Struny podzimu lákají na originální hudebně-divadelní projekt Zimní cesta do barrandovského ateliéru
Premiéru hudebně-divadelního zpracování slavného písňového cyklu Franze Schuberta Zimní cesta v režii Jiřího Heřmana uvede za tři týdny festival Struny podzimu v koprodukci s Národním divadlem. Diváci mají možnost navštívit inscenaci pouze třikrát, a to 23., 24. a 25. října v barrandovském ateliéru č. 4. Jak již napovídá výběr prostoru, nejedná se o tradiční koncertní provedení.
Režisér Jiří Heřman původní jedinou roli poutníka rozdělil hned mezi čtyři mladé muže – operní pěvce Jiřího Hájka, Jiřího Brücklera, Matěje Chadimu a předního českého pianistu Ivo Kahánka. Postavu ženského anděla i pokušitele ztvární v podobě mladé a okouzlující dívky přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková. „V Zimní cestě vstoupíme do krajiny duše osamělého muže, který se vyrovnává se ztrátou své milé. Čím víc jsem Zimní cestu poslouchal, tím víc ve mně zrála představa tří mužských postav. V průběhu zkoušek jsme začlenili i čtvrtého muže do hry - pianistu Ivo Kahánka. Ve skutečnosti jsou čtyři poutníci jedinou postavou a to nám poskytuje možnost rozvíjet nevšední dialog se sebou samým,“ vysvětluje Jiří Heřman.
Imaginativní a podmanivý režijní rukopis Jiřího Heřmana je zárukou neotřelého zpracování. Vedle pěveckých výkonů čeká na diváky řada divadelních překvapení. V legendárním barrandovském ateliéru zvaném dřevák, jež je veřejnosti přístupný jen zřídka, se nebude pouze tesknit nad nešťastnou láskou, ale také jezdit na kole, lézt do výšek, muzicírovat na housle či klarinet.
Struny podzimu každoročně iniciují vznik nových uměleckých projektů. S režisérem Jiřím Heřmanem se umělecky setkávají podruhé. V minulosti pro festival inscenoval operu Benjamina Brittena Řeka Sumida. „Heřman je tvůrcem nejpozoruhodnějších operních inscenací posledních let a vždy nezaměnitelně pracuje s propojením hudby, světla i prostoru a hereckou akcí. Jeho díla proto znamenají jedinečný a stěží opakovatelný zážitek,“ dodává umělecký ředitel Strun podzimu Marek Vrabec.
Autorem scény umně využívající syrový prostor ateliéru na Barrandově je věrný Heřmanův spolupracovník scénograf Pavel Svoboda, autorkou kostýmů je výtvarnice Lenka Polášková. Důležitou roli má i hra se světlem světelného designéra Daniela Tesaře. Na představení bude zřízena kyvadlová doprava ze Smíchova.
Více informací na www.strunypodzimu.cz
www.facebook.com/strunypodzimu
Zimní cestou nazval německý básník Wilhelm Müller svých 24 drobných básní o stesku, samotě, vzdoru i rezignaci – jakýsi intimní deník láskou zklamaného člověka, který na cestě zimní krajinou poznává sám sebe. Třicetiletý Franz Schubert, fascinovaný Müllerovými poetickými obrazy, Zimní cestu v roce 1827, krátce před svou smrtí, zhudebnil, jeho cyklus se pak stal nejen základem proslulé tradice německé romantické písně, ale také prominentní součástí repertoáru velkých světových pěvců.
Jiří Heřman patří mezi nejpozoruhodnější české operní režiséry současnosti. Jeho vyhraněný a propracovaný režijní styl má vedle vytříbených estetických kvalit vždy také silný duchovní rozměr. Klade důraz na sugestivitu divadelního prostoru a jeho vztah k hercovu pohybu i ke znějícímu slovu a hudbě. Renomé si získal jak komorními projekty v netradičních prostorech, tak inscenacemi na velkých operních scénách. V letech 2007-2012 byl uměleckým šéfem opery Národního divadla, kde s úspěchem nastudoval například Dvořákovu Rusalku a Jakobína, Hry o Marii Bohuslava Martinů, Wagnerova Parsifala či Brittenovu Glorianu. Pro Struny podzimu v minulosti nastudoval Řeku Sumidu Benjamina Brittena.