26.01.2022 10:49

Soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno zahajuje rok 2022 premiérou barokní opery Alcina

Hipogryf, kouzelný prsten, rytíři proměnění ve stromy a divou zvěř, mocná kouzelnice Alcina a její ostrov s vyčarovaným zámkem – ne, to není pokračování Hry o trůny, ale něco daleko lepšího. Nefalšovaná barokní opera!

Soubor Janáčkovy opery NdB zahajuje rok 2022 skutečně mimořádným projektem. Barokní opery se v ČR zatím nestaly pravidelnou součástí repertoáru operních domů a je to škoda. Mají všechno, co si jen divák může přát – krásnou hudbu, dramatický příběh, akci a nečekané zvraty. I Händelova Alcina se v Brně představí poprvé, ale možná je dobře, že si mocná kouzelnice počkala, protože teď ji čeká to nejlepší. K brněnskému souboru v čele s Pavlou Vykopalovou a Václavou Krejčí Houskovou se připojí nejen vynikající pěvci, kontratenoristé Justin Kim a Ray Chenez, kanadská sopranistka Karina Gauvin, ale také Collegium 1704, orchestr, který si získal za svou interpretaci barokní hudby na dobové nástroje mezinárodní renomé a  Collegium Vocale 1704. Než Alcina vyrazí na turné do francouzských divadel ve Versailles a Caen, v jejichž spolupráci vzniká, bude mít v Brně 5 představení.

Úspěch barokní hudby v dnešní době je přesvědčivým důkazem, že lidská duše se od doby Monteverdiho nebo Händela zas až tak nezměnila a to, co oslovovalo posluchače před dávnými staletími, dokáže promlouvat stejně i dnes. Händel byl nejen geniálním skladatelem, ale také znalcem lidských duší a umělcem, který prožil život plný zvratů a kterému snad právě proto bylo téma lidských osudů uvězněných na kouzelném ostrově tak blízké. Téma záměny identity, klamu a kouzel ovlivňující lidské osudy neztvárnil Händel poprvé v opeře Alcina. Jako by však Händel k čarodějkám choval jistou sympatii a pochopení. Svěřuje jim nejkrásnější a nejhlubší hudbu, propůjčuje lidskou dimenzi, vykresluje je jako trpící oběti vlastních kouzel.
Václav Luks

Mocná kouzelnice Alcina vytvořila na ostrově velkolepý palác v překrásné krajině, kam láká milence do sítí své moci. Jedním z nich je i křesťanský rytíř Ruggiero, který podlehne jejím kouzlům a zapomene na svou snoubenku Bradamante. Ta se ho však nehodlá vzdát a v převleku se vydává Ruggiera zachránit. Co je však platná magie, když je ve hře opravdová láska?

Alcina bývá často interpretována jako negativní postava, kouzelnice zneužívající milence. Já jsem ale skrze Händelovu hudbu i libreto objevil jiný příběh – osud osamělé ženy, která hledá dokonalý vztah, ale skončí zklamaná a opuštěná. Samota a hledání rovnováhy ve vztahu dvou lidí se tak pro mě staly hlavním tématem. Původní myšlenka byla odehrát celou inscenaci ve scénografii vycházející z versailleského zámku. Postupně jsme se ale dostali k prostoru, který v sobě nese ono téma osamělosti. Když jsem poslouchal Händelovu hudbu, tak se mi objevil obraz opuštěného domu na pobřeží a ženy, která je tam v hluboké samotě. To se stalo východiskem, a protože to je dům kouzelnice, skrývá v sobě jednotlivé pokoje, které jsou vyobrazením její fantazie. Vnitřek domu je také plný zrcadel – symbolu hledání sama sebe. Každá postava v nich vidí svou duši, své nedokonalosti i dokonalosti.
Jiří Heřman

Své o tom určitě věděl i velikán barokní opery G. F. Händel (1685-1756), který kouzla ukrýval do své hudby a právě jeho Alcina v sobě skrývá tu nejkrás­nější a ne nadarmo patří k nejčastěji uváděným Händelovým operám na světových jevištích. Händelovo dílo stále oslovuje i dnešní publikum skrze skladatelovu výjimečnou melodickou invenci, schopnost dramatického cítění a především hluboké porozumění pro to, co se skrývá v hlubinách lidských duší.

Händel svou 34 operu napsal na jaře 1735 pro Royal Theatre Covent Garden, které se pyšnilo nákladnou jevištní technikou umožňující spektakulární scénické efekty. Tomu odpovídal i kouzelnický námět, jehož původní předlohou je část z Ariostovy básně Orlando furioso. Na brněnském jevišti zazní Händelova Alcina vůbec poprvé.

Alcina
Opera o 3 dějstvích
Hudba: Georg Friedrich Händel
Libreto: neznámý autor podle libreta k opeře L’isola di Alcina

Hudební nastudování: Václav Luks
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Dragan Stojčevski
Kostýmy: Alexandra Grusková
Choreografie: Jan Kodet
Světelný design: Daniel Tesař
Dramaturgie: Patricie Částková

Premiéra 5. února 2022, Janáčkovo divadlo

https://www.ndbrno.cz/

Autor článku: Karolína Štorková

Soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno zahajuje rok 2022 premiérou barokní opery Alcina

Inscenace

28.06.2025

Divadlo Polárka nabídne v příští sezoně čtyři premiéry

Tématem příští sezony v brněnském Divadle Polárka bude odvaha přestat se skrývat před okolním světem. Sezona dostala název Na světlo a nabídne čtyři novinky. Jednou z nich bude inscenace Nekonečný příběh podle knihy Michaela Endeho, známé také díky stejnojmennému filmu.

27.06.2025

Šumperské divadlo láká v nové sezoně na komedie a regionální příběh o Jaroslavu Knápkovi

Především na komedie pojaté autorsky a inovativně bude sázet příští sezonu Divadlo Šumperk. Návštěvníkům nabídne šest premiér na hlavní scéně a jednu na malé scéně Hrádek. Do repertoáru zařadilo opět silné regionální téma, tentokrát příběh bojovníka proti nesvobodě Jaroslava Knápka a jeho rodiny. Zpracuje ho scenárista Jaroslav Žváček z Bludova. Divadlo bude pamatovat i na malé diváky, pro které chystá Děti z Bullerbynu.

26.06.2025

Dát hlas těm, kteří bývají neslyšeni: unikátní umělecký projekt Divadla na cucky propojuje lidi bez domova, sound designery i výtvarníky

Divadlo na cucky a jeho vzdělávací platforma EDU na cucky, Charita Šternberk a umělecká skupina Kolektif TU spojili síly v ojedinělém projektu Běž po zvuku, který zapojuje klienty nízkoprahového denního centra Charity Šternberk do tvorby interaktivního uměleckého projektu. Výsledkem této spolupráce bude audiovizuální instalace zachycující příběhy a zvukové stopy každodenního života osob bez přístřeší.