05.04.2023 16:33

Still Waiting_Beckett 2050. Vizuálně – pohybová performance o paměti a uchovávání vzpomínek

Žonglér, tanečník a performer Lukas Bliss uvede v neděli 16. dubna v Paláci Akropolis premiéru autorské sólové inscenace Still Waiting_Beckett 2050. O den později proběhne první repríza. Still waiting je fyzickou básní a sólem volně inspirovaným Beckettovskou poetikou a Tichem Johna Cage. Autor skrze prvky fyzického divadla, tance a manipulaci s objekty zkoumá téma paměti, informací a bezčasí.

Minimalistická, výtvarně objektová performance se zabývá otázkou pomíjivosti, životnosti a uchovávání vzpomínek. “Představení je taková koláž obrazů, ve kterých se snažím komunikovat s předměty. A skrze ty předměty pak i sám se sebou. Protože to představení je mimo jiné také o samotě – o nějakém ponoření se do vlastních myšlenek a hledání jehly v kupce sena. Hledání a třídění vzpomínek. Je to o rozdílu mezi odpadem a tím, co nám může jaký předmět evokovat.”, přibližuje svůj pohled autor inscenace Lukas Bliss.

V sólové inscenaci s prvky nového cirkusu diváci uvidí autora experimentovat s materiály a objekty, jako je magnetový přehrávač, audio pásky, vinylové desky a další ready made objekty. “Na audio páskách mi přijde zajímavé, že něco skrývají, jsou tajemné a zároveň smutné, když existují bez možností si je přehrát a poslechnout. Otázka lidského uchovávání vzpomínek mě fascinuje, což vedlo k tomu, že jsem si při tvorbě představení vytvořil svůj vlastní výzkum s pásky a vinyly, do kterého jsem se ponořil.”, dodává autor k procesu tvorby.

Inscenace je silně inspirována dílem spisovatele Samuela Becketta a hudebního skladatele Johna Cage. “Beckett byl vlastně takovým odrazovým můstkem. Od začátku jsem nechtěl pracovat s vyloženě konkrétním textem od Becketta, ale zrcadlit právě to, co mě na tématech, které v něm vidím a které sám řeší, přijde zajímavé.”

Lukas Bliss v Paláci Akropolis již několikrát vystupoval, naposledy se souborem Tantehorse u příležitosti imerzní umělecko-edukativní události Art Casino. Nyní poprvé uvede na jevišti žižkovského paláce sólové představení. Autor je zároveň úzce spjatý s Centrem pro nový cirkus CIRQUEON, kterého je rezidentem a kde představení vznikalo. Bliss spolupracuje se soubory Spitfire Company, Tantehorse, Farma v jeskyni a rovněž je spoluzakladatelem souboru My Kluci, co spolu chodíme, zaměřeného na improvizaci a fyzické divadlo. V roce 2019 absolvoval na pražské HAMU se sólovým site specific představením LAVABO, které bylo mimo jiné uvedeno na mezinárodním festivalu nového cirkusu Cirkopolis, který pořádá Palác Akropolis a CIRQUEON. Inscenací Still Waiting navazuje na svou vlastní tvůrčí linii, ve které pracuje se spojením objektu, tance a prostoru.

Inscenaci budou doprovázet ruchy a autorská hudba v režii hudebníka Davida Herziga, který s Lukasem spolupracoval už u prvního sólového představení. Dramaturgickou stránku performance autor konzultoval s Viktorem Černickým a veškerou manipulaci s předměty s žonglérem Alešem Hrdličkou. Scénografii inscenace se věnuje vizuální umělkyně a scénografka Natálie Rajnišová, které se ve své práci zajímá o divadlo na pomezí výtvarného umění.

Diváci mají možnost vidět inscenaci v premiéře 16. a 17. dubna od 19:30 v Paláci Akropolis. Vstupenky a více informací na www.palacakropolis.cz

Autor článku: Kateřina Sochací, foto: Vojtěch Brtnický

Still Waiting_Beckett 2050. Vizuálně – pohybová performance o paměti a uchovávání vzpomínek

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.