03.01.2018 11:12

Slovácké divadlo uvede světovou premiéru hry Přes ploty

Slovácké divadlo uvede v sobotu v premiéře inscenaci Přes ploty. Jde o jevištní adaptaci knihy sociologa Fedora Gála a anonymního dopisovatele Matěje. Její režie se v Uherském Hradišti ujal Michal Skočovský, který je i spoluautorem dramatizace.

Mladý národní socialista Matěj oslovil e-mailem Gála s otázkou, za jaké hodnoty by byl ochoten evropský liberál položit svůj život. Slovenský sociolog, dokumentarista a publicista odpověděl a následovalo několikaleté dopisování, které trvá dodnes. Protagonisté se urputně a s velkým zaujetím přou o odpovědi na otázky, jež považují za klíčové pro společnost.

Podle Skočovského jsou oba názoroví oponenti velmi sečtělí a mají ucelenou představu o světě. „Zajímalo nás nejvíce téma dialogu dvou protichůdných lidí a názorů, které se střetávají. Matěj je ve svých názorech velmi radikální. Všechno se radikalizuje, vše je v dnešní době těžší. Tohle je něco, co by divadlo mělo říkat a vyhledávat. Neuralgické body společnosti, které otřásají světem. Velmi vyhraněné názory na různá témata," řekl dnes ČTK Skočovský.
Dialog, byť je v případě inscenace velmi emocionální, vnímá jako možnost, jež by měla pomoci překonat společensko-politickou krizi. Zároveň podle něj mezi lidmi obrušuje třecí hrany. Za velkou výhodu považuje naprostou autenticitu textu, který tak může přímo zasáhnout diváka.

Hlavní roli Fedora Gála ztvární Pavel Hromádka. „Je to velice zajímavé. Můžu nahlédnout do jeho názorů, vnitřních trápení. Jestli si to můžu dovolit říct, uvažuji podobně," uvedl herec. Matěj se podle něj ve hře postupně mění z trochu otravného chlapce v muže, který s dávkou drzosti a provokativnosti Gála oslovuje. „Z dvou lidí stojících proti sobě se postupně vyvine dialog, ve kterém se vzájemně respektují. I Matěj zestárnul, má dítě, víc mu říká téma rodina. Cítím v tom lidskou blízkost, přestože se jejich názory nezměnily," řekl Hromádka.
Postava Matěje se při představení přelévá z jednoho protagonisty na druhého. „Měli jsme několikahodinové debaty s herci, všichni přinášeli své názory na text i na dějinné skutečnosti. Zjistili jsme, že kus Matěje je v mnoha lidech. Z toho důvodu jsme se rozhodli ho vtělit do několika lidí, kteří jsou věkově, společensky, sociálně rozdílní," řekl režisér.

Na dramatizaci novinky Přes ploty se se Skočovským podílel Martin Kubran. V inscenaci se představí devět herců Slováckého divadla. Kostýmy navrhla Kateřina Doleželová, hudbu složil Ondřej Švandrlík. Dramaturgie se ujala Markéta Špetíková. První repríza je připravena na 8. ledna.

http://www.slovackedivadlo.cz/

Autor článku: ČTK: Viktor Chrást, dr

Slovácké divadlo uvede světovou premiéru hry Přes ploty

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.