15.03.2017 11:26

Startuje festival Bazaar, zahájí jej představení kontroverzního Olivera Frljiće

Taneční a divadelní festival Bazaar nabídne již tento týden od pátku 17. do neděle 19. března přehlídku nezávislé divadelní a taneční tvorby ze střední, východní a jižní Evropy. Heslo letošního ročníku je Víc než národ. V pátek festival zahájí inscenace radikálního režiséra Olivera Frljiće a progresivního slovinského souboru Mladinsko Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně!. Frljić, kterému v Polsku hrozí soudní žaloby za nedávnou varšavskou premiéru inscenace Klatwa (Prokletí), uvede svou práci v České republice poprvé. Festival dále nabídne anti-muzikál Transformability bulharského tanečníka a performera Willyho Pragera, představení Matky z oceli, které zkoumá mechanismy spojené s veřejnými a soukromými projevy emocí či divadelní výzkum post-sovětské ženy nazvaný Dior v Moskvě. Bazaar proběhne v prostorách tří pražských scén – Alfreda ve dvoře, Studia Hrdinů a Studia Alta. 

První den letošního festivalu Bazaar uvede v české premiéře představení Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! balkánského režiséra Olivera Frljiće. Představení se věnuje tématu občanské války v Jugoslávii skrze osobní zpovědi herců souboru Mladinsko. Inscenace je obžalobou i humanistickým manifestem, v němž se vzájemně proplétají osobní a historická dramata. „Celý festival Bazaar 2017 si dává za cíl nabídnout návštěvníkům pohled do duše společnosti, která se v posledních letech rapidně proměnila. Je příznačné, že představení Olivera Frljiće uvádíme právě v období, kdy kvůli jiné jeho inscenaci, Klatwa (Prokletí), dochází v Polsku k velmi aktivní snaze jeho hlas umlčet. Beru to jako naši jasnou podporu svobodě uměleckého projevu a Oliveru Frljićovi osobně,dodává šéfdramaturg festivalu a umělecký ředitel divadla Alfred ve dvoře Ewan McLaren.  V rámci pátečního programu festivalu bude uvedena také rumunsko-polská spolupráce Mădăliny Dan a Agaty Siniarske Matky z oceli. V divadelní science fiction z blízké budoucnosti, kdy neexistují národnostní státy, se dvě robotky ohlížejí a zkoumají mechanismy veřejných a soukromých projevů emocí. První festivalový den doplní také prezentace výrazného rakouského souboru SILK Fluegge a workshop uměleckého ředitele divadla Mladinsko Gorana Injace.

Festival Bazaar je jediným divadelním „development festivalem“ ve střední Evropě, tedy přehlídkou ukázek připravovaných inscenací a work-in-progress, které nabízejí vhled do procesu vzniku uměleckého díla. Program Sobotního Bazaaru proto představuje celodenní maraton scénických a tanečních projektů umělců z ČR, Polska, Německa, Izraele, Srbska, Slovenska a dalších zemí. Mezi účastníky letošní přehlídky patří Agata Siniarska (Berlín–Varšava) a Xenia Taniko Dwertmann (Berlín), kolektiv friendly fire  (Lipsko) a jejich hosté z Izraele. Z budoucích českých prací uvidí diváci ukázky od Zdenky Brungot Svítekové (Praha), Cristiny Maldonado a Sodji Lotker (Praha), kolektivu Ufftenživot (Praha) nebo Markéty Jandové (Praha). Po dopoledním i odpoledním bloku budou následovat diskuze z cyklu RespondArt.

Poslední festivalový den otevře inscenace Dior v Moskvě Ingridy Gerbutavičiūtė a Agnijy Šeiko, za kterou stojí výzkum ženské identity a jejích proměn v post-sovětských společnostech. Performerky přicházejí s jasnou tezí: tělo naslouchá příběhům a vypráví je dál, prolíná se v něm tradice, komunikace a autenticita. Tělo tak přetváří svoji identitu v kontextu daného místa a času. Zdroji výzkumu byly mimo jiné rozhovory s litevskými a českými ženami, kterým bylo v období pádu Železné opony mezi třiceti a čtyřiceti lety.

Festival uzavře anti-muzikál Transformability bulharského tanečníka a umělce Willyho Pragera, který si klade otázku, zda je vůbec možné tančit filozofický text. Může se esej určený vzdělaným elitám stát mainstreamovým obsahem pro běžného konzumenta? Trojice tanečníků a performerů převádí teoretický text bulharského filozofa a teoretika kultury Bojana Mančeva do podoby velmi specifického tanečního formátu.

www.alfredvedvore.cz/cs/bazaar  

Startuje festival Bazaar, zahájí jej představení kontroverzního Olivera Frljiće

Festivaly

05.11.2025

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro zveřejnil program 2026. Přijede stovka umělců a ansámblů z dvaceti osmi zemí světa

81. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro se uskuteční od 12. května do 4. června 2026 a nabídne více než šedesát akcí, z toho 38 koncertů, 19 workshopů a masterclassů a 7 doprovodných akcí včetně tradiční výstavy Pražské jaro Art Salon.

05.11.2025

Pardubický Grand festival komedie, nástupce GRAND Festivalu smíchu, odtajnil program

Východočeské divadlo Pardubice bude od 19. do 26. ledna 2026 hostit 26. ročník Grand festivalu komedie. Změna původního názvu GRAND Festival smíchu se snaží reflektovat vývoj, kterým si za pětadvacet let konání přehlídky nejlepších divadelních komedií prošel samotný žánr komedie, v němž už nejde jen o smích a zábavu. Východočeské divadlo již uveřejnilo program festivalu a v pondělí 10. listopadu spustí prodej cenově zvýhodněných festivalových abonentek na všechna soutěžní představení s bonusovým místem na závěrečném galavečeru s vyhlášením festivalových cen.

04.11.2025

Cirkusové noci v Cirqueonu: premiéry českých tvůrců, debata o Cirkusu třetího věku i noční přespávačka pro teenagery

CIRQUEON se i letos zapojí do evropského projektu Cirkusové noci La Nuit du Cirque, který ve dnech 14.–16. listopadu 2025 propojí současný cirkus napříč Evropou. Třídenní program CIRQUEONu nabídne premiéry českých tvůrců, debatu o Cirkusu třetího věku i noční přespávačku pro teenagery.