Slovenské Divadlo Ludus představí v HaDivadle inscenaci História istého násilia
Součástí výroční Sezony 50: Obzory v brněnském HaDivadle je doprovodná programová linie s názvem Nejistý obzor slovenské kultury reflektující znepokojivou situaci ve slovenské kultuře. Brněnští divadelníci v reakci na politické tlaky v tamější kulturní sféře pozvali zástupce z alternativní divadelní scény za cílem přiblížit jejich tvorbu českému publiku. Nejblíže se v HaDivadle představí Divadlo Ludus s oceňovanou inscenací História istého násilia v termínu 30. ledna 2025.
HaDivadlo – scéna Centra experimentálního divadla – dlouhodobě reflektuje politické a společenské dění v domácím i zahraničním kontextu i mimo svou inscenační činnost. V aktuální Sezoně 50: Obzory se zaměřuje na slovenskou kulturu, jejíž otevřenost je silně ohrožena politickými změnami a tlaky. Pod názvem Nejistý obzor slovenské kultury v HaDivadle již proběhla beseda se zástupkyněmi slovenské kulturní scény, mimo jiné ředitelkou Činohry SND Miriam Kičiňovou a šéfredaktorkou platformy Mloki.sk Katarínou Kövesdi Cvečkovou, která byla odvolána z Rady Fondu na podporu umění.
HaDivadlo do svých prostor v Alfa pasáži pozvalo trojici slovenských souborů pro sérii hostujících představení. V listopadu se brněnskému publiku představilo legendární bratislavské Divadlo SkRAT s inscenací Unavená žiadosť. V lednu se diváci můžou těšit na hostování Divadla Ludus, které přiveze inscenaci História istého násilia podle úspěšného románu významného francouzského spisovatele Édouarda Louise ve čtvrtek 30. ledna 2025 od 19.30. V inscenaci Divadla Ludus v režii Barbory Chovancové vystupují mimo jiné dva bývalí členové hereckého souboru HaDivadla – Marián Chalány a Alexandra Palatínusová. Inscenace byla oceněna Grand Prix na festivalu Nová dráma/New Drama a taky nominována na DOSKY (Divadelní ocenění sezony).
Autobiografický román jednoho z nejpopulárnějších francouzských autorů současnosti s názvem Dějiny násilí vypráví příběh střetu se sexuálním násilím a pokusem o vraždu, po němž se však vypravěč odmítá identifikat s nálepkou oběti. Spisovatel Édouard Louis patří k žánru tzv. autofikce, v němž se autor inspiruje vlastním životem a mísí skutečné události se smyšlenými, často jako součást výrazné společensko-ekonomické kritiky. Mimo jiné byl Louis výrazně ovlivněn dramatikem Jeanem-Lucem Lagarcem, jehož hru Jenom konec světa má HaDivadlo na repertoáru.
„Divadlo Ludus, které v minulosti tvořilo převážně divadlo pro mladé diváky se v posledních letech otevírá širšímu publiku a rozrezonována i důležitá osobně-politická témata. Jakým způsobem všudypřítomné násilí definuje naši identitu? Co znamená být obětí, když ani nejste součástí většiny?,“ doplňuje dramaturg HaDivadla Milo Juráni.
Po představení inscenace História istého násilia proběhne beseda s tvůrčím týmem otevřená diváckým dotazům, jak už bývá v HaDivadle zvykem. Tato brněnské scéna se snaží dlouhodobě navazovat dialog s publikem a otevírat divadelní zážitek bezprostřední divácké reflexi. Sérii slovenských hostování uzavře inscenace OUTCAST slovenského nezávislého uskupení Slzy Janka Borodáča v režii Júlie Rázusové, která pro HaDivadlo připravila inscenaci Věřit v šelmy. Představení OUTCAST se uskuteční v pondělí 31. března 2025.