26.10.2007 00:00

Stavovské divadlo plánuje nastudovat Mozartovy opery

Praha 26. října (ČTK) - Stavovské divadlo plánuje v sezoně 2009/2010 nastudovat minimálně dvě premiéry oper od Wolfganga Amadea Mozarta. Mezi nimi by měla být i nová podoba oblíbeného Dona Giovanniho. ČTK to řekl umělecký šéf opery Národního divadla Jiří Heřman. V pondělí uplyne přesně 220 let ode dne, kdy byla opera Don Giovanni ve Stavovském divadle, tehdejším Nosticově, uvedena.

Podle hudebního kritika a operního odborníka Jana Králíka je současné nastudování opery ve Stavovském divadle pro tuto scénu ideální, větší důraz by ale kladl na přesnost orchestru. "Replika někdejšího nastudování režiséra Václava Kašlíka a scénografa Josefa Svobody představuje naprostou klasiku a myslím, že žádné jiné řešení se zde nepovedlo lépe," konstatoval Králík. Nemusely se prý ani vyměňovat kostýmy.

"Ve Stavovském divadle bych však angažoval přísnějšího dirigenta, který by před každým představením udělal jednu velkou orchestrální zkoušku. Don Giovanni by totiž měl být dokonale proveden pokaždé. Jde přece o vizitku Prahy," dodal Králík. Odborná veřejnost tak podle něho stále vzpomíná na časy dirigentů Jaroslava Krombholce a Zdeňka Košlera.

Ředitel Heřman by rád připravil ve Stavovském divadle více než dvě mozartovské premiéry. "Ohledně plánů být konkrétnější nemohu, ještě stále jednáme ohledně termínů společně s činohrou a baletem," dodal. Nynější představení jsou podle něho velmi dobře navštěvovaná a v jedné sezoně se jich odehraje až 20.

Slavný Don Giovanni je nazýván "operou oper" a patří podle Králíka k základním a velmi oblíbeným dílům klasické hudby. Spojuje totiž tragický, komický, moralistní i zábavní žánr. Opera vychází ze známé látky o španělském dobyvateli dívek a žen a měla premiéru v roce 1787. Dirigování se tehdy v pražském Nosticově divadle ujal sám skladatel.

Od první premiéry byla opera v českých zemích nastudována více než 120krát. Národní divadlo ji hrálo více než 900krát a při více než padesáti zahraničních zájezdech.

"Byla to jedna ze dvou světových operních Mozartových premiér, které se odehrály v Praze. Nesmírnou zásluhu na tom mají bezesporu Mozartovi pražští osobní přátelé a ctitelé," poznamenal Králík. Praha totiž Mozarta zbožňovala, rozmazlovala a zahrnovala ovacemi. Přízeň mu projevovala nejen šlechta, ale i obecný lid.

Premiéra opery díky tomu přinesla rozhazovačnému skladateli více peněz, přesto to jeho finanční podmínky nezlepšilo. Druhá Mozartova opera pro Prahu, La Clemenza di Tito, byla v roce 1791 při korunovaci Leopolda II. podle dobových záznamů přijata vlažně. Mozart poté 5. prosince zemřel.

Šárka Mrázová pba

Autor článku: ČTK