04.09.2025 11:17

Soubor Tantehorse přichází s novou multimediální inscenací Rukojmí

Soubor Tantehorse pokračuje ve své dokumentární sérii Invisible. Po předchozím oceňovaném dílu IRIS, který se věnoval tématu zneužívání, přichází s novou inscenací Rukojmí. Tentokrát otevírá téma vztahů, které jsou zvenčí často nenápadné, a přesto v nich dochází k hlubokému narušení identity, k manipulaci, tichému násilí a izolaci. Premiéra se uskuteční 29. září v Paláci Akropolis.

Rukojmí je netradiční multimediální performance, která propojuje film, tanec a silnou dokumentární linku. Inscenace sleduje čtyři vybrané příběhy – tři ženy a jednoho muže – a zaměřuje se nejen na to, co se jim v životě dělo, ale i to, jak se u toho cítili.

Tyto výpovědi se na jevišti odrážejí v těle tanečnice Adriany Štefeňákové. Nepředstavuje konkrétní postavy, ale nechává zkušenosti, emoce a tělesné stopy protagonistů proudit vlastním tělem. V jejím podání se stává tanec výrazem toho, co sami nedokázali říct nahlas. Nejde tak o ilustraci nebo rekonstrukci událostí, ale o hledání tělesné paměti, vnitřních zlomů, gest, která zůstala nevyřčena.

Režisérka Miřenka Čechová si pro tuto inscenaci zvolila formu docu-dance – dokumentárního tance, který propojuje reálný obsah s fyzickým vyjádřením. „Zvažovala jsem několik cest. Cesta docu-dance je sledovat právě ony neviditelné signály, pocity těla, vnitřní intuici, emoce, tělesné stavy a gesta a převést je do metaforického jazyka tančícího těla. Skuteční lidé ale s námi na scéně zůstanou – ve skryté filmové podobě, v hlasu, jemných pohybech prstů, v rozmlženém oparu vyprávějícího obličeje. Není to jen divadlo, je to především svědectví. Svědectví autentického boje o vlastní záchranu, které chci divákům předat.“

Režie a scénář inscenace vznikaly v úzké spolupráci Miřenky Čechové a Johany Ožvold, která je zároveň autorkou filmové složky. Právě filmová vrstva umožňuje, aby byly skutečné příběhy přítomné  a přitom zůstaly anonymizované. Film pracuje s rozostřenými konturami, detailem ruky, pohybem rtů, se střípky hlasu, který zaznívá z hlubin prostoru. „Na počátku spolupráce s Miřenkou stála otázka, jak zachovat autenticitu výpovědí a zároveň ponechat naše respondenty v bezpečí anonymity, protože mnozí z nich jsou stále v křehké životní situaci. Zaměřily jsme se proto na samotný mechanismus odchodu z toxického vztahu, který lze zobecnit a přitom se dotknout i velmi intimních témat. Péče o respondenty a jejich bezpečí pro nás byla prioritou,“ říká Johana Ožvold.

Tématu manipulace a vztahového násilí se Miřenka Čechová věnuje dlouhodobě a napříč žánry jako režisérka, performerka i autorka. Paralelně s inscenací Rukojmí vydala na konci srpna svou novou knihu Co já? Co ty?, ve které tyto motivy rozvíjí v literární rovině. Zatímco Rukojmí sledují širší společenský kontext a dávají prostor více hlasům, román se zaměřuje na exemplární případ jednoho manipulativního vztahu. Autorka v něm zkoumá, kde leží hranice toho, co se dá a co už se nesmí odpustit, a zda může být pomsta formou spravedlnosti.

 

Autor článku: Adéla Brabcová, foto: (c) Anna Šolcová

Soubor Tantehorse přichází s novou multimediální inscenací Rukojmí

Inscenace

04.09.2025

Divadlo Drak zve na dobrodružnou cestu sezónou 2025/26

Sezóna 2025/26 v Divadle Drak nabídne tři nové inscenace, které diváky provedou světem objevů, temnoty i hravosti. Každá z nich přináší originální pohled na svět, ať už očima výstředního vynálezce, čarodějova učně nebo dítěte ponořeného do hry.

04.09.2025

Moravské divadlo Olomouc uvede v premiéře monodrama Jany Posníkové V hlavní roli JÁ

Moravské divadlo Olomouc uvede 14. září 2025 premiéru nové inscenace V hlavní roli JÁ, jejíž autorkou a jedinou představitelkou je herečka Jana Posníková. Do repertoáru divadla se tak po téměř dvaceti letech vrací žánr monodramatu, což činí z této inscenace mimořádnou událost.

04.09.2025

Pražský komorní balet se vrací na scénu s benefiční sérií oceňované inscenace Kytice

Pražský komorní balet pokračuje ve své umělecké cestě! Na podzim uvede sérii benefičních představení výjimečné inscenace Kytice v choreografii a režii Petra Zusky, s hudbou Ondřeje Brouska a v hlavní roli s Dominikem Vodičkou – držitelem Ceny Thálie a dvojnásobným vítězem StarDance. Ačkoli byla kontinuální činnost souboru od června z finančních důvodů pozastavena, výtěžek z těchto speciálních večerů umožní financovat již nasmlouvané projekty v Praze i regionech. Zároveň pomůže zajistit, aby značka Pražského komorního baletu nezmizela z kulturní mapy České republiky.