybíráme i z produkcí lucemburských a švýcarských scén," dodal Štědroň.
Ze 160 kulturních akcí, které Česko-německý fond budoucnosti letos podpořil, má podle jeho zástupce Tomáše Jelínka jen málokterá takový význam. "Usilujeme o kulturní dialog otevřený širokému publiku, což tato přehlídka splňuje," upozornil.
Pro příští ročník chce Jílková oslovit další sponzory a žádat o granty ministerstvo kultury, hlavní město Prahu i Evropskou unii. "Společný evropský grant by mohl umožnit, aby se partnery staly Drážďanská státní činohra a vídeňský Burgtheater. Výsledek budeme znát v únoru. Umožnilo by to export menších českých divadelních produkcí do Německa a Rakouska," vysvětlila.
Zdroj: Jiří Borovička, rot