Slavná Netrebková poprvé zazpívala před českým publikem
Desetiminutovými bouřlivými ovacemi vstoje a záplavou květin skončilo první české vystoupení světoznámé operní divy Anny Netrebkové. V beznadějně vyprodané Smetanově síni Obecního domu v Praze včera večer zazpívala titulní roli slepé princezny Jolanty v koncertním provedení stejnojmenné opery Petra Iljiče Čajkovského. Koncert patří k nejdůležitějším událostem na české hudební scéně v letošním roce.
Euforie a velká očekávání provázely koncert od začátku. Posluchači oceňovali uznalým potleskem i některé árie nejen v podání rakouské sopranistky ruského původu Netrebkové, ale i dalších devíti sólistů už během koncertu. Doprovodila je Slovinská filharmonie z Lublaně pod taktovkou francouzského dirigenta Emmanuela Villaumea.
Také Čajkovského lyrická opera o jednom dějství je "hudební lahůdkou" a Jolanta je jednou z nejoblíbenějších rolí Netrebkové. Debutovala v ní pod taktovkou Valerije Gergijeva v koprodukční inscenaci petrohradského Mariinského divadla a Festspielhausu v Baden-Badenu v roce 2009.
Smetanova síň, jejíž běžná kapacita čítá zhruba 1500 sedadel, se dnes rozrostla o další desítky míst k sezení i stání. Nejžádanější sopranistka současnosti sklidila dlouhý potlesk hned při příchodu. Pozornost světových kritik přitahuje svým krásným hlasem, vypracovanou pěveckou technikou a hereckým nadáním, které prokázala i dnes. Když třeba věrně ztvárnila princezninu slepotu nebo když vybírala květiny z dekorací, aby zvýraznila hereckou akci. Je známa také smyslem pro dokonalost, pro roli princezny ladila v romantickém stylu i svou bílou třpytivou róbu.
Pódium jako by nestačilo. Přestože šlo o koncertní provedení, pro ještě lepší ztvárnění svých rolí pěvci chodili do uličky mezi publikum. Sama Netrebková vzbudila mírný rozruch, když vešla během koncertu do síně zezadu a začala zpívat mezi posluchači. Ohlas měl rovněž milostný duet, který skončil dlouhým polibkem Netrebkové s Vaudémontem, jehož zpíval Sergej Skorochodov.
Ačkoli nechtěli posluchači pustit Netrebkovou z pódia a vytleskávali si přídavek, nakonec se ho nedočkali. "Fantastické publikum, krásný koncert, miluji Prahu," řekla Netrebková po koncertu novinářům čekajícím v zákulisí s tím, že na větší rozhovor se necítí, protože je její hlas již unaven.
Po mnoha letech neúspěšného snažení některých tuzemských pořadatelů se podařilo přivést Netrebkovou promotérce Aleně Nachtigalové. Pěvkyně však není v Praze poprvé. Před několika lety tajně natáčela v Rudolfinu s Pražskou komorní filharmonií svou desku Souvenirs.
Koncert je podle Nachtigalové zřejmě jedním z nejdražších, které zatím pořádala. Náklady podle ní přesahují šest milionů korun, ceny vstupenek se vyšplhaly až k 5500 korunám. Výnos z prodeje však pokryje pouze 70 procent nákladů, na ostatní museli přispět sponzoři. O ně ale Nachtigalová v případě tak výjimečného koncertu nouzi prý neměla.
Je to právě deset let, co jednačtyřicetiletá Netrebková stanula na prknech prestižní newyorské Metropolitní opery (Met) a na Salcburském festivalu. V současnosti okouzluje i díky přímým přenosům z Met do kin.