Španělsko
Současná španělská dramatika
PEDRO MANUEL VILLORA (1968)
Získal 1. cenu Rojas Zorrillas v roce 1998.
Hry: Perské věci (Las cosas persas, 1998)
Vydavatel: Ayuntamiento de Alcodón, Plaza de Espaňa No. 1, E-28921 Alcordóntel: +34/91/664 81 00
Můj milý aneb Umělé city (Amado mío o La Emoción artificial)
Hra o 17 scénách, 1 epilogu a 1 prologu pro 6 mužů a 5 žen.
Kněz Odyseus a kabaretní zpěvačka Laura, možná jeho sestra, se setkají v rozpadlém rodinném domě, ve kterém se kdysi odehrála tragédie. Všechno se událo, když malá Inma přijela v doprovodu slečny Conwayové, naivní anglické guvernantky, na letní prázdniny ke svému dědečkovi Pedrovi.
Inma se ocitla v perverzním světě obyvatel domu, jejichž vztahy jsou řízené mocí a chtíčem. Dědečkova náhlá smrt vyvolá nelítostný boj mezi dědici, dvojčaty Cosmem a Damianem. Mezitím služky Marta a Maria odmítají poslouchat rozkazy a plnit rozmary jak svých pánů, tak majordoma Earnesta, který dobře věděl, jak uspokojit skryté choutky starého pána. Příjezd Odysea, "hodného" bratra Cosmy a Damiana a možného otce Inmy díky incestnímu vztahu s již zesnulou sestrou Laurou, ničemu nepomůže. Inma cítí, že se situace v domě stává neúnosnou a rozhodne se odjet se svou guvernantkou a nevinným, naivním zahradníkem Andresem, které adoptuje za své rodiče.
IGNACIO DEL MORAL (1957)
Hry: Sabina a čarodějnice (Sabina y las brujas,1985), Zbrklí (Precipitados, 1992), Pohled temného muže (La mirada del hombre oscuro, 1993), Den špiónů aneb případ hlávky zelí s brýlemi (Un día de espías o el caso del repollo con gafas, 1994), Proč jde život dál (Para que siga la vida, 1994), Les je mým domovem (El bosque es mi casa, 1995)
Vydavatel: Ediciones de la Muestra Espaňol de Autores Contemporáneos, C/ Tucumán 18, E-03005, Alicante, http://www.muestrateatro.com,e-mail: muestrateatro@retemail.es
Bonifác a král Ruandy - Černý král
(Boniface y el rey de Ruanda - Rey Negro, 1997)
Hra o 6 dějstvích pro 12 mužů a 2 ženy (tuláky a Američany hispánského původu).
Kigali, král napůl vymyšlené chudé středoafrické země zmítané občanskou válkou, se ocitá v exilu. Po putování několika zeměmi skončí jako ztroskotanec ve velkém americkém městě, kde přežívá jen díky charitě. Bonifác, jeho tajemník a jediný člověk, který zůstal po jeho boku, tvoří spojení mezi Kigaliho vymyšleným světem, jeho věčnou touhou po uznání královského původu a mezi tvrdou realitou, která je obklopuje. Spolu se snaží přežít ve světě, kterému nerozumí a který se ukáže být ještě nebezpečnější džunglí, než jakou nechali za sebou - svět plný válek gangů, které se velmi podobají kmenovým bojům v jejich vlastní zemi.
Přeloženo do angličtiny.
MANUEL DUESO I ALMIRALL (1953)
Hry: Per a no res (1991), Bolero. Bolero (1992), Travis, purses i lilit (1993), Sara i Simon (1994), Platón zemřel (Platón ha muerto, 1996), Strip Tis (1998), Melinda na věžích (Melinda on the Rooks, 1999)
Vydavatel: Prevista Escena, Martínez de la Rosa 13, E-08012 Barcelona,tel: +34/33/217 90 90
Sára a Šimon (Sara i Simon, 1994)
Hra o dvou dějstvích a 18 scénách pro 3 muže a 3 ženy.
V prvním dějství, které se skládá z deseti scén, se diváci seznámí se vztahy mezi jednotlivými postavami. Sára a Brando tvoří pár: on je její pasák. Šimon, Brandův klient, je závislý na drogách a peníze si bere od své matky. Susanna, Šimonova kamarádka, se rozchází se svým partnerem Viktorem, který pracuje v nemocnici na infekčním oddělení. Na konci dějství jde Brando do vězení za to, že zabil jednoho klienta.
Druhé dějství má osm scén a odehrává se v nemocnici. Šimonova matka si při nehodě zlomila pánev, její manžel zemřel. Sára a Šimon se potkají v nemocnici při častých návštěvách Viktora, protože se oba nakazili infekční nemocí. Brando na ní zemře ve vězení. Vztah mezi Sárou a Šimonem narušuje vztah mezi Šimonem a Susannou. Na konci všechny nemocné postavy zemřou a Susanna otěhotní.
Z katalánštiny přeloženo do španělštiny.
CARLES BATLLE JORDA (1963)
Hry: Traspas (1993), Sara i Eleanora (1995), Boj (Combat, 1997), Les veus de lambu (1999), Suite (1999)
Vydavatel: Tres i Quatre, Teatre 45, Valéncia
Boj (Combat, 1997)
Hra o 8 scénách pro 1 muže a 1 ženu.
Boj je symbolická hra o jakékoliv občanské válce, ve které jsou v neurčité krajině konfrontovány dva světy. Vypukla občanská válka a život se změnil v boj, genocidu. Dvě postavy, žena a mladý voják, vyprávějí tutéž dramatickou situaci ze svého pohledu. Žena na útěku najde útočiště v domě, kde ji navštíví voják, který musí odejít na frontu. Žena přemýšlí o svém dřívějším způsobu života a zjišťuje, že mohl být jiný.V Boji autor rozebírá prolínání a křehkost pojmů "věrnost" a "zrada", uvažuje o vydírání v rodině, rase, vlasti a nevysvětlitelném kouzlu lásky a osudu.
Z katalánštiny přeloženo do španělštiny, francouzštiny a angličtiny.
ALFONSO ZURRO (1953)
Hry: Vrabcův zpěv (El Canto del Gorrión, 1982), Dlouhé kroky (Pasos largos, 1983), Nádherné frašky (Farsas maravillosas, 1985), Carnicerito torero (1987), Nosy (Por narices, 1990), ….komiků (….De cómicos, 1992), Šaškoviny (Bufonerías, 1994), Riňas noc amores (1997), A solas con Marilyn (1998), Míč (La pelota, 1998)
Vydavatel: Publishing Galaor, La Jacara Teatro, Paseo de la OSN, E- 41010 Sevilla,tel: +34/95/433 35 56
Kdo špatně kráčí (Quien mal anda, 1995)
Ledová, aseptická chodba márnice. Dva policisté, Varela a Llanos, bdí nad černochem ubodaným k smrti. Oba muži hrají kostky a mluví o zemřelém muži, jeho vraždě a životě přistěhovalců. Přes mrazivost márnice cítí Llanos ve vzduchu přítomnost vzpomínek dalších mrtvých. Náhle se objeví krásná, tajemná žena s botami mrtvého.
V této krátké hře se, zcela typicky pro Zurrův styl, odráží hluboká reflexe smrti a života z populární španělské písně Quien mal anda mal acaba (doslova: Kdo špatně kráčí, ten špatně skončí).
JOSÉ FRANCISCO ORTUŇO (1977)
Hry: Skladatel (El compositor, 1995), Desplazados (1996), Kořisti (Presas, 1997), Trigodia (1998), Cambio, change, exchange, wechsel, valuta (1998), Zvířátka (Bichos, 1998), Rigor mortis (1999)
Vydavatel: Centro de documentacion de las artes escenicas de Andalucia, San Luis 37, E-41009, Sevilla, tel: +34/95/490 14 93, fax: +34/95/490 07 07
V pasti (Artapado, 2000)
Hra o 13 scénách pro 10 mužů a 5 žen.
Carlos a Susanna, mladý pár se šestiletou dcerou, jsou zcela bez finančních prostředků. Aby přežili, musí se uchýlit ke kriminalitě. Ale nedostatek zkušeností s tímto světem je zatáhne do začarovaného kruhu krveprolití a násilí, ze kterého není jiného úniku než smrt, prázdnota a sebedestrukce. Carlos si uvědomuje situaci své postavy. Je si vědom toho, že musí umřít pokaždé, když se hra čte nebo hraje. Carlos bojuje proti svému osudu, ale ten je silnější než on. Carlos končí odsouzen k věčnému utrpení a umírání, dokud existuje hra V pasti.