19.03.2025 16:30

Slovácké divadlo po 25 letech znovu uvede vesnické drama Gabriely Preissové Gazdina roba

V sobotu 22. března se ve Slováckém divadle odehraje netrpělivě očekávaná premiéra slavné Gazdiny roby. Režisér Michal Zetel si do svého týmu vybral mnoho osvědčených hereckých tváří, které diváci už obdivovali v Její pastorkyni – Jitku Hlaváčovou, Pavlínu Hejcmanovou, Pavla Šupinu, Davida Vaculíka a přizval si k nim i Tomáše Žilinského, Pavla Hromádku a v titulní roli Kláru Ondrůškovou.

Gazdina roba autorky Gabriely Preissové vypráví vášnivý příběh nerovné a zapovídané lásky chudé a hrdé „krajčířky“ Evy a bohatého, ale charakterově nepevného Mánka. Doba se sice změnila, ale uvadající city, nepřejícnost okolí, falešná morálka a zarputilé trvání na pravidlech, které už dávno neplatí, zůstává i dnes. „Je to neustále živé drama – pohled do bolavé lidské duše, která bojuje za právo na vlastní štěstí navzdory nepřejícímu okolí a zapovídané lásce,“ říká k novince dramaturgyně Iva Šulajová.

„Ve vztazích je stále mnoho utrpení, které si často způsobujeme sami,“ říká Michal Zetel

Na začátku roku 2020 inscenoval ve Slováckém divadle režisér a bývalý ředitel hradišťské scény Michal Zetel jinou slavnou hru Gabriely Preissové, Její pastorkyňu. A jednalo se o mimořádný úspěch. Diváci pravidelně tleskali ve stoje a kritici nominovali Jitku Hlaváčovou za roli Kostelničky na Cenu Thálie.

„Na Pastorkyni vzpomínám jako na poslední projekt mého angažmá ve Slováckém divadle a je to tedy lehce nostalgické. Tehdy jsem říkal, že je to završení mé spolupráce se souborem a vrchol něčeho, co by se snad tehdy dalo nazvat inscenačním stylem Slováckého divadla 2020. A dodnes si za tím stojím,“ vzpomíná Michal Zetel.

Stejně jako v Její pastorkyni se podle něj i v Gazdině robě hraje především o mezilidských vztazích. „Hlavní motivační linkou hry v době jejího vzniku byla veřejná morálka. Domácí násilí byl společensky menší problém než nemanželské dítě. Smíšený sňatek, myšleno různých křesťanských vyznání, byl větší problém než majetkově motivované a rodiči vynucené manželství. Soužití nesezdaných párů bylo společensky nepřijatelné. To už dnes neplatí. Ale i tak je v manželstvích, rozchodech a partnerských vztazích stále mnoho utrpení, které si často způsobujeme sami. Ale někdy si zkrátka nemůžeme pomoci,“ poodhaluje téma Gazdiny roby Michal Zetel.

O dramaturgii nejnovější Gazdiny roby se postarala Iva Šulajová, kostýmy a scénu měla na starosti Eva Zezula. Hudbu složil Vojtěch Dlask a o jazykovou úpravu textu se postaral Pavel Šupina. Premiéra inscenace Gazdina roba Gabriely Preissové proběhne ve Slováckém divadle 22. března.

 

Autor článku: převzato z: https://www.slovackedivadlo.cz/

Slovácké divadlo po 25 letech znovu uvede vesnické drama Gabriely Preissové Gazdina roba

Inscenace

27.11.2025

Oceňovaná inscenace GUIDE choreografky Věry Ondrašíkové oslaví 10. výročí v ARŠE+

Legendární tanečně‑vizuální GUIDE souboru Věra Ondrašíková & kolektiv 3. prosince oslaví 10. výročí premiéry narozeninovou reprízou v prostoru ARCHA+ v centru Prahy. Součástí večera bude nejen oslava, ale také ohlédnutí za posledními deseti lety. Inscenace GUIDE procestovala téměř celý svět, na kontě má bezmála 80 repríz a řadu ocenění.

27.11.2025

Jsme muzikál! & ALW: Divadlo J. K. Tyla vzdává koncertem hold Andrewu Lloydu Webberovi

Tři večery, téměř tři desítky songů a pocta skladateli, který už přes půl století zásadně ovlivňuje svět muzikálu – Andrewu Lloydu Webberovi. Divadlo J. K. Tyla připravuje celovečerní koncert věnovaný jeho tvorbě od prvopočátků až do současnosti. Premiéra koncertu s názvem Jsme muzikál! & ALW se uskuteční 29. listopadu na Nové scéně DJKT, na další dvě reprízy se mohou diváci těšit 4. prosince a 6. ledna.

27.11.2025

Činohra Národního divadla uvede v premiéře adaptaci novely Josefa Škvoreckého Farářův konec

Činoherní adaptaci filmové novely Josefa Škvoreckého a Evalda Schorma z roku 1968 Farářův konec dnes večer v premiéře uvede pražské Národní divadlo ve své historické budově. Režie se ujal Jan Mikulášek, který s dramaturgyní Ilonou Smejkalovou adaptoval literární a filmovou předlohu pro divadelní prkna. Po Frankensteinovi podle Mary Shelleyové se jedná o druhou premiéru ze šesti, kterou Činohra ND v sezoně naplánovala.