29.05.2025 13:00

Skončil úspěšný 16. ročník festivalu Divadelní svět Brno 2025

Od 17. do 28. května 2025 bylo Brno i v letošním roce středem divadelního světa. Mezinárodní festival Divadelní svět Brno navštívilo přes 10 000 diváků, kteří zhlédli více než 60 představení. S oblíbeným doprovodným programem festival nabídl přes 100 akcí. Díky rozsáhlému programu se tak festival řadí mezi tři největší divadelní akce tohoto druhu v České republice. Do Brna přicestovalo přes 50 zahraničních i tuzemských souborů činoherního, tanečního i alternativního divadla. Festival připravil svůj program v budovách Národního divadla Brno – v Mahenově divadle, Janáčkově divadle i v divadle Reduta, v Divadle Husa na provázku, na činoherní i hudební scéně Městského divadla Brno, v Divadle Polárka a Divadle Radost, na obou uměleckých scénách JAMU – ve Studiu Marta a v Divadle na Orlí i na dalších nedivadelních místech jako je piazzeta před Janáčkovým divadlem, objekt Káznice Brno nebo Tržnice na Zelném trhu.

Jako již každoročně kladl festival hlavní akcent na zahraniční program. Vrcholem festivalu tak bylo představení Quanta, jehož je DSB koproducentem. Projekt vznikl v Litevském národním činoherním divadle a mimo Divadelní svět Brno jsou jeho dalšími koproducenty polský Mezinárodní divadelní festival Božská komedie, řecká umělecká organizace Onassis Stegi a belgické kulturní centrum deSingel. Inscenace, odehrávající se za smyšlené situace ve švýcarském hotelu za přítomnosti největších osobností meziválečné fyziky, chemie i filozofie, skýtal pro diváky uchvacující a důmyslný multimediální zážitek, umocněný svou velikostí na jevišti Janáčkova divadla. Počin plný živých projekcí i podmanivé hudby uvedl festival premiérově 20. května a v repríze 21. května.

Ve znamení spolupráce se nesla i další dvě významná představení, které festival v rámci svého programu uvedl. Prvním z nich byla inscenace varšavského Divadla rozmanitosti, které na festival přivezlo dramatický současný příběh s názvem Když roztaje sníh z prostředí jedné polské rodiny. Ve spolupráci s polským Institutem Adama Mickiewicze jej mohli diváci zhlédnout divadle Reduta. Druhým takto vzniklým projektem byla inscenace Při řece, kterou společně koprodukovalo Slovenské národní divadlo a vídeňský Schauspielhaus. Diváci mohli v rámci letošního festivalu zhlédnout tvorbu Činohry Slovenského národního divadla hned dvakrát. Druhou inscenací, kterou festival uvedl, bylo představení Odliv o současném slovenském fenoménu, a to odchodu (nejen) mladých a vzdělaných lidí z vlasti. Nabídku zahraničních inscenací pro dospělé pak uzavřela inscenace – mezi diváky festivalu oblíbeného – Theatre Bremen Because the Night o legendární americké zpěvačce Patti Smith.

Ani děti nepřišly o možnost zhlédnout zahraniční inscenace. Jednou z letošních bylo loutkové představení pro děti Robinson.ka Bábkového divadla Žilina, které vzniklo v produkci oceňovaného dětského divadla ODIVO. Pro young adult publikum si pak festival připravil inscenaci Odysea bratislavského Divadla LUDUS na motivy slavného Homérova eposu, který pro mladé publikum aktualizoval jeden z nejúspěšnějších současných německých autorů, Roland Schimmelpfennig. Zahraniční nabídku pro děti uzavřel v samém závěru festivalu norský projekt Divadla NIE, hraný v češtině či angličtině, s názvem Přicházíme z daleka.

Přivážet do Brna každý rok to nejlepší z českého divadla je základním stavebním kamenem programové skladby festivalu Divadelní svět Brno – a jinak tomu nebylo ani letos. Slovácké divadlo z Uherského hradiště představilo titul napsaný divadlu i souboru na tělo – Jak jsme se dostali až sem. Klasickou antickou tragédii Médea do Brna přivezlo Národní divadlo Moravskoslezské. Další ostravskou inscenaci, kterou diváci na festivalu zhlédli, bylo drama Marie Stuartovna Friedricha Schillera, aktualizované britským divadelním režisérem a prozaikem Robertem Ickem. Ani studiové scény nezůstaly v rámci festivalového programu pozadu. Pražský NoD na festivalu představil inscenaci Šmejdi útočí. Oblíbení Geisslers Hofcomoedianten se na festival vrátili s inscenací Simply Simplicius aneb Svatá prostoto! – podle knižní předlohy Hanse Jakoba Christoffela von Grimmelshausena – s příhodným podtitulem Forrest Gump v kulisách třicetileté války.

Součástí festivalu DSB je již dlouhodobě divácky oblíbená linie věnující se tanečním a pohybovým inscenacím, které se odlišují od žánru klasického baletu. Pro diváky si letos festival připravil tři inscenace určené na velká festivalová jeviště. První projekt představila uznávaná česká taneční skupina DEKKADANCERS, která si spolu s Českou filharmonií připravila taneční inscenaci s mluveným slovem na motivy knihy Jonathan Livingston Racek. Druhou taneční inscenací, kterou pro diváky DSB přivezlo, je Národní sbírka zlozvyků. Tato komediální novocirkusová performance vznikla na motivy známého projektu Kateřiny Šedé: mapuje zlozvyky, které všichni dobře známe, a které nás všechny provází celým životem. Třetí pohybovou inscenací letošního ročníku festivalu byl projekt s názvem Fairy Tales od POCKETART collective, kterému je koproducentem i taneční festival Tanec Praha, a který festival uvedl jako Ozvěny Malé inventury tohoto pražského divadelního festivalu.

Letošní dětský program, kterému se festival každoročně věnuje, byl i letos mimořádně divácky úspěšný. Inscenaci Červený balonek pro nejmenší diváky na festival přivezlo tradiční dětské Naivní divadlo Liberec. Na festivalu rovněž nechybělo ani jedno z nejoblíbenějších divadel Česka, Divadlo Minor, které představilo svou inscenaci Hamletek. Festival pro mladé diváky připravil také adaptaci literární klasiky, a to inscenaci ostravského Divadla loutek Pilot a Malý princ.

Festival již šestým ročníkem realizuje takzvaný Inscenační inkubátor. Jedná se o projekt, v rámci kterého umožňuje festival uskupením českého nezávislého divadla realizovat v jeho spolupráci projekty, které přesahují instituční možnosti těchto subjektů a které by jinak nebylo možno realizovat. Největším letošním koprodukčním projektem, který festival DSB pro diváky připravil ve spolupráci s Divadlem Letí, byla imerzivní inscenace Poslední zhasne, kterou festival uvedl v prostorách brněnské Káznice. Inscenace je výsledkem dvouletého workshopu zaštítěného mezinárodní sítí Fabulamundi – Playwrighting Europe. Festival v rámci koprodukcí nezapomněl ani na již zmiňovaného dětského diváka. Letos šlo o projekt spolku Uffftenživot s názvem Táta už nemůže! od Jiřího Šimka a Sáry Arnstein. Další koprodukční inscenací byl projekt Hory, doly, epizody experimentálního divadla D'epog. Třetí koprodukcí pro letošní ročník festivalu byl pak nejnovější projekt pražského Studia hrdinů s názvem Za rohem svět, který byl uveden ve festivalové premiéře. Poslední letošní festivalovou koprodukcí dále bylo uvedení work-in-progress projektu (ID)ENTITA brněnského divadelního uskupení Aldente, které se dlouhodobě věnuje tvorbě s lidmi s Downovým syndromem.

Brněnská divadla se již pravidelně prezentují v sekci „Brno showcase“. Diváci festivalu mají možnost detailně se seznámit s tím nejlepší, co se na jevištích brněnských divadel událo. Hlavní pořadatel, Národní divadlo Brno, uvedlo inscenaci Vlastenci v hlavních rolích s Tomášem Šulajem a Viktorem Kuzníkem v režii Jakuba Šmída. V Divadle Reduta pak na diváky čekal Hodinový hoteliér Činohry NdB a Program 6 Baletu NdB2. Městské divadlo Brno zařadilo do svého festivalového programu nejnovější inscenaci Otec a muzikál Šakalí léta. Divadlo Husa na provázku letos do své showcase zařadila dva nové počiny. Prvním z nich byla inscenace s názvem Jednou nám za to děcka poděkujou, podle prozaické předlohy Petra Šestáka, a druhým projektem Divadla Husa na provázku pak byla inscenace Z pohlavního života našeho lidu režisérky Daniely Špinar. Dětské Divadlo Polárka na své Malé scéně uvedlo Lásku z TikToku a na své Velké scéně inscenaci Poprvé v režii Štěpána Gajdoše. Divadlo Radost uvedlo na festivalu ve velkém sále svou nejnovější premiéru – adaptaci známé literární klasiky Farma zvířat. Ve svém malém sále uvedlo Divadlo Radost inscenaci 1950: Horáková ON AIR. Divadelní fakulta JAMU si pak pro diváky ve Studiu Marta připravila inscenaci O?lando a v Divadle na Orlí muzikálové představení Rodinný ústav (Fun Home). V rámci prezentace brněnské divadelní tvorby festival stále více a více akcentuje i brněnskou nezávislou divadelní scénu – proto v letošním ročníku do programu zahrnul i představení Divadla 3+kk s názvem Franz Kafka žije: Žranice!, které se odehrálo v prostorách brněnské Káznice.

V rámci doprovodného programu festival zpřístupnil foyer Janáčkova divadla, kde byl pro diváky připraven Otevřený festivalový dům. Čekal na ně bohatý celodenní divadelní program pro děti i dospělé a vedle něj si v tomto festivalovém meeting pointu mohl každý vychutnat místo odpočinku v prostředí, které jinak mimo konání divadelních představení není veřejnosti běžně přístupné. Úvodní program vyvrcholil akrobatickou show mezi modely planet s názvem První krok od uskupení V.O.S.A. Theatre na piazzetě před Janáčkovým divadlem, které odhadem zhlédla asi tisícovka diváků.

Festival však ani tak ještě nekončí. Na diváky stále čekají dva divadelní výjezdy do Slovenského národního divadla a na Otáčivé hlediště v Českém Krumlově. Na podzim se pak festival vrátí s divácky oblíbeným programem DSB+, v rámci kterého přiváží do Divadla Reduta každý měsíc jednu vybranou inscenaci z mimobrněnských divadel.

Termín následujícího 17. ročníku festivalu je stanoven na 13. – 24. května 2026.

 

Autor článku: Petr Novák, foto: První krok (c) Jakub Joch