Soubor Farma v jeskyni ztratil pražské působiště na Smíchově
Čtrnáct hostování v zahraničí ročně, více než desítka domácích a zahraničních ocenění a soustavně budovaný mezinárodní ansámbl špičkových tanečníků má podíl na tom, že soubor Farma v jeskyni je jedním z vývozních artiklů tuzemské kultury. Větší začlenění do domácí scény a splacení dluhu českému publiku mělo zajistit rezidenční centrum v Prostoru Preslova 9 na pražském Smíchově, kde vedení souboru a Švandova divadla přes tři roky připravovalo trvalou scénu. Aktuální situace je taková, že tyto prostory musel soubor kvůli havarijnímu stavu opustit.
"S ohledem na uvažovanou transformaci Švandova divadla se oddaluje i vidina návratu," komentoval to v tiskové zprávě zakladatel Farmy v jeskyni a režisér všech projektů Viliam Dočolomanský. Po prázdninách by měl soubor působit v klubu NoD/Roxy, v Divadle Ponec a ve studiu Švandova divadla. "Padá to, na co jsme se chystali, a to i formou grantů. Zmizela vize rezidentury, což stmelovalo náš profesionální soubor. Zvýšilo se riziko přerušení kontinuity tvorby i samotné existence," doplnila ho manažerka souboru Šárka Pavelková.
Podle Lucie Čunderlikové ze společnosti SMART Communication pracovalo vedení Farmy v jeskyni na přípravách rekonstrukce Prostoru Preslova 9, trafostanice a bývalých dílen tehdejšího Realistického divadla na rohu náměstí 14. října a parku Portheimka od roku 2007. V tomto prostoru působí už od roku 2004, kdy tam vznikly první projekty, mezi nimi úspěšné představení SCLAVI/Emigrantova píseň.
Společně s managementem Švandova divadla, do jehož správy industriální objekt patří, Dočolomanský a Pavelková připravovali zkušební i prezentační prostor. Počítali i s komerční částí, protože z Berlína nebo Paříže vědí, že spojení umění a obchodu funguje bez problémů. I s ohledem na to zahájit tam činnost nejpozději v roce 2011 zvali na workshopy osobnosti, jež naznačovaly budoucí náplň rezidentury. Semináře a přednášky doplnily konference a vícedenní akce, jichž se zúčastňovali i domácí herci. Podle Dočolomanského jim to dávalo možnost nahlédnout na herecké, pohybové i hlasové umění z jiného úhlu.
"Vždy jsme se snažili o aktivní výzkum divadla. Nebrali jsme v potaz hranice států, naše akce v Preslovce byly jakousi aplikovanou laboratoří, která si rychle získala početný okruh příznivců," řekl Dočolomanský. V současné době je pracovně v Sao Paulu, kde se souborem Mundo Roda připravuje projekt La Strada, inscenaci o chudobě a hledání hodnot lidského života, čerpající z tradičních forem brazilského tance. Právě do Brazílie Farma opět zamíří příští rok.
"Nabídek máme z celého světa dost. Hlavním cílem je však vytvořit zázemí v Praze, aby lidé z celého světa jezdili za námi. Těžit by z toho mohlo hlavní město i celá kulturní scéna," doplnila Pavelková.
Studio Farma v jeskyni založil roku 2001 při přípravách projektu Lorca v Praze Viliam Dočolomanský. Toto divadelní studio během posledních několika let získalo například hlavní Cenu Alfréda Radoka, řadu ocenění z divadelního festivalu Edinburgh Fringe a bylo třikrát nominováno na cenu Europe Prize New Theatrical Realities.
Zdroj: bor, mal