19.03.2025 16:30

Slovácké divadlo po 25 letech znovu uvede vesnické drama Gabriely Preissové Gazdina roba

V sobotu 22. března se ve Slováckém divadle odehraje netrpělivě očekávaná premiéra slavné Gazdiny roby. Režisér Michal Zetel si do svého týmu vybral mnoho osvědčených hereckých tváří, které diváci už obdivovali v Její pastorkyni – Jitku Hlaváčovou, Pavlínu Hejcmanovou, Pavla Šupinu, Davida Vaculíka a přizval si k nim i Tomáše Žilinského, Pavla Hromádku a v titulní roli Kláru Ondrůškovou.

Gazdina roba autorky Gabriely Preissové vypráví vášnivý příběh nerovné a zapovídané lásky chudé a hrdé „krajčířky“ Evy a bohatého, ale charakterově nepevného Mánka. Doba se sice změnila, ale uvadající city, nepřejícnost okolí, falešná morálka a zarputilé trvání na pravidlech, které už dávno neplatí, zůstává i dnes. „Je to neustále živé drama – pohled do bolavé lidské duše, která bojuje za právo na vlastní štěstí navzdory nepřejícímu okolí a zapovídané lásce,“ říká k novince dramaturgyně Iva Šulajová.

„Ve vztazích je stále mnoho utrpení, které si často způsobujeme sami,“ říká Michal Zetel

Na začátku roku 2020 inscenoval ve Slováckém divadle režisér a bývalý ředitel hradišťské scény Michal Zetel jinou slavnou hru Gabriely Preissové, Její pastorkyňu. A jednalo se o mimořádný úspěch. Diváci pravidelně tleskali ve stoje a kritici nominovali Jitku Hlaváčovou za roli Kostelničky na Cenu Thálie.

„Na Pastorkyni vzpomínám jako na poslední projekt mého angažmá ve Slováckém divadle a je to tedy lehce nostalgické. Tehdy jsem říkal, že je to završení mé spolupráce se souborem a vrchol něčeho, co by se snad tehdy dalo nazvat inscenačním stylem Slováckého divadla 2020. A dodnes si za tím stojím,“ vzpomíná Michal Zetel.

Stejně jako v Její pastorkyni se podle něj i v Gazdině robě hraje především o mezilidských vztazích. „Hlavní motivační linkou hry v době jejího vzniku byla veřejná morálka. Domácí násilí byl společensky menší problém než nemanželské dítě. Smíšený sňatek, myšleno různých křesťanských vyznání, byl větší problém než majetkově motivované a rodiči vynucené manželství. Soužití nesezdaných párů bylo společensky nepřijatelné. To už dnes neplatí. Ale i tak je v manželstvích, rozchodech a partnerských vztazích stále mnoho utrpení, které si často způsobujeme sami. Ale někdy si zkrátka nemůžeme pomoci,“ poodhaluje téma Gazdiny roby Michal Zetel.

O dramaturgii nejnovější Gazdiny roby se postarala Iva Šulajová, kostýmy a scénu měla na starosti Eva Zezula. Hudbu složil Vojtěch Dlask a o jazykovou úpravu textu se postaral Pavel Šupina. Premiéra inscenace Gazdina roba Gabriely Preissové proběhne ve Slováckém divadle 22. března.

 

Autor článku: převzato z: https://www.slovackedivadlo.cz/

Slovácké divadlo po 25 letech znovu uvede vesnické drama Gabriely Preissové Gazdina roba

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.